به فاصله یک روز از افزایش قیمت لبنیات صورت گرفت

افزایش قیمت‌ها در ایستگاه مرغ و تخم‌مرغ

در حالی که روند افزایش قیمت کالاهای مختلف در هفته‌های اخیر شدت گرفته و کالاها و خدمات متعددی آزادسازی یا رشد قیمت را تجربه کرده‌اند، قطار افزایش قیمت‌ها دیروز درایستگاه مرغ و تخم‌مرغ ایستاد و قیمت این دو کالا افزایش یافت.
کد خبر: ۸۶۵۹۹۴

به گزارش جام‌جم، دیروز و به فاصله یک روز از گرانی 6 درصدی لبنیات و در جریان جدال بر سر افزایش قیمت بلیت قطار و درخواست انحلال سازمان حمایت از مصرف‌کننده، اعلام شد قیمت مرغ و تخم‌مرغ به طور متوسط 15 درصد افزایش یافته است. علت اصلی این افزایش، اجرایی شدن قسمتی از مجوز اردیبهشت سازمان حمایت از مصرف‌کننده برای افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ است که تاکنون اجرای آن به تاخیر افتاده بود. در کنار این موضوع، صادرات مرغ و شیوع آنفلوآنزای مرغی و معدوم کردن برخی گله‌ها به‌ خاطر جلوگیری از سرایت به بقیه دام‌ها و طیور، از دیگر دلایل این امر به‌شمار می‌رود.

اما روز گذشته بخشی از افزایش قیمت مجوز داده شده اعمال شد تا قیمت مرغ و تخم‌مرغ در بازار نیز دچار افزایش شود. بر این اساس، سازمان حمایت در مجوز خود رسیدن قیمت تخم‌مرغ در درب مرغداری به قیمت متوسط 4200 تومان و قیمت متوسط مرغ کشتار شده را 6700 تا 7000 تومان قید کرده است.

دیروز بخشی از این افزایش قیمت اعمال شد؛ به طوری که قیمت متوسط هر کیلو تخم‌مرغ (مخلوطی از درشت و ریز) درب مرغداری با 250 تومان افزایش از 3700 تومان به 3950 تومان افزایش یافت. این مساله باعث شد متوسط قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ در سطح خرده‌فروشی بازار با 800 تومان افزایش، از 4700 تومان به 5500 تومان برسد.

درباره مرغ هم همین ماجرا حاکم بود. به گونه‌ای که قیمت هر کیلومرغ کشتار شده درب مرغداری با 150 تومان افزایش از 3300 به 3450 تومان رسید. به این ترتیب متوسط قیمت هر کیلو مرغ گرم در خرده‌فروشی‌های سطح شهر با حدود 400 تومان افزایش از5400 تومان به 5800 تا 5900 تومان افزایش یافت.

حرکت قیمت‌ها به سمت واقعی شدن

در این‌باره عظیم حجت، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور به جام‌جم گفت: تازه قیمت‌های مرغ و تخم‌مرغ به سمت واقعی شدن حرکت کرده ‌است.

وی با اشاره به مبنای محاسبه قیمت تمام شده محصولات در مرغداری‌ها افزود: قیمت تمام شده مرغ با قیمتی که در حال حاضر عرضه می‌شود، بین 20 تا 25 درصد تفاوت منفی دارد؛ یعنی قیمت تمام شده مرغ که مورد تائید وزارت جهاد کشاورزی براساس هزینه‌های تولید که سه قلم کالای اصلی شامل جوجه، ذرت، سویا و دیگر هزینه‌های فرعی در نظر گرفته شده است، 4200 تومان است و با احتساب 7 درصد کارمزد برای تولیدکننده باید رقمی معادل 4900 تومان باشد، بنابراین با توجه به این موضوع، قیمت مصرف‌کننده باید حدود 6700 تومان تا 7200 تومان باشد. وی قیمت‌های فعلی بازار را غیراصولی دانست و تصریح کرد: با توجه به قیمتی که تائیدی وزارت جهادکشاورزی بوده، امروز مرغ اگر با قیمت 5200 تا 5500 تومان فروخته می‌شود، بیانگر فاصله معناداری است که می‌تواند در آینده تولید را به چالش بکشد.

این مقام صنفی گفت: پیش‌بینی شده بود که براساس میزان تولید و استقبال از مرغ میان خریداران روند رشد قیمت معقول باشد. اما این گونه نشد و اگر قیمت‌های دو سال گذشته را تا امروز مقایسه کنیم، در خواهیم یافت مرغ جزو یکی از اقلامی بوده که تاکنون کمترین نوسان مثبت قیمتی را تجربه کرده که حتی آمارهای بانک مرکزی نیز تائید می‌کند مرغ منفی 5 درصد هم روند نزولی قیمت را تجربه کرده است.

به عقیده مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور، اگر این روند ادامه یابد، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات عمده برای تولید کشور و زمینگیر شدن تولید باشد که خود باعث جهش غیراصولی قیمت‌ها خواهد بود. هرچند وی افزایش قیمت‌های یکی دو روز گذشته را در سطح شهر غیراصولی دانسته و معتقد است برخی از شرایط موجود سوءاستفاده کرده و حقوق مصرف‌کنندگان را نادیده گرفته‌اند که باید با آنها برخورد قانونی شود.

تخم‌مرغ گران نشده، به قیمت واقعی نزدیک شده است!

از سوی دیگر سیدفرزاد طلاکش دبیر کانون سراسری انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار کشور ضمن تکذیب افزایش قیمت تخم‌مرغ در فروشگاه‌های سطح شهر به جام‌جم گفت: درباره افزایش قیمت تخم‌مرغ باید این مورد را مدنظر داشته باشیم که این افزایش قیمت مربوط به درِ مرغداری‌ها بوده نه برای فروش در سطح شهر. بنابراین نباید بگوییم قیمت تخم‌مرغ افزایش داشته چون چنین اتفاقی در خرده‌فروشی‌های سطح شهر نیفتاده است.

به گفته وی، این افزایش قیمت باعث شده تا قیمت فروش محصول از سوی مرغداری‌ها کمی با هزینه‌هایشان تطبیق داشته باشد و بدون زیان، محصول خود را روانه بازار کنند. بنابراین باید این‌گونه بگوییم «قیمت تخم‌مرغ به قیمت برآوردی و تمام شده نزدیک شده است» نه این‌که تیتر رسانه‌ها بر این باشد که قیمت تخم‌مرغ افزایش یافته.

دبیر کانون سراسری انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار با اشاره به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار افزود: در جلسه ابتدای سال جاری این ستاد قیمت 4200 تومان را برای هر کیلو تخم‌مرغ در صورتی که هیچ متغیر تاثیرگذار در قیمت تمام شده افزایش نداشته باشد، تصویب کرده بود. بنابراین دوباره تاکید می‌کنم تازه قیمت تخم‌مرغ به قیمت واقعی تمام شده نزدیک شده است نه این‌که گران شده باشد.

طلاکش ضمن تکذیب هرگونه بیماری و همچنین بروز مشکل در تولید تصریح کرد: این افزایش قیمت در مرغداری‌ها تاثیری در بازار سطح شهر نخواهد داشت. زیرا قیمت تخم‌مرغ با صادرات رابطه مستقیمی دارد. به این صورت که اگر قیمت تخم‌مرغ افزایش داشته باشد چون صادرات غیراقتصادی می‌شود مازاد تولید وارد بازار شده و قیمت داخلی را کاهش خواهد داد. دقیقا اتفاقی که هفته گذشته افتاد و دوباره قیمت تخم‌مرغ نزولی شد. بنابراین هیچ تاثیری در قیمت سطح شهر نخواهد داشت به عنوان مثال اکنون قیمت تعیین شده در توافق با وزارت جهاد کشاورزی برای هر عدد تخم‌مرغ 320 تا 360 تومان است و امروز هم اکثر فروشگاه‌ها این رقم را رعایت می‌کنند. حالا اگر فروشگاهی بالاتر از این قیمت تخم‌مرغ می‌فروشد خلاف است و باید با آن از سوی مقامات مسئول برخورد شود.

عماد عزتی

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها