زندگی ماشینی سبب شده انسان‌ها تحرک جسمی کمتری داشته باشند و همین مساله می‌تواند مشکلات زیادی را برای سلامت آنها به همراه داشته باشد. در این میان، نقش ورزش و تغذیه سالم در حفظ سلامت‌ بر کسی پوشیده نیست، اما با وجود حجم زیاد اطلاعات در زمینه سلامت و ورزش، باز هم یافتن اطلاعات دقیق و مبتنی بر مستندات علمی کار دشواری است.
کد خبر: ۸۶۳۶۶۸
ورزش در دنیای صفر و یک

این همان خلأیی بود که تیم فیت فریز در بازار دیجیتال ایران احساس کرد و به فکر یافتن راه‌حلی خلاق برای آن افتاد.

شکل‌گیری یک ایده

هسته اولیه تیم فیت فریز با حمایت دکتر ربیعی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف به همراه چهار نفر تشکیل شد.

اعضای این تیم جست‌وجو برای یافتن پاسخی برای مساله ورزش و اپلیکیشن را آغاز کرده و از آذر 93 تحلیل بازار را آغاز کردند.

تیم فیت فریز پس از شش ماه بررسی منابع گوناگون و گفت‌وگو با کارشناسان در حوزه‌های مختلف به این نتیجه رسید که راه‌حل جامعی که بازار نیاز دارد‌ باید دربردارنده سه عنصر اصلی باشد. این سه بخش مشتمل بر تغذیه، حرکات ورزشی و موسیقی است.

چه‌ بخوریم؟

از اصلی‌ترین بخش‌های اپلیکیشن فیت فریز تغذیه است. در این بخش، کارشناسان تغذیه فیت فریز در مورد بایدها و نبایدهای پیش و پس از ورزش به کاربران اطلاعات با ارزشی ارائه می‌دهند.

همچنین طراحی اپلیکیشن فیت فریز به گونه‌ای است که کاربر در هر لحظه می‌تواند از میان یکی از رژیم‌های غذایی دلخواه خود وعده صبحانه، ناهار، شام یا میان‌وعده را انتخاب کند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که بسیاری از استارت‌آپ‌های تولید کننده انواع نرم‌افزارهای تلفن همراه به آن اعتنای چندانی نمی‌کنند.

توجه به تنوع طیف کاربران و لزوم ارائه محتوا با قابلیت شخصی‌سازی است تا به این ترتیب هر کاربر بتواند با توجه به علایق یا ویژگی‌های فردی، اطلاعات مرتبطی دریافت کند.

در واقع هر چه اطلاعات ارائه شده در یک نرم‌افزار آموزشی بیشتر با خواسته و ویژگی‌های هر کاربر مشخص همخوانی داشته باشد، احتمال استقبال از آن نیز به همان میزان افزایش می‌یابد.

چه ورزشی انجام دهیم؟

بخش دوم این برنامه به ورزش یا دقیق‌تر معرفی حرکات درست ورزشی اختصاص دارد. در این بخش نحوه انجام درست حرکات مختلف در قالب متن، تصویر و حتی فیلم‌های کوتاه به کاربر ارائه می‌شود.

حمید احمدی، مدیر تیم محتوای فیزیولوژی تیم می‌گوید: «با توجه به این‌که بسیاری از مردم به‌صورت حرفه‌ای ورزش نمی‌کنند.

تیم فیت فریز تا حد امکان سعی کرده این جزئیات را در قالبی ساده و کاربردی به مخاطب عرضه کند.» اطلاعات عرضه شده در این بخش تابع وزن، سن، قد و میزان آشنایی شما با حرکات ورزشی است.

ریتمی برای ورزش

بخش سوم برنامه فیت فریز نیز به موزیک متناسب با ورزش اختصاص دارد. در بسیاری از باشگاه‌های ورزشی، موسیقی‌های مختلفی حین انجام ورزش پخش می‌شود، اما این موسیقی‌ها الزاما برای ورزش طراحی نشده‌اند.

به همین دلیل تیم فیت فریز رویکردی علمی را در زمینه طراحی موسیقی در پیش گرفت و موسیقی متناسب با حرکات مختلف ورزشی طراحی را کرد.

یک تیم هماهنگ

اگر نگاهی به تجربیات استارت‌آپ‌های موفق در دنیا داشته باشیم، می‌بینیم ‌همه آنها کار خود را با یک تیم اولیه که هریک از اعضا تخصصی متفاوت داشتند آغاز کردند.

این تنوع در تخصص سبب می‌شود جنبه‌های مختلف پیشبرد کسب و کارنوپا به‌خوبی مورد بررسی قرار گرفته و به اجرا برسد.

علاوه بر این، وجود نظرات مختلف در هر تیم استارت‌آپی به ایجاد فضایی بهتر برای خلاقیت می‌انجامد.

همان‌طور که اشاره شد تیم اولیه فیت فریز شامل چهار نفر بود که بعدها افراد دیگری با تخصص‌های مختلف نیز به آن اضافه شدند.

اکنون این تیم 11 نفری فعالیت‌های مختلف مرتبط با این برنامه نظیر امور فنی، طراحی، تهیه محتوای تغذیه، تهیه محتوای حرکات ورزشی، تهیه محتوای موسیقی و بازاریابی را انجام می‌دهند.

بازخورد کاربران

همه استارت‌آپ‌های ناموفق دنیا، محصولی بسیار جالب، خلاقانه و کاربردی به بازار عرضه می‌کنند، اما راز شکست یک استارت‌آپ به محصول آن مربوط نمی‌شود، بلکه به توانایی آن برای جذب و حفظ مشتری و در نتیجه کسب درآمد بستگی دارد.

به همین دلیل، یکی از ضروریات فعالیت استارت‌آپی این است که نمونه اولیه محصول به مشتریان بالقوه ارائه شده و از بازخوردهای آنها برای بهبود قابلیت‌های محصول استفاده شود.

تیم فیت فریز نیز پیش از ساخت نمونه اولیه‌ به‌صورت دقیق بازار و نیازهای آن را بررسی کرده و پس از ساخت نمونه اولیه نیز از افراد مختلف درباره آن بازخورد گرفت.

علیرضا ربیعی، بنیانگذار استارت‌آپ فیت‌فریز درباره این بخش از فعالیت این استارت‌آپ می‌گوید: «ما برای بررسی بهتر بازخورد مخاطبان، طی روزهای مختلف در یکی از باشگاه‌های ورزشی تهران مستقر شدیم‌ و این برنامه را به کسانی که برای ورزش در آن مکان حضور داشتند معرفی کردیم.

خوشبختانه استقبال خوبی از این محصول به عمل آمد و بازخوردهای خوبی نیز دریافت کردیم.» همچنین فیت فریز در یکی از نمایشگاه‌های مرتبط با فناوری اطلاعات در پایتخت نیز حضور داشت و در آنجا نیز توانست به بازخوردی خوب ( در زمینه فنی) دست یابد.

البته حضور در نمایشگاه فقط یکی از راه‌هایی است که یک استارت‌‌آپ می‌تواند از طریق آن از مشتریان احتمالی خود در آینده بازخورد دریافت کند.

کارشناسان حوزه کارآفرینی معمولا راه‌های متعدد دیگری را نیز به صاحبان استارت‌آپ‌ها پیشنهاد می‌کنند.

برای نمونه می‌توان به برقراری ارتباط با برخی افراد متخصص و خبره در حوزه مربوط یا حتی گذاشتن یک میز کوچک در یک مکان عمومی مرتبط با محصول برای ارائه اطلاعات به افراد مختلف و دریافت بازخورد از آنها اشاره کرد.

برنامه‌ای فرا ملی

صادرات نرم‌افزار به کشورهای دیگر یا بهتر بگوییم عرضه آن به مشتریان بین‌المللی چند سالی است رونق زیادی در دنیا داشته است و بسیاری از شرکت‌ها (که تعداد قابل توجهی از آنها نیز استارت‌آپ‌های تازه کار و در ابعاد کوچک هستند) توانسته‌اند از این راه به‌خوبی کسب درآمد کنند.

بی‌تردید بهره‌گیری از بازارهای بین‌المللی می‌تواند ضمن افزایش درآمد استارت‌آپ، زمینه گسترش آن را نیز فراهم سازد.

تیم فیت فریز نیز می‌خواهد از این قافله عقب نماند. با وجود این‌که این اپلیکیشن در اصل برای بازار ایران طراحی شده، اما این تیم گوشه چشمی نیز به بازارهای بین‌المللی دارد.

مهدی آقاجانی، سرپرست تیم فنی فیت فریز می‌گوید: «تلاش تیم فیت فریز این است که این محصول بتواند ضمن پاسخگویی به نیازهای داخلی، به یک برند فراملی بدل شده و بتوانیم در آینده‌ای نه‌چندان دور، در کشورهای فارسی زبان همسایه و حتی کشورهای اسلامی نیز یک جامعه گسترده کاربری داشته باشیم.»

نام ایده: fitfrizz

سایت: www.fitfrizz.com

علیرضا‌ربیعی‌: موسس ایده فیت فریز

علیرضا نزدیک به 30 کیلوگرم اضافه وزن داشته و تصمیم گرفته تغییر کند. او ورزش را شروع کرده و به غذای خود اهمیت داده تا بعد از گذشت زمان کمی به وزن ایده‌آل رسیده است.

البته به نظر او حفظ وزن ایده‌آل سخت‌تر از کم کردن وزن است. مطالعه، سفر، کاری که دوستش دارد، خانواده و تجربه کارهای نو از مهم‌ترین علاقه‌مندی‌های او در زندگی است.

بی‌گدار به آب نزنید

در چند سال اخیر، علاقه بسیار زیادی برای راه‌اندازی استارت‌آپ در میان جوانان و به‌ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاه شکل گرفته است، اما بسیاری از استارت‌آپ‌های شکل گرفته موفق نیستند و نمی‌توانند برای محصول خود مشتری‌یابی کنند و به درآمد دست یابند.

میثاق جعفرزاده، سرپرست تیم بازاریابی فیت فریز بر این باور است که تشخیص صحیح نیاز بازار، مطالعه دقیق در مورد آن نیاز و همچنین پرهیز از تصمیم‌های مبتنی بر هیجان و همچنین استفاده از تجربیات اهل فن از عوامل کلیدی موفقیت هر استارت‌آپ می‌تواند باشد.

او می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین مواردی که استارت‌آپ‌های ایرانی باید به آن دقت کنند این است که نباید بی‌محابا وارد بازار شده و محصولی کم کیفیت عرضه کنند.

استارت‌آپ‌ها باید پیش از ورود به بازار‌ با جزئیات نیاز موجود و نیز با ویژگی‌های مخاطبان خود به‌خوبی آشنا شوند.»

میثاق جعفرزاده بر این باور است که باید به یاد داشت MVP (حداقل محصول قابل عرضه به بازار) مفهومی است که اگر به‌خوبی اجرا نشود، می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به هر کسب‌و‌کار وارد کند.

صالح سپهری‌فر

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها