مسئول ستاد انتخابات رسانه ملی اعلام کرد:

برنامه های شبکه های سیما برای برگزاری انتخابات پرشور

«نظرسازی»هایی که این روزها به اسم «نظرسنجی» در برخی وبسایت‌های خبری منتشر و خاستگاه تولید خبر، تحلیل و جریان‌سازی له یا علیه اشخاص حقیقی، حقوقی یا گروه‌های مختلف سیاسی می‌شود، نه‌تنها از منزلت و مرتبه «اعتبار» علمی ساقط هستند بلکه از نظر «برد تعمیم»‌ها نیز که از ارکان «نظرسنجی» یا «افکارسنجی» علمی محسوب می‌شود کاملا مخدوش و متزلزل است.
کد خبر: ۸۶۷۳۹۷
بد نگوییم به مهتاب اگر تب داریم ...

در تعریف «نظرسنجی» آمده است:

«نظرسنجی» عبارت است از «اجرای اقدامات و تلاش‌های سازمان‌یافته برای نشان دادن عقاید مردم نسبت به یک موضوع، در محلی خاص و در مقطع زمانی معین یا نظرسنجی، مجموعه‌ای از اقدامات سازمان‌یافته روش‌مند برای سنجش عقاید عمومی موجود در یک جامعه یا بخشی از آن است که نتایج آن مبین جهت‌گیری ذهنی روانی جامعه باشد.»

برای نیل به این مقصود از طریق مراجعه مستقیم به مردم و انجام مصاحبه و تکمیل پرسشنامه انجام می‌شود یا به طریق غیرمستقیم با استفاده از ابزارهای الکترونیکی، تلفنی، اینترنتی، پیامک و پست الکترونیکی قابل انجام است.

هرزمان کشور در آستانه انتخاباتی جدید قرار می‌گیرد. بازار «نظرسنجی»‌ها و «نظرسازی»‌ها و به تبع آن تولید اخبار و تحلیل‌های جهت‌دار با گرایش‌های خاص سیاسی با هدف اثرگذاری بر افکار عمومی جامعه رونق می‌گیرد و در میان «نظرسازانی» که راسا یا با سفارش گروه‌های خاص سیاسی تلاش می‌کنند و با دستکاری در «برد تعمیم» ‌ها و افزایش ساختگی آمارهای «نظرسنجی» و ارقام تصنعی و نتیجه‌گیری‌های دلخواه از «افکارسنجی» دروغین، خواسته‌ها و نظرات مردم را به گونه‌ای منتشر می‌کنند که تامین‌کننده آرمان‌ها و آرزوهای سیاسی خود باشد.

پرواضح است که انجام‌دهنده یا سفارش‌دهنده نظرسنجی که به قصد «نظرسازی»، نتایج خودساخته این‌گونه نظرسنجی‌ها را منتشر می‌کند هدفش انعکاس نظرات توده جامعه یا افکار واقعی مردم نبوده و نخواهد بود و بیشتر درپی تاثیرگذاری بر افکار عمومی، تضعیف یا تخریب نهادها یا سازمان‌هایی است که از نظر سیاسی همگرایی و همسویی با آنها ندارند.

نظرسنجی علمی مثل هر فعالیت علمی دیگر برای کشف واقعیت‌های موجود انجام می‌شود و با تاثیرگذاری و انجام تبلیغات غیرمستقیم سیاسی فاصله دارد.

آنجا که تبلیغات و خبرسازی‌های دروغ و تحریف‌شده نزد افکار عمومی کارکرد خود را از دست می‌دهد «نظرسازی»‌های سیاسی با توسل به «نظرسنجی» و «افکارسنجی»های غیرعلمی جای خود را باز می‌یابد و نتایج مخدوش آن آبشخور پایگاه‌های خبری و اطلاع‌رسانی سایت‌ها و خبرگزاری‌های مختلف برای تولید، تحلیل و تفسیر اخبار می‌شود و از این طریق جریان‌های سیاسی خاص می‌کوشند با تاسی از شیوه‌های مطرود لیبرالیسم غربی که با آموزه‌های دینی فاصله بسیار دارد هر چه بیشتر بر افکار عمومی جامعه در آستانه انتخابات مردمی تاثیر بگذارند.

به جای آن که گزارشگر واقعیت باشند، واقعیت‌های عمدتا تحریف شده را با لعاب «نظرسنجی علمی» به خورد مردم می‌دهند. از جمله یکی از سایت‌های خبری که در «نظرسازی» با اهرم «نظرسنجی» گوی سبقت را از دیگر جریان‌های سیاسی همسو ربوده است، این روزها تلاش گسترده‌ای را برای کمرنگ کردن فعالیت‌های رسانه ملی و مسئولان ارشد آن آغاز کرده است.

این وبسایت خبری که نظرسنجی‌های آن از بعد «اعتبار» و «برد تعمیم» به‌شدت مخدوش است، ناراحت از عمق تاثیرگذاری رسانه ملی در افکار عمومی داخلی و خارجی به‌خصوص جهان اسلام با نظرسازی‌های دروغین در پی تخریب وجهه صداوسیما به عنوان یکی از ابزارهای کارآمد نظام مقدس جمهوری اسلامی در «جنگ نرم» برآمده است.

در حالی که در بیش از یک سال گذشته رسانه ملی با وجود همه تحریم‌ها و کم‌لطفی‌ها در پرداخت به‌ موقع بودجه سازمان با سیاست‌های ریاضتی و مقتصدانه همچنان در صف اول مبارزه با توطئه‌های داخلی و خارجی دشمنان قسم خورده نظام و جنگ نرم ایستاده و در جهت افزایش امید، آگاهی و نشاط اجتماعی اهتمام جدی می‌نماید و با انجام اقدامات اساسی در خصوص ساختار سازمانی، چابک‌سازی، کنترل منابع و هزینه‌ها در جهت تحقق اهداف عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کند، ناجوانمردانه مورد هجمه برخی رسانه‌ها و وبسایت‌های خبری، آن هم با ابزار علمی نظرسنجی و نظرسازی‌های خودساخته قرار گرفته است.

آیا انتشار نظرسنجی‌ها و نظرسازی‌های خودساخته با هدف تضعیف یا تخریب اشخاص حقیقی و حقوقی و سازمان‌ها و نهادهای داخل نظام و تولید اخبار براساس نتایج این نظرسازی‌ها در کشور و آن هم در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری از طرف سایت‌های خبری و اطلاع‌رسانی مجاز خواهد بود؟

کدام دستگاه مسئول در برابر این گونه «نظرسازی‌های» دروغ که مبنای اخبار غیرواقع و تحلیل‌های بی‌پایه و اساس قرار می‌گیرد، مسئول است؟

دکتر سید حمید حسینی - کارشناس رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها