اول بودن خیلی سخت است. شرایط وقتی سخت‌تر می‌شود که بدانیم تابوشکنی و کسب یک موفقیت جدید قرار است پس از سال‌ها رقم بخورد.
کد خبر: ۸۶۶۳۷۱
پروانه‌ای  برای تاریخ ورزش

برای این اول بودن باید خیلی سختی کشید و تمرین کرد. در ورزش ایران چهره‌های متعددی بودند که اولین لقب گرفتند، اولین مدال‌آور، اولین رکوردزن، اولین طلایی و اولین‌های قابل توجه دیگر. در میان تمام این اولین‌ها پروانه تهرانی هم حضور دارد. این روزها کمتر نامی از پروانه تهرانی 36 ساله می‌شنویم، اما او یکی از خواص ورزش ایران است.
او 13 سال پیش نام خود را برای همیشه در تاریخ ورزش ایران ثبت کرد چرا که دست به کار بزرگی زده بود.
13 سال پیش و در جریان رقابت‌های آسیایی 2002 بوسان پروانه تهرانی کاری کرد کارستان و نخستین مدال ورزش بانوان ایران را پس از انقلاب از رقابت‌های آسیایی به دست آورد. او در وزن 55 کیلوگرم تکواندو این مدال تاریخی و با ارزش را به دست آورد.
مدال پروانه طلایی رنگ نبود، حتی جنس‌اش از نقره هم نبود، اما برنزی که او گرفت به اندازه طلا خبرساز شد و این تکواندو‌کار سابق تیم ملی بانوان را در راس اخبار قرار داد.
تکواندوکاری که اصلا قرار نبود به رقابت‌های آسیایی برود، تکواندوکاری که پیش از آن مقام بین‌المللی نداشت و تکواندوکاری که پیش از آن اصلا برای ورزش ایران شناخته شده نبود حالا برنزی داشت که همین برنز جایگاهی ویژه را برای او رقم می‌زد.
تهرانی پس از بازگشت به تهران سوژه داغی برای رسانه‌ها بود. تقریبا با تمام روزنامه‌ها مصاحبه کرد و مدام به برنامه‌های تلویزیونی هم دعوت می‌شد. اما او همین‌جا متوقف شد. مدال برنز رقابت‌های آسیایی 2002 آخرین دستاورد او در سطح بین‌المللی محسوب می‌شود.
در سال‌های بعد تهرانی تمام فعالیتش را به حضور در هیات تکواندوی استان تهران محدود کرد. صد البته او هم می‌خواست نقش مهم‌تری در ورزش بانوان ایران داشته باشد و بتواند کارهای بزرگ‌تری انجام دهد، اما قدرت مانور برای او خیلی کم بود و به عبارتی اصلا فرصتی پیدا نکرد. او هر‌چند کم‌کم فراموش شد، اما هیچ‌کس نمی‌تواند تاریخ‌سازی او را در ورزش ایران و به‌خصوص برای ورزش بانوان کتمان کند.
بازی‌های آسیایی 2002 بوسان برای ورزش بانوان ایران و پروانه تهرانی تاریخ‌ساز بود. راه او را دیگر تکواندوکاران ادامه دادند، تکواندوکارانی مثل سارا خوش جمال‌فکری که برای نخستین بار و به عنوان یک بانوی ایرانی در المپیک شرکت کرد یا کیمیا علیزاده که نخستین مدال جهانی بانوان ایرانی را در رقابت‌های جهانی به دست آورد.

هفته نامه جام بانوان روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها