رییس سازمان حفاظت محیط زیست آلودگی هوای کلانشهرها در روزهای اخیر را ناشی از بنزین های یورو ۴ ندانست و گفت: این آلودگی به‌خاطر وارونگی و ایستایی هوا بود و خدا را شکر با بارندگی‌ای که ایجاد شد نفس به شهرها بازگردانده شد.
کد خبر: ۸۶۴۵۰۴
ابتکار: آلودگی هوا ناشی از بنزین نیست

معصومه ابتکار در نشست با خبرنگاران و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا بعد از ادعای بهبود کیفیت بنزین همچنان شاهد آلودگی هوا در کلانشهرها هستیم؟ بیان کرد: این آلودگی به خاطر وارونگی و ایستایی هوا بود و خدا را شکر با بارندگی که ایجاد شد نفس به شهرها بازگردانده شد.

وی در توضیح چرایی آلودگی هوای تهران که روز گذشته از مرز هشدار نیز عبور کرد و در دفاع از بنزین یورو 4 گفت: کیفیت بنزین موجود هر 3 ماه یک بار مورد آزمون قرار می گیرد و در صورت نیاز تذکر لازم داده می شود.

آخرین مقصد بنزین یورو 4 اهواز بود

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه بنزین یورو 4 شهر به شهر در حال گسترش است، گفت: آخرین مقصد بنزین یورو 4 شهر اهواز بوده است و این بنزین به این منطقه نیز ارسال شده است.

ابتکار به گزارش وزارت نفت دولت یازدهم درباره بنزین پترورشیمی‌ها نیز اشاره کرد و افزود: از نظر وزارت نفت بنزین پتروشیمی‌ها از اردیبهشت سال 93 به تدریج حذف شده است و یورو 4 در حال توزیع است.

وی اضافه کرد: در زمینه آلودگی هوا نیز این پایش به طور مستمر در حال انجام است و سنجش‌ها حاکی از آن است که در سالهای اخیر که میزان بنزن در هوا بالا بوده تا اندازه 4 تا 5 برابر کاهش یافته و به استاندارد نزدیک می‌شود.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست خاطر نشان کرد: شاخص هوا نیز نشان می‌دهد که اکسیدهای ازت، گوگرد، ازن و بنزن که وجود داشته در شرایط سالم است و مونوکسید کربن نیز شرایط پاک داشته است.

ابتکار تصریح کرد: مهمترین مشکل ذرات کوچکتر از 2.5میکرون است و تحقیقات نشاندهنده پیشرفت تدریجی کاهش آلودگی هوا است.

وی کاهش آلودگی را برنامه‌ای بلند مدت خواند و یادآور شد: در سال 79 این برنامه مد نظر قرار گرفت و آن زمان اعلام شد که این مهم طرحی 15 ساله است؛ این برنامه اگر جدی اجرا می شد مشکلات هم حل بود.

رییس سازمان محیط زیست اظهار داشت: این برنامه از 2 سال قبل در حال اجرا است و به طور جدی با همکاری 16 دستگاه بدنبال کاهش آلودگی هوا هستیم.

ابتکار به سفرهای استانی خود مبنی بر بررسی کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: یکی از برنامه های ما جلسه کارگروه استانی آلودگی هوا است و به عنوان نمونه مشهد نسبت به سال 91 و 92 وضعیت بهتری داشته است و در اصفهان نیز تعداد روزهای سالم بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه وضعیت هوا در کلانشهرها بهبود یافته است، گفت: در اراک، کرج، تبریز و شیراز بهبود وضعیت را شاهدیم و در اهواز هم با توزیع بنزین یورو 4 و اجرای طرح آماک شاهد بهبود خواهیم بود.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با برشمردن ویژگی های مبتنی بر کاهش آلودگی هوا گفت: یکی دیگر از ضروریات در بحث کاهش الودگی مربوط به ارتقا سطح استاندار خودروسازی کشور است که از سال گذشته اتفاق افتاده است؛ در حال حاضر به طور مستمر خطوط خودرو مورد بازرسی قرار می‌گیرد.

ابتکار به موضوع متورسیکلت‌ها نیز اشاره کرد و افزود:‌ استاندار یور 3 را برای موتورسیکلت ها اجرا می کنیم چرا که پیش از این 2.5 میلیون موتورسیکلت غیر استاندارد داشته‌ایم.

وی ادامه داد: از سال گذشته توجه به موتورسیکلت‌ها مبنی بر داشتن یورو 3 را اجرایی کرده‌ایم و به بحث استاندارد بودن خودروها نیز توجه داشته‌ایم.

رییس سازمان محیط زیست با بیان اینکه برنامه‌ها برای کاهش آلودگی هوا زمان بر خواهد بود، گفت: تا زمانی که بدان مرحله مطلوب برسیم ممکن است بازهم شاهد آلودگی هوا باشیم و اثرات وارونگی و ایستایی هوا را داشته باشیم.

ابتکار به پدیده وارونگی هوا در روزهای گذشته نیز اشاره کرد و افزود: خدا را شکر با راندگی که اتفاق افتاد نفسی برگردانده شد.

وی همچنین درباره جدا شدن بخش آب از وزارت نیرو و اضافه شدن آن به سازمان حفاظت از محیط زیست، گفت: درباره این موضوع که در پیش نویس برنامه ششم توسعه آمده اظهار نظری نمی کنم و باید ببنیم که تصمیم دولت چه خواهد بود.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست درباره تاثیر برجام بر فرصت‌های بین‌المللی زیست محیطی نیز گفت: به طور حتم پس از شرایط پسا تحریم فرصت‌های زیادی درباره همکاری ها دوجانبه خواهیم داشت و حتی با بسیاری کشورها مذاکره برای همکاری های زیست محیطی کرده‌ایم.

ابتکار خاطرنشان کرد: فنلاند، نروژ، فرانسه،‌ لهستان و ژاپن جزء کشورهایی بوده‌اند که اعلام همکاری داشته‌اند و اعلام همکاری‌ها در زمینه‌ها بازیافت، استفاده از فناوری‌های نوین و موضوعات زیست محیطی بوده است.

وی همچنین به نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست در اسفند ماه اشاره کرد و افزود: این نمایشگاه در عالی‌ترین سطح و با حضور مهمانانی از سراسر دنیا از دهم اسفند ماه جاری برگزار خواهد شد و فرصت های بسیار خوبی برای کشورمان فراهم می‌آید.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست همچنین به بررسی نتایج اجلاس جهانی تغییر آب و هوا در پاریس اشاره کرد و افزود: حضور ایران در اجلاس تاپ 21 بسیار موثر بوده و اظهار نظرها درباره آن غلط است.

ابتکار ادامه داد: تیم مذاکراتی ما در این اجلاس عملکرد قابل قبولی را از خود ارائه داد و دولت کنونی به دیپلماسی در حوزه محیط زیست نیز تاکید دارد.

وی همچینین درباره لایحه آب وهوا نیز گفت: این لایحه از مدتی قبل به مجلس ارائه شده و بالغ بر 3 ماه است است که در دستور کار قرار دارد؛ البته لایحه های ارزیابی زیست محیطی، لایحه خاک،و لایحه حفاظت از تالاب ها و دریاچه ها هم در دستور کار است که امیدواریم هر چه زودتر رسیدگی شود.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست همچنین درباره توافق صورت گرفته در پاریس گفت: طبق توافق انجام شده ایران متعهد شده طی سالهای 2020 تا 2030 اقدام به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کند و این کاهش انتشار تا میزان 4 درصد انجام پذیرد.

وی همچنین به دیگر دستاوردهای اجلاس پار یس اشاره کرد و افزود: قطعا هر توافقی ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دارد و قطعا توافق های محیط زیستی نیز از این قاعده مستثنی نیست ، بر اساس توافق پاریس صندوق سبز اقلیم جهانی تعهد کرده است سالانه 100 میلیارد دلار اعتبار برای کشورهای متعهد به تعهدات خود را تامین کند.

ابتکار ادامه داد: البته گفته ایم که در صورت برداشته شدن تحریم ها و ایجاد امکانات ایران 8 درصد دیگر نیز به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای اقدام کند.

وی ادامه داد: این موضوع و تعهدات کشورها در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای که به صورت داوطلبانه انجام گرفت به تعهد برای همه کشورها تبدیل شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها