طرح‌های جدید مخالفان توافق هسته‌ای در آمریکا، سپاه پاسداران را هدف گرفته است

برجام در میدان مین کنگره

در حالی ‌که حرف و حدیث‌ها درباره نقض برجام از سوی ایالات متحده در پی تصویب قانون محدودسازی صدور ویزا برای مسافران ایران ادامه دارد، برخی منابع خبر داده‌اند که نمایندگان کنگره آمریکا در حال بررسی دو طرح دیگر هستند که هدف از آنها افزایش فشار اقتصادی بر سپاه پاسداران به بهانه حمایت از تروریسم و نقض حقوق‌بشر است. طبیعی است در صورت تصویب این طرح‌ها که هم از سوی جمهوریخواهان و هم دموکرات‌ها حمایت شده، گامی دیگر در جهت نقض برنامه جامع اقدام مشترک برداشته شده؛ برنامه‌ای که هرگونه تحریم دوباره ایران و محدودسازی تجارت بر کشورمان را غیرقابل قبول می‌داند.
کد خبر: ۸۶۶۹۴۴

طرح‌های دوقلو علیه سپاه

یکی از دو طرح جدید با عنوان «قانون تحریم سپاه پاسداران انقلاب ایران» است که دیون نونز، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آن را در 15 دسامبر به کنگره ارائه کرده است.

به گزارش فارس، نونز در ابتدای طرح، هدف خود را محافظت از مردم آمریکا و ایران و همچنین اقتصاد جهانی از نقض استانداردهای قانونی جهانی در زمینه حقوق بشری و شهروندی توسط ایران و حمایت این کشور از تروریسم بین‌المللی و تخلفات اقتصادی مخرب سپاه پاسداران انقلاب ایران اعلام کرده است. این طرح اتباع ایالات متحده را از هرگونه معامله اقتصادی، همکاری و تراکنش مالی با سپاه پاسداران و شرکت‌های تحت مالکیت یا وابسته به سپاه ممنوع کرده و به رئیس‌جمهور آمریکا اختیار می‌دهد که در صورت نقض این قانون، افراد یا شرکت‌های متخلف را در فهرست سیاه قرار دهد. 27 عضو کنگره که تمامی آنها جمهوریخواه هستند از این طرح اعلام حمایت کرده‌اند.

طرح موسوم به قانون اجرا و بازنگری تحریم‌های سپاه پاسداران انقلاب ایران، دیگر طرح کنگره علیه سپاه است که آن را برد شرمن، هم‌حزبی رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا به مجلس نمایندگان ارائه کرده است.

شرمن هدف از این طرح را اعمال تحریم‌هایی موثرتر علیه سپاه پاسداران ایران یا هر یک از مقامات، عوامل یا وابستگان آن برای مقابله با حمایت آن از تروریسم بین‌المللی و کمک به رژیم (بشار) اسد در سوریه، اعلام کرده است.

این دو طرح در حالی مطرح شده که کنگره، طرحی را برای افزایش گستره شرکت‌هایی که به واسطه همکاری با سپاه تحریم می‌شوند در دستورکار دارد. نویسندگان آن طرح می‌گویند هدف از آن اعمال تحریم علیه هر مجموعه‌ای است که سپاه پاسداران انقلاب ایران به هر دلیلی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، بیش از 20درصد در آن ذی‌نفع است. این در حالی است که پیش از این، آمریکا، شرکت‌ها و مجموعه‌هایی را تحریم می‌کرد که سپاه بیش از 50 درصد در آنها سهم داشت.

ظریف: مصوبه کنگره اجرا شود، نقض برجام است

طرح‌های ضدایرانی کنگره آمریکا که به‌نظر می‌رسد ناشی از آخرین تلاش‌های لابی صهیونیستی برای توقف برجام، آن هم کمتر از یک ماه مانده به اجرای آن است، در حالی یک به یک در دستورکار قرار می‌گیرد که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیروز به صراحت گفت: اجرای کامل قانون جدید کنگره آمریکا نقض برجام خواهد بود.

وی دیروز در نشست خبری مشترک با همتای مغولستانی خود بیان کرد: همان‌طور که قبلا اعلام کرده‌ایم، ما با دولت آمریکا به عنوان نماینده کل این کشور بحث می‌کنیم و کاری به کنگره نداریم.

دولت آمریکا وظایف مشخصی را براساس ضوابط موجود به‌عهده دارد و این خود دولت آمریکاست که باید مشکلات داخلی خود را به هر روشی که می‌داند، حل کند. این قاعده روابط بین‌الملل است که تصمیم‌گیری داخلی نمی‌تواند تعهدات بین‌المللی را از دوش یک کشور بردارد. این‌که وزیر امور خارجه آمریکا رسما اعلام کرده است اجازه ایجاد مشکل در اجرای برجام را نمی‌دهند، این اعلام یک سیاست از سوی دولت آمریکاست و باید دید چگونه اجرا می‌شود. اگر عین قانون مصوبه کنگره رفتار شود، حتما نقض برجام خواهد بود، اما اگر دولت از امکانات خود برای اجرای این قانون استفاده کند، باید ارزیابی کرد که آیا نقض برجام صورت گرفته یا خیر.

ظریف در ارتباط با مکاتبه هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با شورای عالی امنیت ملی درباره این مصوبه کنگره آمریکا و نقض برجام، توضیح داد: هیات نظارت شورای عالی امنیت ملی که براساس نامه مقام معظم رهبری تشکیل شده، مسئول نظارت بر حسن اجرای برجام است و حتما نامه کمیسیون امنیت ملی مجلس در اولین جلسه هیات نظارت به اطلاع اعضا خواهد رسید و این هیات تصمیم‌گیری می‌کند.

وی با اشاره به دیدار خود با جان‌کری، وزیر امور خارجه آمریکا در ده روز گذشته و در نیویورک، به ده‌ها ایمیل و تماس از طرف مذاکره‌کنندگان غربی با همکاران وی در وزارت خارجه اشاره کرد و گفت: اعضای 1+5 منافع زیادی دارند که مانع اجرای این تصمیمات تبعیض‌آمیز هستند. ظریف تاکید کرد: ما همه این مسائل را به هیات نظارت بر اجرای برجام گزارش خواهیم کرد و این هیات تصمیم‌گیری می‌کند که چه باید بکنیم.

آیت‌الله نوری‌همدانی: مراقب بدعهدی‎ها باشید

اظهارات ظریف درباره مصوبه ضدایرانی کنگره آمریکا درحالی است که آیت‌الله نوری‌همدانی از مراجع تقلید دیروز در پایان درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، گفت: از مسئولانی که برای موضوع برجام زحمت کشیده‌اند، تشکر می‌کنیم، اما باید مراقب باشید تا در صورت متعهد نبودن غرب، مقاوم باشید و عقب‌نشینی نکنید.

وی افزود: آمریکا همچنان در مسیر خصومت با ملت ایران، نقض عهد و تحریم گام برمی‌دارد.

انتقاد نمایندگان آمریکا از جان کری

هشدار تهران به واشنگتن در رابطه با نقض برجام در شرایطی است که کاخ سفید برخلاف برخی خبرهای قبلی درباره عدم اجرای قانون کنگره از سوی دولت آمریکا، تاکید کرده است که قانون ویزا را اجرا می‌کنیم.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شده که امنیت شهروندانمان مهم است و اجرای این قانون به این دلیل است که ایران کشور حامی تروریسم است و هنوز در این فهرست قرار دارد. این موضوع سبب شده که سفر به ایران در این قانون و مفاد آن گنجانده شود.پیش از این برخی رسانه‌ها از محتوای نامه جان‌ کری به ظریف چنین برداشت کرده بودند که دولت آمریکا اجرای قانون کنگره را معلق کرده است.در واکنش به چنین خبرهایی، شورای روابط خارجی آمریکا در بیانیه‌ای که در وبگاه خود منتشر کرد، نامه کری به ظریف را شرم‌آور خوانده و نوشته است: این نامه گویی به وزیر خارجه کانادا نوشته شده است؛ به نظر نمی‌رسد ایرانی‌ها جز منافع خود به چیز دیگری فکر کنند و با شعارهای مرگ بر آمریکا، نشان دادند که نمی‌توان به این کشور اعتماد داشت. همچنین 20 عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده از جمله اعضا و روسای چند کمیسیون مهم این مجلس در نامه‌ای به جان کری، اظهارات او در مورد یافتن راه‌هایی به منظور جلوگیری از تاثیر منفی قانون جدید محدودیت صدور روادید برای ایرانیان را غیرقابل قبول خوانده‌اند.

واکنش کلینتون به قانون جدید صدور روادید

نامزد دموکرات انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا نیز از تصویب قانون جدید صدور روادید در کنگره این کشور ابراز خرسندی کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتدپرس، هیلاری کلینتون، اعلام کرد: من اعتقاد زیادی به کنترل مرزها دارم. من زمانی که سناتور بودم، به نفع این موضوع رای دادم. ما در ده سال اخیر مبالغ زیادی را صرف افزایش امنیت مرزهایمان کرده‌ایم.

نظرم این موضوع باید بخشی از اصلاح موضوع مهاجرت باشد. ما باید امور امنیتی را در فرودگاه‌هایمان تشدید کنیم.

عصبانیت واشنگتن از توسعه روابط ایران و اروپا

محمدصالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفت‌وگو با جام‌جم ضمن تاکید بر این‌که اولین گام در نقض برجام از سوی طرف آمریکایی با قانون ضدایرانی لغو روادید برداشته شد، گفت: این قانون نشان داد که دولت آمریکا نه‌تنها قصد توهین به ملت ایران را دارد بلکه در تلاش است اقتصاد ایران را همچنان ناکارآمد کند.

نماینده یزد افزود: از آنجا که آمریکا از کشورهای اروپایی به‌خاطر سفر هیات‌های اقتصادی این کشورها به ایران، عصبانی است، لذا تلاش می‌کند تحریم‌ها را به شکل دیگری هدایت کند تا مانع گسترش روابط ایران و غرب شود.

وی خبرهای منتشر شده را درباره تلاش کنگره آمریکا برای تحریم افرادی که با سپاه همکاری می‌کنند، یکی دیگر از موارد نقض برجام دانست و گفت: به‌نظر می‌رسد دستگاه دیپلماسی کشورمان می‌تواند با فعال کردن کشورهای اروپایی عضو 1+5 اجازه ندهد تا آمریکا توافق جامعی را که شکل گرفته هدف قرار دهد.

نماینده یزد ادامه داد: هیات نظارت بر اجرای برجام نیز باید اعتراض به این اقدام را به‌صورت جدی پیگیری کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها