آرزوهای برترین بازیکن زن سال آسیا برای المپیک ریو

میـامـا سیراب نمی‌شود

«میاما» حالا به توپ طلای فوتبال دنیا فکر می‌کند. او یکشنبه هفته گذشته در دهلی‌نو برای دومین سال پیاپی جایزه برترین بازیکن زن فوتبال آسیا را بالای سر برد، چیزی که خودش می‌گوید هنوز راضی‌اش نکرده است.
کد خبر: ۸۶۲۸۳۷
میـامـا سیراب نمی‌شود

جایزه برترین بازیکن فوتبال آسیا دیگر اقناع‌کننده نیست. آیا میاما جایزه برترین بازیکن زن فوتبال جهان را می‌خواهد و احتمالا تا چند روز دیگر به‌عنوان یکی از کاندیداهای نهایی برترین بازیکن زن جهان باید راهی زوریخ شود تا در مراسم اهدای توپ طلا شرکت کند.
آیا میاما از کشوری می‌آید که در کنار چین یکی از قدرتمندترین تیم‌های فوتبال زنان در دنیاست. این ستاره ژاپنی برای رسیدن به موقعیت کنونی دشواری‌های زیادی را تحمل کرد. مصدومیت، محرومیت، وجود شرایط نابرابر در فوتبال برای زنان نسبت به مردان و... اما حالا هیچ‌کدام از آنها دیگر مهم نیست. آیا میاما صریحا می‌گوید کسب جایزه برترین بازیکن فوتبال دنیا و کسب مقام قهرمانی با تیم ملی فوتبال زنان ژاپن در المپیک 2016 ریو رویاهای باقیمانده او هستند.

قدمت طولانی میاما
میاما ژانویه سال 1985 (1364) در چیبای ژاپن به دنیا آمده است. هافبک تیم ملی فوتبال ژاپن، فوتبال خود را از سال 1999 با تیم «بلزا» شروع کرد و تنها شش مرتبه برای این تیم به میدان رفت. او تا سال 2008 به بازی خود در فوتبال ژاپن و تیم‌های مختلف ادامه داد تا این‌که در سال 2009 مورد توجه یک تیم آمریکایی به نام «لس‌آنجلس سول» قرار گرفت. «سنت لوئیس اتلتیکا» و «آتلانتا بیت» دیگر تیم‌هایی بودند که میاما سابقه بازی کردن در آنها را دارد. او پس از بازگشت به ژاپن به تیم سابق خود «اوکایاما یونوگو به له» پیوست. میاما اکنون در 30 سالگی به پنج سال دیگر برای فوتبال بازی کردن فکر می‌کند. این هافبک تکنیکی از سال 2003 برای تیم ملی فوتبال ژاپن بازی می‌کند و تا به حال 156 مرتبه برای این تیم به میدان رفته است. نکته بسیار جالب این است که معمولا بازیکنان زن نسبت به بازیکنان مرد قدمت بسیار بیشتری در تیم‌های ملی فوتبال پیدا می‌کنند به گونه‌ای که در دنیای فوتبال زنان بازیکنانی همانند میاما که بیش از 150 بازی برای تیم ملی کشور خود انجام داده باشند به وفور یافت می‌شود. با این احتساب که میاما می‌خواهد پنج سال دیگر برای تیم ملی کشورش بازی کند می‌توان پیش‌بینی کرد وی از مرز 200 بازی ملی هم عبور کند.

کارنامه بی نظیر ستاره ژاپنی

کاپیتان تیم ملی فوتبال ژاپن کلی به کارنامه‌اش افتخار می‌کند. قهرمانی در جام جهانی 2011، نایب‌قهرمانی در جام جهانی 2015، نایب‌قهرمانی در المپیک 2012 و قهرمانی در جام ملت‌های 2014 آسیا عمده‌ترین افتخارات این بازیکن‌ است.
با این حال میاما لذت قهرمانی در المپیک را هم می‌خواهد. او که کاپیتان تیم سرزمین آفتاب در آوردگاه عظیم 2016 ریو است، می‌گوید: «بزرگ‌ترین افتخار ممکن برای من قهرمانی در المپیک است. من قبلا قهرمانی در جهان را تجربه کرده‌ام و حالا المپیک هم در انتظار ماست. نگرانی ما فقط تیم آمریکاست. قدرت این تیم سال به سال بیشتر می‌شود و دست‌نیافتنی‌تر به نظر می‌رسد. اما از نظر ما ژاپنی‌ها آنها قدرت برتر دنیای فوتبال بانوان نیستند. می‌خواهیم ‌ در المپیک انتقام شکست جام‌جهانی کانادا را از آنها بگیریم.»

راه گل زدن به بزرگان
یکی از ویژگی‌های بارز میاما این است که خوب به تیم‌های بزرگ دنیا گل می‌زند. زن سال فوتبال قاره آسیا در سال 2015 گرچه در پست هافبک بازی می‌کند، اما راه گل زدن به تیم‌های بزرگ را خوب بلد است و تقریبا به تمام تیم‌های مطرح دنیای فوتبال بانوان گلزنی کرده است. سوئیس، هلند، آمریکا، کانادا، استرالیا، انگلیس، سوئد، آلمان، چین و... تیم‌های بزرگی بوده‌اند که میاما به آنها گل زده است. در واقع وقتی تیم ملی فوتبال ژاپن که خود یکی از قدرت‌های برتر دنیای فوتبال زنان است، مقابل یک تیم بزرگ دیگر قرار می‌گیرد همه نگاه‌ها ابتدا به میامایی معطوف است که گلزنی به تیم‌های بزرگ را خوب یاد گرفته. این بازیکن ژاپنی 38 گل ملی در کارنامه دارد.

ویژگی‌های «آیا»
آیا سبک خاصی برای فوتبال بازی کردن دارد. او تند و تیز و چابک است. سریع می‌دود و هنگامی که پا به توپ می‌شود سرعتش حیرت‌انگیز است. تکنیک فوق‌العاده‌ای دارد و علاوه‌بر آن به پاس کاری در فوتبال خیلی اهمیت می‌دهد. می‌گوید خود‌خواه‌ها در فوتبال جایی ندارند. می‌گوید زن‌ها بهتر از مردها بازی تیمی را درک می‌کنند و کمتر تک‌روی می‌کنند. آیا میاما هیچ بازیکن مردی را الگوی خودش نمی‌داند، چون اعتقاد دارد فوتبال مردان با فوتبال زنان تفاوت‌های زیادی دارد که دلیلش فقط قدرت فیزیکی است، اما با این حال لیونل مسی را بازیکن دلخواه خود قلمداد می‌کند.
میاما با 156 بازی ملی و کوهی افتخارات فردی و تیمی هنوز حریص افتخارات بیشتر است. آیا طلای المپیک 2016 عطش او را برای موفقیت‌های بزرگ رفع می‌کند؟

هیلدا حسینی خواه/هفته نامه جام بانوان روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها