جراحان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در بیمارستان شهید دکتر چمران این شهر بدون استفاده از بیهوشی با انجام عمل جراحی، تومور مغزی یک بیمار 32 ساله را در حالی که بیمار قادر به تکلم بود، از سر او بیرون آوردند.
کد خبر: ۸۶۸۱۶۷
برداشتن تومور مغزی بدون بیهوشی در شیراز

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، استادیار جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز، این عمل جراحی را در منطقه جنوب کشور بی سابقه دانست و گفت: مهدی ندیمی فرد که مبتلا به تومور مغزی در مجاورت ناحیه «بروکا» (مرکز تکلم مغزی) بود مورد عمل جراحی باز مغز قرار گرفت.

دکتر آرش صفاریان افزود: با توجه به اینکه این تومور در ناحیه تکلم بیمار بود، باید وضعیت لحظه به لحظه عمل جراحی از نظر سلامت ناحیه تکلم مغز مورد بررسی دقیق قرار می گرفت.

این پزشک جراح گفت: پس از مشورت با تیم متخصص بیهوشی، قرار شد تا با استفاده از روش بی حس کردن اعصاب مغز که به ندرت صورت می گیرد، بیمار بیهوش نشود تا در طول عمل جراحی وضعیت تکلم بیمار به کمک صحبت کردن با او کنترل شود.

به گفته صفاریان، هم اینک وضعیت این بیمار خوب است و به زودی از بیمارستان مرخص می شود.

وی افزود: در انجام این عمل جراحی موفقیت آمیز، پزشکان امینی دانشیار بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، آرش فربود استادیار بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، حمید پناهیان مدیر بیمارستان شهید دکتر چمران همکاری داشتند.

استادیار بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم گفت: در این عمل جراحی، اعصاب پوست سر بیمار به صورت کامل بی حس و سایر قسمت های دردزا هم به کمک جراح در حین عمل، بی حس شد.

دکتر آرش فربود افزود: بدین ترتیب بدون نیاز به بیهوشی عمومی و لوله گذاری، جراحی بیمار در حالت هوشیاری کامل، انجام شد به نحوی که در مراحل خطیر جراحی مانند برداشتن تومور، بیمار قادر به صحبت و برقرار کردن ارتباط با دیگران بود.

او با بیان اینکه در این روش بیمار هیچگونه دردی را احساس نمی کند، اظهار کرد: این عمل جراحی حدود دو ساعت و نیم به طول انجامید و به همین دلیل، بیمار هیچ گونه ناراحتی خاصی نداشت.

این بیمار 32 ساله که از چند روز پیش به طور ناگهانی دچار سردرد شده بود، به مراکز درمانی مختلف مراجعه کرده بود.

مهدی ندیمی فرد که هم اینک در حال سپری کردن دوره بهبودی در بیمارستان شهید دکتر چمران شیراز است، گفت: قبل از این که مورد عمل جراحی قرار بگیرم، چند مرتبه دچار حالت تشنج شدم.

او گفت: پس از انجام معاینه، آزمایش و عکسبرداری های مختلف، وجود تومور مغزی تشخیص داده شد و تیم پزشکی جراحی مغز و اعصاب بیمارستان شهید دکتر چمران تصمیم به انجام این جراحی گرفتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
داریوش
-
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
۰
۰
با سلام ..من به تازگی ها شنیدم در یكی از بیمارستان های شیراز بدون اینكه سرو بازكنن عمل انجام دادن ، صحت دارد ؟ من یه مدت بیماری سر دارم و به دنبال درمان میگردم خواهش میكنم جواب بدید .و اطلاعات دقیق..سپاس فراوان....

نیازمندی ها