معاون صدر اعظم آلمان:

غرب در تشکیل داعش بی گناه نیست

معاون صدر اعظم آلمان با تاکید بر اینکه جنگ عراق این کشور را به کانون تروریست ها تبدیل کرد، غرب را در ظهور داعش بی گناه ندانسته و خواهان پایان عصر یخبندان غرب با روسیه شد.
کد خبر: ۸۶۲۱۲۷
غرب در تشکیل داعش بی گناه نیست

زیگمار گابریل، معاون صدر اعظم آلمان و وزیر اقتصاد این کشور در گفتگو با نشریه "بیلد" در پاسخ به این پرسش که آیا شما خوشحالید که در این دوران سخت صدر اعظم آلمان نیستید گفت: من هیچ ترسی از مسئولیت ندارم. با این حال این دوران به اندازه‌ای جدی و بحرانی است که برای چنین ملاحظاتی در زندگی روزمره هیچ زمانی باقی نمی ماند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه من هرگز چنین تجمع خطرات و مشکلات را تجربه نکرده بودم همچنین درباره عملیات نظامی آلمان در سوریه این گونه اظهار نظر کرد که عملیات نظامی به تنهایی هیچ راه حلی به همراه ندارد و ما همه این را می دانیم. ما به یک راه حل سیاسی در سوریه برای پایان درگیری های داخلی نیاز داریم. احزاب درگیر در سوریه باید مشترکا علیه داعش مبارزه کنند. تا آن زمان ما باید از دستاوردهای بیشتر ارضی داعش با ابزار نظامی جلوگیری کنیم.

گابریل در ادامه در پاسخ به این پرسش که نیروهای ما چه مدت در سوریه در عملیات خواهند بود گفت: این مسئله را هیچ کس نمی تواند با اطمینان برآورد کند. هدف این است که پیشروی داعش را متوقف کنیم حداقل تا زمانی که در مذاکرات وین یک راه حل سیاسی برای سوریه یافت شود. این روند دیپلماسی اولین موفقیت ها را در پی داشته است اما همچنان به زمان نیاز دارد.

وی در ادامه درباره اعزام نیروهای زمینی به سوریه ابراز تردید کرده و مسلمانان را قربانیان اصلی تروریسم داعش ارزیابی کرد.

معاون صدر اعظم آلمان در پاسخ به این پرسش که آیا ما می توانیم واقعا داعش را نابود کنیم گفت: بله و ما همچنین آن را انجام خواهیم داد. داعش با ترور همه دنیا را تهدید می کند. همزمان ما باید از خود این سوال را کنیم که داعش چگونه تشکیل شده است. غرب در این راستا بی گناه نیست.

گابریل در ادامه درباره خطاها غرب گفت: جنگ نقض کننده حقوق بین الملل در عراق این کشور را به کانون تروریست ها تبدیل کرد چرا که همه ساختارهای دولتی نابود شد. ما سوسیال دموکرت ها امروز به این مسئله افتخار می کنیم که "گرهارد شرودر" صدر اعظم وقت آلمان از حزب ما به این جنگ نه گفت. حزب دموکرات مسیحی در آن زمان می خواست با آمریکا درگیر این جنگ شود.

وی در ادامه درباره مناسبات با عربستان سعودی گفت: طبیعتا ما به عربستان سعودی برای راه حل درگیری های منطقه‌ای نیاز داریم. این کشور نمی تواند و نباید نادیده گرفته شود.

گابریل در عین حال گفت: اما ما باید همزمان برای عربستان سعودی این مسئله را آشکار کنیم که دوران از دور تماشا کردن تمام شده است. در همه جای دنیا مساجد وهابیت از طرف عربستان سعودی تامین مالی می شود. بسیاری عناصر خطر اسلامی از این جوامع در آلمان ظهور پیدا می‌کند.

"گابریل" در بخش دیگری از این گفتگو به مناسبات با روسیه پرداخته و گفت: من خواهان پایان عصر یخی با روسیه هستم. طبیعتا ابتدا باید روسیه به توافق مینسک برای راه حل بحران اوکراین پایبند باشد. در دراز مدت اما این هیچ مفهومی ندارد که ما از پوتین حل مسائل ژئوپولیتیک مانند بحران سوریه را درخواست کنیم و همزمان وی را از گروه جی هشت کنار بگذاریم.

وی بر لزوم مقابله با سلفی گری و بستن مساجد این گروه در آلمان تاکید کرده و در بخش دیگری از این گفتگو به مسئله پناهندگان پرداخته و گفت: مسئله حدود یک میلیون پناهنده‌ای نیست که در سال جاری به آلمان می آیند بلکه سرعت بالایی ورود آن ها به آلمان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها