انتشار برخی از بخش‌های برنامه ششم توسعه در رسانه‌ها در روزهای اخیر واکنش‌ها و انتقاداتی را به برنامه‌های دولت وارد کرد. اما اکنون سخنگوی دولت از اقدام رسانه‌ها در انتشار پیش‌نویس برنامه ششم انتقاد کرده و گفته موارد منتشر شده نهایی نبوده است.
کد خبر: ۸۶۴۰۴۰
واکنش سخنگوی دولت به انتقادات از برنامه ششم

محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سخنگوی دولت که این روزها کار تدوین برنامه ششم توسعه و تدوین لایحه بودجه را بر عهده دارد، شب گذشته در برنامه تیتر امشب حاضر شد و توضیحاتی در مورد برنامه ششم توسعه ارائه داد.

اما سخن اصلی نوبخت انتقاد از رسانه‌ها برای انتشار موارد محدودی از پیش‌نویس برنامه ششم توسعه بوده که انتشار آنها باعث انتقاد کارشناسان و اقتصاددانان شده است. نوبخت گفته نه برنامه ششم توسعه و نه لایحه بودجه هیچکدام نهایی نشده و نمی‌توان هنوز در مورد آنها قضاوت کرد. اما سوال این است که در حالی که لایحه بودجه باید هفته گذشته به مجلس می‌رفت، چگونه برخی از کلیات آن مانند تکلیف هدفمندی یارانه‌ها یا ادغام سازمان‌ها و نهادها و موارد این چنینی هنوز نهایی نشده است؟

یارانه

اینکه دولت قانون فعلی هدفمندسازی یارانه‌ها را در لایحه برنامه ششم توسعه می آورد یا نه به عزم دولت بستگی دارد، زیرا ما تمایل نداریم قانون هدفمندی یارانه ها را با رویه ای که تاکنون بوده است ادامه دهیم.

یکی از جهت‌گیری‌های صریح برنامه ششم توسعه بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب این است که هدفمندی یارانه‌ها با گرایش اجتماعی و رویکرد حمایت از تولید ادامه یابد.

استخدام دولتی

آنچه در رسانه ها درباره ممنوعیت استخدام در دولت منتشر شد خبری ناقص و غیرقطعی است که باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود. پیشنهاد لایحه این است که بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، نظام اداری کشور و ساختار آن اصلاح، چابک و مناسب سازی شود زیرا در حال حاضر با تورم پرسنلی مواجه هستیم اما این به معنای ممنوعیت استخدام نیست بلکه قرار است به ازای بازنشستگی نیروهای اداری، از این پس به گونه ای استخدام انجام شود که 15 درصد از حجم دولت کاسته شود و دولت برای استخدام برنامه های دیگری نیز دارد که در زمان خود اعلام خواهد شد.

قیمت حامل‌های انرژی

افزایش قیمت حامل‌های انرژی به این موضوع بستگی دارد که قانون هدفمندی یارانه‌ها ادامه خواهد یافت یا خیر زیرا در حال حاضر نه بودجه 95 قطعی شده است و نه برنامه ششم توسعه.

خصوصی‌سازی

یک وجه خصوصی‌سازی واگذاری دارایی‌های دولت به بخش خصوصی است اما دولت در پی این است که فقط سیاستگذاری کند و میدان را برای فعالیت بخش خصوصی باز بگذارد.

بیش از 800 هزار میلیارد تومان نقدینگی بخش خصوصی در اقتصاد است که شامل پول و شبه پول است و بخش خصوصی این سرمایه را در بانک‌ها خوابانده است، زیرا ریسک خوابیدن پول در بانک کمتر از فعالیت‌های اقتصادی است از این رو باید با بهبود فضای کسب و کار، این پول‌ها را وارد عرصه اقتصادی و کسب و کار کرد تا به جریان بیفتد و به کمک اقتصاد کشور بیاید.

انتقاد از انتشار پیش‌نویس برنامه ششم

متأسفانه رسانه‌ها به حساب اینکه می‌خواهند سرعت عمل بالای خود را نشان دهند، چند مورد از احکام برنامه ششم را که هنوز به تأیید دولت نرسیده است، منتشر کرده و موجب تشویش اذهان عمومی شدند. اما آنچه که درباره پیش‌نویس برنامه ششم منعکس شده، جزو کوچک و محدودی از احکام آن بود که باید در ادامه به لایحه‌ای چند صد صفحه‌ای تبدیل شده و مورد بررسی قرار گیرد. این در حالی است که برخی بر اساس آنچه که خود تشخیص داده‌اند بر موارد منتشر شده مهر زده و در مورد آن قضاوت کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها