همه افراد در زندگی خود تنش‌ها و اضطراب‌های مختلفی را تجربه می‌کنند و ممکن است برای مقابله با این تنش‌ها روش‌های مختلفی به کار ببرند. یکی از مسائلی که اضطراب را در دانش‌آموزان شدت می‌دهد تمایل افراطی به نفر اول شدن است.
کد خبر: ۸۶۶۷۰۱
اضطراب‌های دانش‌آموزی

رقابت‌های بیش از حد و فشاری که روی دانش‌آموز وارد می‌شود باعث می‌شود در نهایت، فردی مضطرب و نگران باشد و کم‌کم به سمت از بین رفتن سلامت روان خود حرکت کند. انسان سالم انسانی است که توانمندی‌های خود را بشناسد و توانایی مقابله با استرس‌های روزمره را داشته باشد و به شکل مفید و موثری در جامعه مشارکت و فعالیت کند.

چنانچه هدف اصلی از ادامه تحصیل و درس خواندن در گروی کسب بهترین نمره و رتبه قرار بگیرد، دانش‌آموز دچار استرس‌های روزمره می‌شود و از سلامت روان فاصله می‌گیرد.

برای بررسی سلامت روان لازم است فرد این ویژگی‌ها را داشته باشد:

آرامش: آرامش اولین شرط روان سالم است و در سایه آن می‌توان به شکل متعادلی به سایر امور زندگی و پیشرفت هم رسید.

کنترل هیجان: توانایی کنترل و بروز مناسب احساسات و هیجان‌ها با توجه به شرایط

ادراک مناسب: ادراک محیط پیرامون با استفاده از حواس پنجگانه به صورتی که با واقعیت بیرونی هماهنگ است؛ چیزی نه بیشتر و نه کمتر از آن.

توانمندی مغز: مجموعه‌ای از توانایی‌های مغز شامل هوشیاری، توجه و تمرکز، حافظه، زبان و... است که هر فردی با توجه به شرایط خود از آن بهره‌مند است.

تجربه کردن اضطراب‌ها و از بین رفتن مقطعی آرامش تا حدی طبیعی است، اما زمانی دانش‌آموز بیمار محسوب می‌شود که علاوه بر صدمه در موارد بالا این علائم را نیز تجربه می‌کند:

ـ اضطراب مداوم

ـ بی‌قراری و کنترل نداشتن بر حرکات دست و پا

ـ اشکال در خوابیدن و خواب ناآرام

ـ کاهش یا افزایش شدید اشتها

ـ رفتارهای تکرارشونده (درس خواندن بیش از حد علی‌رغم بلد بودن)

ـ دل دردهای مداوم و دردهای جسمی

ـ رفتارهای پرخاشگر و عدم کنترل هیجانات

گام اول درمان، شناسایی عوامل استرس‌زاست و برای درمان علاوه بر درمان فردی، خانواده درمانی نیز نیاز است. در بخش درمان فردی، درمان‌های ترکیبی (دارودرمانی و درمان‌های روان‌شناختی) توصیه می‌شود. برای تغییر نگرش دانش‌آموزی که از حالت سلامت روان خارج شده، لازم است جلسات درمان هفتگی و گاهی هفته‌ای دوبار برای او تشکیل شود. ثبت افکار و اهدافی که برای آینده دارد و استفاده از شیوه‌های حل مساله به تغییر نگرش دانش‌آموز کمک می‌کند. همچنین تقویت عزت‌نفس و اعتماد به نفس کمک می‌کند تا رفته رفته دانش‌آموز آرام شود. کنترل و حذف عواملی که فشار روحی دانش‌آموز را تشدید می‌کند نیز جزو درمان‌های حمایتی است که باید صورت بگیرد و حتی در مقاطع تحصیلی بالاتر با تعویض مدرسه می‌توان به سازگاری دانش‌آموز کمک کرد. به‌خصوص در مدارسی که بشدت درس‌محور هستند و فشار روحی دانش‌آموز به دلیل رقابت بالاتر می‌رود.

دکتر مهرنوش دارینی

‌ روان‌شناس و مشاور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها