گفت‌وگو با میلاد عرفانپور شاعر و ترانه‌سرا

خشم دشمن، هدف ما بود

شبکه رسانه‌ای فاکس‌نیوز آمریکا به ترانه ایرانی که به روند مذاکرات انتقاداتی را مطرح کرده واکنش تندی نشان داد

آزادی به سبک آمریکایی!

آمریکایی‌ها که مدعی آزادی بیان بوده و تاکنون بارها به سیاست و فرهنگ ایرانی‌ها تاخته و در مواردی نیز به نام آزادی به ما توهین کرده‌اند، تاب یک ترانه انتقادی را نیاورده و در خبرگزاری فاکس‌نیوز با زبان و بیانی تند لب به انتقاد از «هتل کوبورگ» سروده مشترک میلاد عرفانپور و محمد‌مهدی سیار گشوده‌اند.
کد خبر: ۸۶۳۱۱۸
آزادی به سبک آمریکایی!

به گزارش جام‌جم، آرگو، گلاب، سپتامبرهای شیراز، بدون دخترم هرگز، پرسپولیس، سیصد، خانه‌ای از شن و مه و ده‌ها نام دیگر برای همه آشناست. اینها فیلم‌های ضد‌ایرانی هستند که آمریکا آنها را در فضاهایی آمیخته به دروغ و دور از واقعیت ساخته است. فیلم‌هایی که گاه فضایشان آن‌قدر دور از واقعیت می‌شود که می‌تواند هر مخاطب آشنا به فضای ایران را به خنده بیندازد. هر‌گاه هم ایرانیان به این فیلم‌ها واکنش نشان دادند، گفته شد کشور آزادی نیستیم و توان شنیدن صداهای مخالف را نداریم. ما در برابر همه این هجمه‌ها حق انتقاد نداشتیم، ساخت این همه فیلم و درج اخبار دروغ درباره کشور و فرهنگمان را تاب آوردیم. اما آمریکایی‌ها که خود مدعی آزادی هستند شنیدن چند کلمه حرف حساب را دوام نمی‌آورند و خشمگین می‌شوند. خبرگزاری آمریکایی فاکس نیوز نسبت به ترانه‌ای به نام «هتل کوبورگ» سروده میلاد عرفانپور و سید‌محمد‌مهدی سیار که هر دو از شاعران جوان و متعهد کشورمان هستند، واکنش تندی نشان داده است.

بی‌طرف نبودن در جنگ حق و باطل

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در دیداری که تیر ماه امسال با شاعران داشتند، عنوان کردند: «شاعر نمی‌تواند در جنگ حق و باطل بی‌طرف باشد. اگر چنانچه شاعر، هنرمند بی‌طرف بود، تضییع نعمت خدا را کرده؛ اگر خدای نکرده طرف باطل را گرفت، آن‌وقت خیانت کرده، جنایت کرده؛ بحث اهمال دیگر نیست، بحث جنایت است. ازجمله کارهایی که خیلی خوب است در کشور ما که بحمدالله در این جلسه هم آثارش دیده شد و قبلا هم دیده شد و من خیلی از این راضی هستم، واکنش سریعی است که شعرای جوان ما به حوادث نشان می‌دهند، این خیلی باارزش است، این خیلی خوب است. مبادا کسی خیال کند که این چیز منفی است؛ نه، این بسیار مثبت است. ما در طول تاریخ و در زمان معاصرِ نزدیک به خودمان هم داشتیم مواردی را که همین واکنش‌های سریع بهترین آثار را به‌وجود آورد.»

آن‌طور که شهرستان ادب در این باره نوشته است، این دو شاعر انقلابی، در لبیک به مطالبه رهبر معظم انقلاب در دیدار با شاعران در تیرماه امسال مبنی بر «طرفداری از حق»، ترانه هتل کوبورگ را به صورت مشترک سرودند. در قدم بعدی هم این ترانه با صدای مهران میرزایی خوانده شده و در قالب موزیک ویدئو ارائه شد. هتل کوبورگ اثری است در واکنش به مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا و مواضع سودجویانه و مزدورانه آمریکا در آن مذاکرات. این ترانه نام خود را از «کنفرانس وین» به امانت گرفته‌است که محلی است که مذاکرات در آن جریان دارد.

بی‌تفاوتی رسانه‌های ایرانی، خشم رسانه آمریکایی

هر‌ چند انتشار این اثر در کشورمان بازتاب گسترده‌ای نداشت و در رسانه‌ها چندان به آن پرداخته نشد، اما خشم آمریکایی‌ها را برانگیخت و باعث شد چهره واقعی‌شان را نشان دهند. خبرگزاری آمریکایی فاکس‌نیوز که وابسته به جمهوریخواهان تندروی آمریکاست، در این باره نوشت: ترانه جدید ایرانی، رئیس‌جمهور آمریکا، باراک اوباما را مورد هدف قرار داده، هشدار می‌دهد که به گرگ‌های آمریکایی اعتماد نکنید. این ترانه معروف ایرانی، به آیپاد جان کری راه پیدا نخواهد کرد و وی احتمالا این موسیقی را نخواهد شنید. این موسیقی و کلیپ همراه آن که به اوباما و آمریکا حمله می‌کند، آمریکایی‌ها را گرگ خطاب می‌کند و به ایرانیان هشدار می‌دهد به مذاکرات پیرامون برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران که بین تهران و شش قدرت بزرگ دنیا در جریان است، بدبین باشند. همچنان که ویدئو، جان کری، رئیس‌جمهور اوباما و بنجامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را نشان می‌دهد، گروه کر این جمله را در پس‌زمینه با نغمه‌ای آرام تکرار می‌کند: «... به دروغ بزرگ بدبینم/ گرم‌تر می‌شود مذاکره‌ها/ تنگ‌تر می‌شود محاصره‌ها/ این چنین گفت‌وگو که دید و شنید؟/ گفت‌وگو زیر سایه تردید...»

این رسانه ادامه می‌دهد: این ترانه با مرور و برجسته‌سازی برخی از نارضایتی‌ها و دلخوری‌های تاریخی دولت ایران از آمریکا همچون کودتای 1953 که با حمایت سازمان سیا شکل گرفت، سانحه سقوط هواپیمای ایرانی در سال 1998 که به واسطه اشتباه آمریکا رخ داد و ترور چهار دانشمند ایرانی که عوامل آن همچنان ناشناخته مانده‌اند، از این حوادث با عبارت «زخم‌هایی که بر تنم مانده است» یاد می‌کند.«چه بگویم؟ نمی‌رود از یاد...» خواننده، با زمزمه این بخش، همچنان که تصویر جسم بی‌جان کودکی نشان داده می‌شود، آمریکاییان را «خیل کودک‌کشان نامرد» خطاب می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها