لاریجانی: گزارش جدید آمانو نشانگر رفتارهای دروغین غرب در قبال ایران است

رایزنی درباره قطعنامه شورای حکام در هتل کوبورگ

هتل کوبورگ وین، امروز میزبان دومین نشست کمیسیون مشترک برجام است و قرار است در این نشست درباره پیشنویس قطعنامه‌ای که تا چند روز دیگر در شورای حکام ارائه شده و در صورت تصویب، پرونده پی.ام.دی را می‌بندد، رایزنی شود.
کد خبر: ۸۶۲۲۹۹

جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است که بسته شدن پرونده پی.ام.دی، پیش‌شرط ادامه اجرای برجام است و غرب باید میان این پرونده و برجام، یکی را انتخاب کند. بنابراین رایزنی برای تهیه قطعنامه‌ای که ملاحظات جمهوری اسلامی ایران را تامین کند، یکی از مهم‌ترین موضوعات نشست کمیسیون مشترک برجام است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سیدعباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه ایران و رئیس ستاد پیگیری برجام ریاست هیات ایران در این نشست را به‌عهده دارد و از شب گذشته رایزنی‌های خود با طرف‌های مذاکره‌کننده را آغاز کرد.

حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌المللی وزرات امور خارجه ایران که از روز پنجشنبه در نشست‌هایی که در سطح کارشناسی در وین در حال برگزاری است حضور دارد، در گفت‌وگو با صداوسیما تاکید کرد: پیش‌نویس قطعنامه 1+5 درباره مساله پی‌ام‌‌دی در جلسه امروز کمیسیون مشترک مورد بحث قرار می‌گیرد.

وی افزود: امیدواریم تصمیماتی که برای اجرایی شدن برجام نیاز است، اتخاذ شود و جلسه کمیسیون مشترک بتواند ماحصل مباحث کارشناسی را در جلسه خود تصویب کند. بعیدی‌نژاد گفت: قطعا یکی از موضوعاتی که مورد توجه ایران و تمام کشورهای عضو 1+5 است، پیش‌نویس قطعنامه‌ای است که قرار است شورای حکام در روز 15 دسامبر (24 آذر) در ارتباط با مختومه شدن بحث «پی‌ام‌دی» تصویب کند.

وی افزود: این موضوع یکی از مسائل مطرح در کمیسیون مشترک خواهد بود، تا بتوانیم به یک پیش‌نویس واحد برسیم، اما در جلسه کمیسیون مشترک موضوعات مختلفی مطرح است که بیشتر به جنبه‌های اجرایی شدن برجام اشاره دارد.

تهیه پیش‌نویس قطعنامه در مشورت مستقیم با ایران

بعیدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا ایران از متن پیش‌نویس قطعنامه 1+5 که در نشست 15 دسامبر ارائه می‌شود، اطلاع خواهد داشت، گفت: بله قطعا پیش‌نویسی که توسط کشورهای 1+5 تهیه خواهد شد، با مشورت و گفت‌وگوی مستقیم با ایران خواهد بود و امیدواریم آن متنی آماده ‌شود که بتواند ما را به اجرای برجام نزدیک کند که در واقع به‌عنوان پیش‌نیاز باید بحث «پی‌ام‌دی» را کلا در آژانس مختومه اعلام کند. بعیدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که در نشست شورای حکام، روند تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ای که از سوی 1+5 ارائه می‌شود چگونه خواهد بود، گفت: این قطعنامه مانند قطعنامه‌های دیگر تابع رویه تصمیم‌گیری در آژانس است و هیچ چیز مستنثی نیست و براساس همین رویه خواهد بود و ما پیش‌بینی می‌کنیم که این قطعنامه به اتفاق آرا و با حمایت کامل اعضای شورای حکام تصویب خواهد شد.

بعیدی‌نژاد در پاسخ به پرسشی درباره این‌که گزارش ارزیابی یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه منتشر شد و آیا ایران انتقاداتی بر این گزارش دارد، افزود: قطعا ما خودمان جزو طرف‌هایی هستیم که انتقاداتی به این گزارش داریم. از نظر ما این گزارش ایده‌آل و کاملا مطلوب نیست، اما با توجه به واقعیت‌هایی که در صحنه وجود دارد، نسبت به این گزارش ارزیایی داریم.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین بحث این است که براساس نقشه راه قرار بود آژانس و مدیرکل آژانس ارزیابی نهایی خود را درخصوص بحث برنامه هسته‌ای ایران اعلام کند و پیرو آن به‌طور کلی مساله پی.ام.دی مختومه اعلام شود.

بعیدی‌نژاد افزود: همین روند اکنون در جریان است و همه چیز براساس برنامه خوب پیش رفته و آژانس توانسته ارزیابی نهایی خود را اعلام کند و طبیعی است که این ارزیابی نهایی ممکن است مطلوب ایران نباشد و قطعا مطلوب ایران نیست، اما اگر شما مفاد این گزارش را با گزارش سال 2011 مقایسه کنید، می‌بینید که تفاوت بسیار زیادی دارد و این تفاوتی که شما امروز احساس می‌کنید، به‌خاطر همکاری‌های ایران بوده که در اجرای نقشه راه در واقع محقق شده است.

لاریجانی: ادعاهای گذشته غرب با گزارش آمانو سازگار نیست

در همین حال، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی دیروز با اشاره به گزارش اخیر آژانس گفت: این گزارش گرچه به برخی دعاوی غیرمستند اشاره داشته، اما در نهایت پذیرفته است که هیچ شاهدی بر انحراف برنامه هسته‌ای ایران به سوی ساخت سلاح در عمل نیافته است و در بند 88 گزارش نیز این موضوع ذکر شده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما لاریجانی افزود: این گزارش اذعان می‌کند دعاوی مطروحه حداکثر در حد تحقیق آن هم تا سال 2003 بوده است، حال جای سوال وجود دارد این همه سروصدا و تحریم‌ها که در سال‌های اخیر آمریکا و غرب به راه انداختند، صرفا براساس ادعای تحقیق در این امور بوده است. با توجه به این مساله آیا می‌توانند توجیهی برای تحریم‌ها بیان کنند؟ رئیس مجلس ادامه داد: آن همه ادعا که می‌گفتند ایران به سلاح هسته‌ای دست یافته است و باید تحریم‌های سخت وضع کنیم، چگونه با این گزارش اخیر سازگار است؟ این گزارش نشانگر رفتارهای دروغین و ستم غرب نسبت به ملت ایران در سال‌های اخیر است و امیدواریم شورای حکام براساس گزارش، پرونده‌سازی ساختگی علیه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را مختومه و راه را برای اجرای توافق هسته‌ای فراهم کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها