«پونکسیون کمری یا ال پی» همان گرفتن مایع مغزی نخاعی است که متاسفانه اغلب مردم نسبت به انجام آن باور درستی ندارند و تصوراتی نظیر فلج شدن یا عقیم‌شدن بعد از انجام این عمل وجود دارد. حال آن‌که در صورت انجام صحیح و رعایت نکات ضروری برای انجام این عمل از سوی پزشک نه‌تنها هیچ عارضه خاصی اتفاق نمی‌افتد، بلکه انجام ندادن به‌موقع این روش نیز می‌تواند باعث تاخیر در تشخیص بیماری شود که در مواردی مثل مننژیت، تاخیر در تشخیص و درمان می‌تواند عواقب خطرناک و حتی مرگ را به دنبال داشته باشد.
کد خبر: ۸۶۵۸۸۹

تنها عارضه‌ای که به دنبال ال پی در بعضی بیماران ایجاد می‌شود، سردردی است که در حالت ایستاده و نشسته ایجاد می‌شود و با دراز کشیدن بر طرف می‌شود. خوابیدن به مدت چند ساعت پس از ال پی و مصرف مایعات می‌تواند از بروز این سردرد پیشگیری کند.

در واقع، پونکسیون کمری یا ال پی یکی از راهکارهای تشخیصی و گاهی درمانی است که برای اندازه‌گیری فشار مایع مغزی نخاعی یا سی اس‌اف و گرفتن نمونه برای آنالیز آن به منظور تشخیص بیماری‌های عفونی (مثل مننژیت)، التهابی (مثل سندروم گیلن باره و بیماری ام اس)، خونریزی تحت عنکبوتیه (خونریزی‌ ناگهانی‌ در ناحیه‌ بین‌ دو غشای‌ پوشاننده‌ مغز)، بدخیمی‌های پرده‌های مغز و اختلالاتی که باعث تغییر فشار داخل مغز می‌شوند به کار می‌رود.

همچنین از این روش برای ارزیابی پاسخ مننژیت به درمان، تزریق بعضی آنتی‌بیوتیک‌ها به سیستم عصبی، تزریق بعضی داروهای ضد سرطان و تزریق بعضی مواد بی‌حس‌کننده برای بی‌حسی‌های نخاعی، انجام بعضی اعمال جراحی و خارج‌کردن مقداری مایع نخاعی برای درمان فشار بالای داخل جمجمه یا ارزیابی نوع خاصی از هیدروسفالی یا آب آوردن مغز استفاده می‌شود.

این روش همیشه در شرایط کاملا استریل و اغلب در حالتی که فرد به پهلو خوابیده و سر و پاهای خود را به داخل تنه خم کرده است با یک سوزن ظریف از فضای بین مهره‌های کمری انجام می‌شود. گاهی در بعضی افراد که فضای بین‌مهره‌ای آنها به‌خوبی پیدا نمی‌شود این عمل در حالت نشسته انجام می‌شود. تنها مواردی که این روش توصیه نمی‌شود عبارتند از وجود عفونت موضعی پوست در محل فرو بردن سوزن، وجود ضایعه فضاگیر داخل مغز که باعث افزایش فشار داخل مغز شده باشد و نیز در اختلال انعقادی مثل پلاکت پایین.

در حالت طبیعی مایع مغزی نخاعی شفاف است و ظاهری شبیه آب دارد، اما به دلیل عفونت، خونریزی و دیگر بیماری‌ها تغییر می‌کند که بررسی آن در آزمایشگاه به تشخیص کمک می‌کند.

دکتر محمد روحانی

‌ متخصص مغز و اعصاب

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها