جام جم آنلاین در گفت و گو با دکتر مینو آیرملو بررسی کرد:

اختلالات هورمونی ، تهدید جدی برای ناباروری زنان

امروزه اختلالات هورمونی در زنان یکی از اصلی ترین نشانه های ناباروری به شمار می آید، از رشد موهای زائد گرفته تا طاسی با الگوی مردانه و یا قاعدگی های نامنظم از علائم این بیماری محسوب می شود که به سندروم تخمدان پلی کیستیک معروف است.در این خصوص برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تشخیص نشانه ها و راه های درمان این سندروم شایع گفت و گویی با دکتر مینو آیرملو، جراح ومتخصص زنان، زایمان و نازایی انجام داده ایم.
کد خبر: ۸۶۲۴۳۰
اختلالات هورمونی ، تهدید جدی برای ناباروری زنان

این روزها زیاد از زنان و دختران می شنویم که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند، درباره این بیماری بیشتر توضیح می دهید ؟

سندروم تخمدان پلی کیستیک ((PCOS که یکی از شایع ترین علل نازایی یا دیرباروری خانم ها است و به بیماری گفته می شود که در آن دیواره خارجی تخمدان های بزرگ بامجموعه ای از کیست های ریز پوشانده می شود. این سندروم یکی از رایج ترین اختلالات غدد درون ریز است.

زنان و دخترانی که مبتلا به این بیماری هستند چه علائمی دارند؟

زنانی که سندروم تخمدان پلی کیستیک دارند معمولا چاق هستند و از اضافه وزن رنج می برند. این افراد اگر قصد بچه دار شدن دارند، به دلیل قاعدگی های نامنظم دچار دیر باروری و حتی ناباروری می شوند.

سطوح بالای هورمون های مردانه(آندروژن ها) می تواند سبب ایجاد علائم ظاهری مثل رشد موهای زائد در صورت و بدن شود. دیگر علامتی که نشان دهنده این سندروم است ایجاد آکنه و طاسی با الگوی مردانه است. مهم ترین و خطرناک ترین عارضه ای که این سندروم برای مبتلایان خود دارد این است که به علت توقف تخمک گذاری منظم، بیمار را دچار سرطان آندومتر و سرطان رحم می کند.

علت این سندروم چیست؟

این بیماران دارای زمینه ژنتیکی هستند و احتمال این که یکی از اعضای خانواده بیمار زمینه ابتلا به آن را داشته باشد بسیار زیاد است. بانوانی که دارای این سندروم هستند رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات و قند دارند که این مورد موجب چاقی زنان و در نتیجه بی تحرکی آنان می شود.

علت دیگر شایع این بیماری دیابت است. در زنان و دختران خانواده هایی که سابقه دیابت دارند احتمال دچار شدن به این سندروم بیشتر است.

سندروم تخمدان پلی کیستیک در چه سنی بروز می کند؟

رنج سنی این بیماری از آغاز قاعدگی دختران شروع می شود و تا سنی که فرد توانایی باردار شدن دارد، او را تهدید می کند.

برخی از دخترانی که دچار این بیماری می شوند به شدت نگران هستند که این قابل درمان نباشد، آیا واقعا سندروم تخمدان پلی کیستیک یک بیماری غیرقابل درمان است ؟

خیر به هیچ عنوان. این بیماری کاملا درمان پذیر است و خانم ها اگر به موقع به پزشک مراجعه کنند مشکل شان کاملا حل می شود.

مراجعه دیرهنگام چه عوارضی دارد ؟

اگر این بیماری درمان نشود در دراز مدت امکان دارد فرد به سندروم متابولیک دچار شود و در طول زمان، میزان قند خون و کلسترولش بالا برود و در معرض انواع بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و فشار خون قرار گیرد.

مراحل درمان این بیماری را شرح می دهید ؟

در درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک ، نخستین گام کاهش وزن است.زنان و دختران اگر بتوانند حداقل 5 کیلو از وزن خود را کاهش دهند برای حل مشکل شان کار بزرگی کرده اند.

گام دوم، ورزش کردن است.پزشکان به بیماران مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک توصیه می کنند که حتما ورزش کردن را در برنامه روزانه خود جای دهند گام آخر برای درمان این بیماری ، تغییر در رژیم غذایی روزانه است. رژیم غذایی این نوع بیماران، باید کم کربوهیدرات باشد. بیماران باید در این شرایط چربی های اشباع کمتر مصرف کنند و حتی تا جایی که ممکن است مصرف چربی هایی از این دست را متوقف کنند.

راه های تشخیص این بیماری چیست؟

مهم ترین روش تشخیص بالینی است. به این معنا که پزشک بیمار را معاینه می کند و روش های تشخیصی همچون آزمایش های هورمونی و سونوگرافی را برای اطمینان از تشخیص اش به کار می برد.

در اخبار خارجی خواندم که مصرف صبحانه به درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک کمک می کند . آیا شما هم این خبر را تایید می کنید ؟

بله . مصرف صبحانه باعث کاهش وزن می شود و همانطور که گفتم کاهش وزن به درمان این بیماری کمک شایانی می کند.

آیا استفاده از قرص های جلوگیری ( ال دی ) می تواند به درمان این بیماری کمک کند ؟

این روش که دوره عادت ماهیانه را منظم می کند ، در گذشته استفاده می شد اما اگر پزشک صرفا به این شیوه درمان بسنده کند در واقع علت را رفع نکرده است در حالی که دیده شده است کاهش وزن ، رژیم غذایی صحیح و بالابردن سوخت و ساز بدن در درمان کامل این بیماری نقش دارد و در واقع استفاده از قرص های ال دی، درمانی ثانویه و جانبی است و درمان اصلی نیست.

بیتا نوروزی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها