گذراندن روزهای حرفه‌ای خود در عرصه ورزش، این بار برای سلامتی دختران و مادران سرزمینشان دست به کار شده و به آنان راه سالم زندگی کردن را می‌آموزند.
کد خبر: ۸۶۶۳۸۳
بعد از قهرمانی هیچ‌کس مرا نمی‌شناخت

نام نصرالله کاکاوند از پیشکسوتان کاراته و هنرهای رزمی در یاد همگان است، مونا کاکاوند فرزند نصرالله که از همان ابتدای کودکی همراه پدر به فراگیری هنرهای رزمی پرداخته بود از بانوان کاراته‌کاری است که توانست برای اولین باردر سال 85 با حجاب اسلامی در مسابقات کاراته باشگاهی جهان شرکت کرده و علاوه بر کسب مدال طلای بزرگسالان در بخش کاتا، مقام دوم کمیته و سوم کمیته تیمی را کسب کند. مونا کاکاوند که در حال حاضر به تدریس خصوصی کاراته می‌پردازد برایمان از آن سال‌ها می‌گوید:

قول تحصیل مجانی
بعد از این‌که برای اولین بار توانستیم به عنوان بانوی کاراته کار با حجاب بیرون از مرزها به مبارزه بپردازیم خدارو شکر کردیم که توانستیم مقام‌های خوبی را تقدیم کشورمان کنیم و برایمان افتخار‌انگیز بود که به همراه ورزشکارانی همچون هادی ساعی و آقای رضازاده از ما تجلیل شد. بعد از قهرمانی به من سهمیه تحصیل رایگان در رشته تربیت بدنی تعلق گرفت و من هم که عاشق ورزش بودم تصمیم گرفتم از رشته حسابداری انصراف داده و وارد رشته تربیت بدنی شوم، البته از ترم سوم به بعد کم کم پول ترم‌ها را از ما گرفتند، اما برای من اتمام این رشته مهم بود که خوشبختانه توانستم تا رده دکتری ادامه تحصیل بدهم.

تغییر؛ از زمین تا آسمان
در این سال‌ها پیشرفت کاراته بانوان انکار نشدنی است. زمان ما نه‌تنها اعزام شدن به همین راحتی نبود، بلکه بعد از اعزام هیچ‌گاه مبارزه‌مان از تلویزیون پخش نمی‌شد، به خاطر دارم در یکی از مسابقاتم عکس یک ورزشکار مرد را به صورت ثابت گذاشته و مسابقه من را گزارش می‌کردند. زمانی که من قهرمان شدم هیچ‌کس من را نمی‌شناخت و از کسب مقامم خبر نداشت، اما حالا شاهد هستیم که بانوانی همچون حمیده عباسعلی به چه اندازه محبوب مردم هستند.

تدریس در رده‌های پایه
همیشه سنین پایه برایم از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا اعتقاد دارم برای استحکام و پیشرفت یک رشته ورزشی ابتدا باید پایه را تقویت کنیم، آن زمان است که به آینده می‌توانیم با خیال راحت‌تری بنگریم. یکی از دلایل دیگری که برای بزرگسالان تدریس نمی‌کنم این است که بانوان ورزش جو در سنین بالا دارای مشغله‌های زیادی هستند، تا آنها را به میزان قهرمانی می‌رسانی امکان دارد با به وجود آمدن کاری ورزش را رها کنند و تمامی زحمات ما به باد رود، اما در سنین پایه این ریسک به حداقل خود می‌رسد.


تغذیه سالم و ورزش صحیح
متاسفانه در کشور ما برخی از بانوان با دو جلسه باشگاه رفتن و کار با دستگاه مدرک مربیگری گرفته و بدون داشتن اطلاعات درست از نحوه تغذیه سالم و ورزش صحیح باعث آسیب دیدگی دختران ما می‌شوند. اما من فکر می‌کنم با داشتن یک تغذیه صحیح و داشتن ورزش‌های صحیح روزانه در خانه هم می‌توان
به هدف رسید.

فروتنی، شاخص اصلی کاراته
از نظر من بزرگ‌ترین شاخصی که یک کاراته کار می‌تواند داشته باشد فروتنی است و امیدوارم بانوان ورزشکار کشورم از کاراته تهاجم و حمله را نه، بلکه فروتنی و تواضع را بیاموزند، اصول اولیه ورزش‌های رزمی فراگیری افتادگی است و یک ورزشکار باید ابتدا اخلاق و احترام را در اولویت خود قرار دهد.

هفته نامه جام بانوان روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
۲
۴
سلام. اگر ممكن است قبل از مصاحبه با فرد یا افراد ابتدا مدارك آنها را ببینید بعد گزارش تهیه كنید. نه تنها من خیلی از هم شاگردی ها و هم دوره های ایشون دوست دارند مدرك دكترای ایشان را ببینند یا حداقل یك مقام مسئول صحت مدرك ایشون را ثابت كنند.
با تشكر

نیازمندی ها