رییس جایگاه داران سوخت کشور در گفتگو با جام جم آنلاین:

هر 24 هزار خودرو یک جایگاه سوخت دارند/ قیمت بنزین باید شناور شود

وزیر نفت از طرح ویژه وزارت نفت برای آزادسازی قیمت بنزین خبر داد و گفت: براساس این طرح، جایگاه‌های عرضه سوخت به سه کلاس تبدیل می‌شوند و تنها جایگاه‌های کلاس سه، بنزین را به قیمت دولتی خواهند فروخت .
کد خبر: ۸۶۶۴۱۱
طرح وزارت نفت برای گرانی و آزادسازی بنزین

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری ها، بیژن نامدار زنگنه در نشست با فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران اظهار کرد: براساس طرحی که وزارت نفت در دست بررسی دارد، جایگاه‌های عرضه‌کننده بنزین به سه کلاس تقسیم بندی خواهند شد.

وی افزود :ما چهار هزار پمپ بنزین داریم با چهار هزار مالک طرف هستیم اما چرا یک برند نمی آید سی تا پنجاه تا جایگاه را مالک شود؟ ما حاضریم برند بیاید مخزن بگیرد و در پالایشگاه تحویل بگیرد و توزیع کند.

وی تصریح کرد: یک جایگاه هست مثلا برای آقای فلانی خدای ناکرده فوت می کند و ناگهان همه چیز به هم میریزد به همین منظور لازم است که جایگاه ها به صورت حقوقی اداره شود.

زنگنه گفت: ما که نمی توانیم پول بدهیم تا انحصار وراثت نشود، بچه های مرحوم اختلاف پیدا می کنند، پول کارگر پرداخت نمی‌شود چون ما نمی‌توانیم پول بدهیم، بعد جایگاه تعطیل می‌شود.کجای دنیا شما با این همه جایگاه دار طرف هستید؟

وی افزود: در دنیا همه جایگاه داران شخص حقیقی هستند. خبری از شخص حقوقی نیست . بنگاهی تا کار می‌کند بخش خصوصی است وقتی پرداخت بدهی می‌شود می‌گوید دولتی هستیم و دولت بدهی را بپردازد. در اوایل انقلاب گفتیم اقتصادی می‌سازیم که هم خوبی های اقتصاد سرمایه داری را دارد و هم خوبی های اقتصاد سوسیالیستی. حالا اقتصادی ساختیم که خوبی های هیچ کدام را ندارد بدی های هر دو را هم دارد.

وزیر نفت از طرح ویژه وزارت نفت برای آزادسازی قیمت بنزین خبر داد و اظهار داشت: براساس این طرح، جایگاه‌های عرضه سوخت به سه کلاس تبدیل می‌شوند و تنها جایگاه‌های کلاس سه، بنزین را به قیمت دولتی خواهند فروخت.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی تنها جایگاه‌های کلاس سه بنزین را به نرخ دولتی می‌فروشند و بقیه نیز می‌توانند در یک بازار رقابتی بنزین را عرضه کنند.

زنگنه تصریح کرد: وزارت نفت مخالف فروش بنزین توسط جایگاه‌های بخش خصوصی نیست اما معتقد است که باید برندسازی صورت بگیرد و اگر چه مالکیت به دست جایگاه‌داران باشد اما تحت برندهای خاصی فعالیت کنند.

به گفته زنگنه، این 4 هزار مالک که در جایگاه‌های عرضه بنزین وجود دارند، کنترل آنها بسیار سخت است و ما پیشنهاد دادیم که قیمت توزیع بنزین آزاد شود.

وی افزود بر این اساس به فروشندگان کلاس‌های بالاتر امتیاز بدهیم و البته اجباری هم مبنی بر فروش به قیمت خاص نداشته باشیم.

نامدار زنگنه گفت: هفته آتی نیز جلسه‌ای در این رابطه خواهیم داشت تا بتوانیم برندها را در سطح جایگاه‌ها فعال کنیم، ضمن اینکه جایگاه‌داران خود می‌توانند بنزین را از مخازن بنزین تحویل بگیرند اما هدف ما این است که بخش خصوصی واقعی در این زمینه فعال شود.

فشار عده ای برای کاهش قیمت خوراک پتروشیمی

زنگنه با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی در کشور متلاشی شده است گفت: تا سال 92، پالایشگاه‌ها بیش از 10 هزار میلیارد تومان به دولت بدهکار هستند.

بیژن زنگنه وزیر نفت با اشاره به قیمت خوراک پتروشیمی گفت: ما این قیمت را درآورده‌ایم و آن را به معاون اول رئیس جمهور اعلام کرده‌ایم و پس از تصویب آن را نهایی خواهیم کرد.

وی افزود: برخی برای سود و منفعت افراد خاص به ما برای پایین آوردن قیمت خوراک فشار می‌آورند اما ما باید منافع ملی را در اولویت قرار دهیم.

زنگنه با تأکید بر اینکه من معتقد به توسعه و تقویت و حمایت از بخش خصوصی دارم گفت: من به هیچ وجه از شرکت‌های خصولتی حمایت نمی‌کنم اما در عین حال با توجه به وظیفه من به عنوان وزیر نفت باید از حقوق آنها و ادامه سرمایه‌گذاری آنها نیز حمایت نمایم اما در کل محور حمایت ما بخش خصوصی است و ما اولویت را به بخش خصوصی می‌دهیم.

وزیر نفت از توجه ویژه به بخش خصوصی در برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: ما در برنامه ششم کمیسیونی را در نظر گرفتیم که بتوانیم به طور ویژه بخش خصوصی را مورد حمایت و تقویت خود قرار دهیم.

به گفته زنگنه در شرایط کنونی بهترین خصولتی ما تأمین اجتماعی است که با نگاه ملی‌تر به مسائل نگاه می‌کند اما در شرایط کنونی باید به بخش خصوصی واقعی که در سال‌های گذشته تضعیف شده است توجه ویژه شود و مورد حمایت قرار بگیرد.

وزیر نفت تصریح کرد: در سال‌های گذشته خصوصی‌سازی واقعی انجام نشده و در حال حاضر بسیاری از سازمان‌ها مرتبط و تحت نظارت وزارتخانه‌های متبوع نیستند و سهام بسیاری از شرکت‌ها به عنوان رد دیون به سایر نهادها واگذار شده است.

وی تأکید کرد: ما با واگذاری سهام‌ها برای رد دیون مخالف هستیم و دولت نیز با این موضوع مخالف است اما در عین حال مخالف پرداخت بدهی‌های دولت نیستیم اما موضوعی که مهم است این است که چرا سهام شرکت‌ها واگذار می‌شود که همین امر موجب مشکل در سیستم اقتصادی دولت خواهد شد.

به گفته زنگنه، در حال حاضر تمامی انحصار متانول و کود اوره کشور در دست یک فرد است که این شخص نه کارآفرین است و نه فعال بخش خصوصی و تنها با حکم یک وزیر منصوب شده است که این موضوع به هیچ وجه درست نیست.

زنگنه تصریح کرد: در حال حاضر از صنعت نفت جز چاه‌های نفت چیزی باقی نمانده که خصوصی‌سازی بشود و دو پالایشگاه آبادان و اراک باقی مانده که حاضریم پالایشگاه آبادان را مفتی به هرکس که میخواهد، بدهیم چرا که جز ضرر و زیان چیزی برای وزارت نفت ندارد،این در حالی است که برخی می‌گویند وزارت نفت علاقه‌ای به خصوصی‌سازی ندارد.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته به صنعت پتروشیمی ضربات جبران ناپذیری وارد شده و امروزه می‌توان گفت که صنعت پتروشیمی ما متلاشی شده است و نمی‌توان برای آن چاره‌ای اندیشید و باید با قبول واقعیات فعلی و بدون دستور و تنها با کمک و توصیه اقدام به بزرگ کردن آن نمود چرا که صنعت پتروشیمی ما در مقیاس منطقه‌ای بسیار کوچک است.

زنگنه در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به نرخ خوراک پتروشیمی گفت: برخی به من می‌گویند که دستور بدهم که نرخ خوراک به پنج درصد تخفیف ارائه شود در حالی که من نمی‌توانم چنین کاری کنم.

وزیر نفت در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به کاهش سهام پتروشیمی‌ها در بازار بورس گفت: هنگامی که در دنیا قیمت نفت نزول پیدا می‌کند بسیاری از مسائل تحت تأثیر آن قرار می‌گیرند و در کشور ما باید گفت مسئله بورس با قیمت خوراک درست نمی‌شود چرا که اقتصاد ما متنوع نیست و با توجه به اینکه بورس ایران کوچک است با کاهش قیمت نفت تأثیرات چشمگیر می‌شود و می‌توان گفت امروز کوچک بودن اقتصاد مشکل اصلی است.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که کاهش قیمت جهانی نفت موجب از پا افتادن بسیاری از کشورها مانند ونزوئلا و عراق شده است اما ایران با توجه به تجربه سال‌های تحریم خوشبختانه مانند سایر کشورها متضرر نشده است.

وزیر نفت با اشاره به حضور بخش خصوصی در فروش نفت خام گفت: ما مشکلی با حضور فعالان اقتصادی و بخش خصوصی در فروش نفت خام نداریم اما نکته مهم این است که با قواعد غیر از بابک زنجانی این امر صورت بگیرد و در این راستا باید بانک‌ها ال سی باز کنند و پالایشگاه و مقصد نفت مشخص باشد چرا که نفت نباید به هیچ وجه سرگردان بماند.

بدهی میلیاردی پالایشگاه ها

زنگنه در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به طلب پیمانکاران از وزارت نفت گفت: برخی از پیمانکاران به صورت مستقیم از شرکت نفت طلبکار هستند که رقم آن بالا نیست اما دسته دوم پیمانکارانی هستند که از پیمانکاران دسته اول طلب دارند و ما در اکثر موارد بیش از 100 درصد پول را به پیمانکاران دادیم اما در خیلی از موارد کاری تحویل نگرفته‌ایم به عنوان مثال ما بیش از 1.8 میلیارد دلار به صدرا دادیم که هنوز هیچ کاری به ما تحویل نداده است و این پول به پیمانکاران دست دوم نیز تحویل داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت، کیفت و زمان در پروژه‌ها بسیار اهمیت دارد گفت: در یک مورد دیگر ما یک فاز از پارس جنوبی را به رقم یک میلیارد دلار با خارجی‌ها امضا کردیم اما در حال حاضر بیش از 3.7 میلیارد دلار به ایرانی‌ها داده‌ایم اما هنوز تمام نشده است و 9 سال از زمان اجرای این پروژه می‌گذرد.

وزیر نفت تصریح کرد: در این شرایط برخی می‌گویند زنگنه و افرادش عاشق خارجی‌ها هستند و حتی می‌گویند زنگنه انگلیسی است و در شرایطی که ما می‌خواهیم 60 میلیارد دلار در نفت سرمایه‌گذاری کنیم باید ببینیم این رقم از کجا تأمین می‌شود.

زنگنه در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به ساخت تجهیزات توسط نیروهای بومی در کشور گفت: من هر چیزی که توسط نیروهای داخلی ساخته شود را نمی‌گذارم مشابه خارجی آن به کشور وارد شود اما در شرایط رقابت‌پذیر نه اینکه به صرف اینکه در کشور آن کالا تولید شده است قیمت آن دو برابر نمونه‌های خارجی باشد ضمن اینکه تولیدکنندگان و سازندگان تجهیزات باید به برندسازی و صادرات فکر کنند.

وزیر نفت در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه زمانی که سود پالایشگاه‌ها مثبت شده وقتی بوده که پول دولت را خورده‌اند و در ترازنامه خود با نام سود ثبت کرده‌اند و در حال حاضر پالایشگاه‌ها تا سال 92 بیش از ده‌ها هزار میلیارد تومان به دولت بدهکار هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
سروش
-
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
۰
۰
جناب زنگنه راهكاردیگه ای برای گرانی بیشترسراغ ندارید.هنوزاستخوانهایمان خاكسترنشده ها ...فقط خردشده..

نیازمندی ها