نگاهی به انیمیشن تلویزیونی پتِ پُستچی

داستان یک عروسک نامه رسان

توییتی، توییتی برد یا توییتی پای نام یک شخصیت انیمیشنی معروف کارتون در جهان است. این پرنده که به نظر می‌رسد یک نوع قناری کمیاب است از زمانی که توسط باب کلامپت خلق شد در تعداد زیادی از کارهای کلاسیک این کمپانی و سری کارتونی «لونی تونز» و «سری ملودیز» حضور داشته است.
کد خبر: ۸۶۹۰۴۱
پرنده‌ای به نام «توییتی»

توییتی از شخصیت‌های محبوب کارتونی این کمپانی در عصر طلایی انیمیشن است که در 47 کارتون حضور داشته است.

برای آشنایی بیشتر با این شخصیت دوست‌داشتنی و کارتون‌های آن، مروری بر چگونگی به وجود آمدن وی وکارتون‌های آن در این سال‌ها خواهیم داشت.

باب کلامپت، طراح توییتی

باب کلامپت در آن سال‌ها یکی از انیماتورهای بنام و شناخته شده استودیوی برادران وارنر بود. او سال 1942 این قناری شیطان را با الهام از یک عکس بدون لباس کودکی خود طراحی کرد.

این جوجه پرنده در طراحی اولیه صورتی رنگ و بدون پر بود و قرار بود نامش «اورسون» باشد. کلامپت این شخصیت جدید کارتونی را طی اثری به نام «داستان دو گربه» ارائه داد.

او این دو گربه گرسنه را به نام‌های بابیت و کتسلو (اشاره‌ای به نام دو کمدین معروف آبوت و کاستلو) با یکدیگر همراه کرد.

توییتی در ابتدا یک پرنده خانگی نبود؛ بلکه یک جوجه پرنده وحشی در لانه پرنده بود که اخلاقی خیلی خشن و تند و تیزی داشت. او از انجام هیچ خشونتی برای شکست دادن دشمن‌اش رویگردان نبود.

صدای این پرنده را نیز ـ مثل اغلب شخصیت‌های کارتونی ـ صداپیشه معروف آن زمان، یعنی «مل بلانک» می‌گذاشت.

از آنجا که این شخصیت نوک داشته و لب و دندان نداشت، مل بلانک نوعی گویش بچه‌وار خاصی را برای او طراحی کرد. توییتی در گفتن حروفی مثل «س» و «ر» مشکل دارد و آنها را به صورت «ت» و «واو» ادا می‌کند.

باب کلامپت بعد از کار روی سه کارتون توییتی در میانه کار چهارم، استودیوی کار را ترک کرد. بنابراین ادامه کار به انیماتوری به نام «فریز فرلینگ» واگذار شد.

فرلینگ برای راضی کردن اعتراضات اداره سانسور آمریکا در آن زمان، ناچار به طراحی مجدد توییتی شد. توییتی جدید ظاهر ملایم‌تر و جذاب‌تری پیدا کرد. فرلینگ به او چشم‌های آبی و مژه‌های بلند و پرهای زرد رنگ داد.

فریز فرلینگ این شخصیت را با یک شخصیت کارتونی دیگر خودش که گربه‌ای به نام سیلوستر بود در کنار هم قرار دارد. حاصل همراهی این دو شخصیت کارتونی اثری بود که «توتیتی پای» نام گرفت.

این اثر سال 1947 اولین اسکار انیمیشن کوتاه را برای سازندگانش به ارمغان آورد. البته سیلوستر با شخصیت‌های کارتونی دیگری وارنر برادرز مثل اسپیدی گونزالس، هیپتی هاپر و پسرش سیلوستر جونیور نیز حضور می‌یابد.

شخصیت سیلوستر در کار قبلی فرلینگ با دارکوب کوچکی همراه بود و وقتی فرلینگ تصمیم گرفت توییتی را جایگزین آن دارکوب کند با اعتراض تهیه‌کننده کار «ادی سلزر» روبه‌رو شد، اما وقتی فرلینگ تهدید کرد که کار را رها می‌کند، سلرز ناچار شد که با این تغییر موافقت کند.

تغییرات اعمال شده توسط فرلینگ البته در به دست آمدن اولین جایزه اسکار برای آنها تاثیر فراوانی داشت.

این مسیر موجب شد که تیم دونفره توییتی و سیلوستر تثبیت شده و به یکی از موفق‌ترین زوج‌های کارتونی در طی این سال‌ها تبدیل شود. سبک کمدی این کارتون‌ها مثل اکثر کارهای آن دوره کمدی
بزن و بکوب بود.

بعدها شخصیت‌های دیگری مثل مادر بزرگ و سگ بولداگ‌اش به نام هکتور به کارهای قبلی اضافه شد.

در این آثار، سوژه غالب اکثر کارتون‌ها بر این مضمون استوار است که سیلوستر همیشه گرسنه می‌خواهد به هر صورت و با طرح نقشه‌های مختلف توییتی را بخورد، اما توییتی از جانب مادربزرگ و هکتور حمایت می‌شود و مشابه وایل ای کایوت ـ که اکثر نقشه‌هایش به ضرر خودش می‌شود ـ مادربزرگ یا یکی دیگر او را مجبور می‌کنند توییتی را پس بدهد.

کار تا جایی ادامه دارد که حتی در یکی از قسمت‌ها مادربزرگ و سگ‌اش شکم او را جراحی می‌کنند و توییتی را سالم بیرون می‌آورند.

کارتون‌های توییتی اواخر دهه 1940 و در دهه‌های 1950 و 1960 از کارهای بسیار محبوب سینمایی و تلویزیونی بوده است.

توییتی و سیلوستر جزو 50 شخصیت محبوب برادران وارنر هستند. توییتی در سال‌های بعد در کارهایی مثل من و کتابم و چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت نیز حضور کوتاهی داشت.

سال 1990 توییتی و سیلوستر در سری انیمیشن‌های تلویزیونی به نام معماهای سیلوستر و توییتی دوباره به تلویزیون برگشتند.

در این سری تلویزیونی مادربزرگ یک کارآگاه خصوصی است که با کمک توییتی، سیلوستر و هکتور معماها را حل می‌کند.

سال 2000 نیز توییتی در یک کار بلند ویدئویی به نام ماجراهای پرواز بلند توییتی ظاهرشد. در سال 2003 نیز یک نسخه جوان‌تر و بچه‌سال از توییتی در سری کارتونی «بیبی لونی تونز» که کاری برای گروه سنی پیش‌دبستانی بود، ظاهر شد.

در این سری از کارها شخصیت او یک چرخش 180 درجه‌ای نسبت به اولین حضور کارتونی‌اش داشت.

علاوه بر این در دهه 1970 او همراه با سیلوستر در چند کار تلویزیونی و فیلم بلند نیز حضور داشت. در دهه 1980 از توییتی در آگهی‌های خدمات عمومی استفاده شد.

این آگهی‌ها به والدین در مورد خطر دمای بالای آب حمام برای شست‌وشوی کودکان خود هشدار می‌داد.

یکی از فیلم‌های سینمایی معروفی که در آن توییتی همراه با بقیه شخصیت‌های کارتونی لونی تونز ظاهر شدند فیلم «مسابقه فضایی» بود که در آن توییتی با کمک مایکل جردن با یک گروه موجودات فضایی مسابقه بسکتبال می‌دهند.

در فیلم سینمایی بعدی هم به نام «لونی تونزها بازمی‌گردند» هردوی این شخصیت‌ها در کنار هم حضور داشتند.

توییتی و سیلوستر طی این سال‌ها بعضی شخصیت‌ها در کارهای مختلف مثل سری «ماجراهای تایینی تونز» برنامه «آزادی لوناتیک‌ها» نیز حضور داشته‌اند.

در حال حاضر حق پخش کارتون‌های توییتی و لونی تونز به شبکه کارتون نت ورک تعلق دارد.

این شخصیت در بازی‌های کامپیوتری متعددی همراه با باگزبانی و بقیه شخصیت‌های کارتونی هم‌عصر خود ظاهر شده است که تعدادی از آنها را می‌توانید روی سایت برادران وارنر مشاهده کنید.

گفتنی است داستان‌های توییتی به صورت کمیک بوک (کتاب‌های قصه‌های مصور یا پی‌نما) نیز سال 1963 توسط کمپانی «دل کمیکز» چاپ شده است.

قابل ذکر است که توییتی در عرصه محصولات تجاری نیز بسیار موفق بوده است. سال‌هاست عکس او را روی تیشرت‌ها، حوله، ملحفه و ظرف‌های غذا می‌بینیم و عروسک‌های این شخصیت محبوب نیز فروش خوبی دارد.

سال 1998 اداره پست ایالات متحده یک تمبر با تصویر «توییتی و سیلوستر» چاپ کرد که پرفروش‌ترین تمبر در زمان خود لقب گرفت.

پریسا کاشانیان

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها