در چند سال اخیر، تب سلفی بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند را گرفتار کرده است. تصاویری که افراد با گوشی از خود و اطرافیانشان به صورت سلفی می‌گیرند، در شبکه‌های اجتماعی به‌وفور یافت می‌شود.همچنین تعداد بی شماری از نرم‌افزارهای کمکی برای این کار نیز به بازار آمده‌است.
کد خبر: ۸۶۲۰۵۱
نسل دوم تصاویر سلفی

شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند نیز از قافله عقب نمانده و با تقویت کارکرد دوربین جلو، قابلیت گرفتن سلفی‌ها را به فهرست قابلیت‌های محصول خود می‌افزایند.

علاوه بر اینها، انواع منوپاد (دستگیره‌های بلند تهیه سلفی) نیز به صورت گسترده به بازار عرضه شده‌است.

اما آیا این روند یک دوره زودگذر است یا همچنان ادامه‌دار خواهد بود؟ شاید نسل دوم تصاویر سلفی را بتوان آینده رویه فعلی دانست.

تندیس به جای قالب عکس

یک شرکت دانش‌بنیان سوئیسی، گامی جدی برای تهیه نرم‌افزاری ویژه تهیه سلفی‌های سه‌بعدی برداشته است.

در این صورت، فایل‌های به‌دست آمده از این نرم‌افزار می‌تواند به انواع چاپگر سه‌بعدی داده شده و در نتیجه به جای چاپ عکس معمولی روی کاغذ، مجسمه‌ای از خودمان تهیه کنیم.

این نرم‌افزار 3DSelfie نام دارد. البته تاکنون نرم‌افزارهای مختلفی برای تهیه سلفی سه‌بعدی به بازار عرضه شده، اما این نرم‌افزار جدید تفاوتی اساسی با همه آنها دارد و به همین دلیل کیفیت خروجی آن نیز به مراتب بالاتر از نرم‌افزارهای مشابه است.

نرم‌افزارهای سلفی سه‌بعدی

نرم‌افزارهای سلفی سه‌بعدی موجود در بازار، دو شیوه متفاوت برای تهیه تصویر سه‌بعدی دارند. در شیوه اول، تصویری با فرمت GIF از صورت کاربر گرفته می‌شود.

فناوری دوم نیز به این شکل است که ابتدا یک مدل پیش‌فرض از سر انسان در نرم‌افزار تعریف می‌شود سپس برخی جزییات تهیه شده از طریق دوربین گوشی، روی این مدل پیش‌فرض پیاده می‌شود.

مساله مهم این که این شیوه‌ها نمی‌توانند بسیاری از جزئیات موجود روی چهره انسان را در تصویر نهایی بگنجانند.

در نتیجه سلفی‌های سه‌بعدی تهیه شده با این نرم‌افزارها کیفیت بالایی نداشته و شباهت زیادی با صاحب عکس ندارند.

تصویر سلفی سه‌بعدی با کیفیت

نرم‌افزار 3DSelfie از یک فناوری کاملا متفاوت بهره‌ می‌برند. در این شیوه ابتدا نرم‌افزار، انبوهی از نقطه‌ها را روی تصویر چهره فرد (یا هر چیز دیگر) قرار می‌دهد.

سپس الگوریتم این نرم‌افزار، فواصل و ابعاد این نقطه‌ها را تشخیص داده و به این ترتیب یک تصویر سه‌بعدی بسیار دقیق را شکل می‌دهد.

گفتنی است این همان شیوه‌ای است که ربات‌های پیشرفته می‌توانند اجسام و افراد مقابل خود را شناسایی کنند.

همچنین کاربر می‌تواند تصویر سلفی سه‌بعدی را حین انجام کار روی صفحه مشاهده کند. به‌این‌ترتیب کاربر می‌تواند از زوایای مورد نظر تصویری سه‌بعدی از خود یا هر چیز دیگری تهیه کند.

فناوری پیچیده، دسترسی عمومی

یکی از محدودیت‌هایی که کاربران در زمینه فناوری تصاویر و چاپگرهای سه‌بعدی با آن روبه‌رو هستند این است که معمولا این نرم‌افزارها قیمت بالایی دارند و به‌راحتی قابل تهیه نیستند.

همچنین در برخی موارد فناوری تهیه تصویر دقیق سه‌بعدی فقط در حوزه رباتیک کاربرد داشته و امکان استفاده عمومی از آن وجود ندارد.

اما طراحان نرم‌افزار 3DSelfie قصد دارند این فناوری را با هزینه‌ای پایین‌تر در اختیار عموم قرار دهند. به‌این‌ترتیب شاید فناوری تصاویر سه‌بعدی بتواند به شکلی گسترده در بازار رواج یابد.

تصویر سه‌بعدی از سفره شام

شرکت سازنده 3DSelfie پیش از این نیز محصولی موفق در زمینه تهیه تصاویر سه‌بعدی به بازار عرضه کرده بود.

این نرم‌افزار ویژه گوشی‌های هوشمند که 3DAround نام دارد می‌تواند از سفره غذا و انواع موادغذایی، تصویری سه‌بعدی تهیه کند.

از آنجا که گرفتن عکس از افراد و نیز غذاها، دو موضوع بسیار رایج در عکاسی با تلفن همراه است، این نرم‌افزارها می‌توانند در بازار نرم‌افزارهای همراه موفقیت زیادی به دست آورند.

سلفی سه‌بعدی و واقعیت مجازی

فناوری موجود در این دو نرم‌افزار می‌تواند روند گسترش فناوری‌های واقعیت مجازی و حتی واقعیت افزوده را شتاب دهد.

به‌این‌ترتیب شاید دیگر ساخت انواع نرم‌افزارها، فیلم‌های کوتاه و بلند و نیز بازی‌ها با فناوری سه‌بعدی به شرکت‌های بزرگ محدود نباشد و هر کسی بتواند وارد این حوزه شود.

اتصال به چاپگر سه‌بعدی

درست همان‌طور که تصاویر معمولی را می‌توان با استفاده از پرینترهای معمولی چاپ کرد، تصاویر سه‌بعدی به‌دست آمده از این نرم‌افزارها را نیز می‌توان به چاپگرهای سه‌بعدی سپرد.

در نتیجه، در آینده شاید به جای داشتن آلبومی معمولی، به فضای بیشتری برای نگهداری انواع تندیس و اجسام ریز و درشت سه‌بعدی نیاز باشیم که هر کدام یادآور خاطراتی شیرین از زندگی‌مان است.

سلفی بگیر، پرداخت کن!

یک شرکت معروف ارائه‌کننده خدمات پرداخت آنلاین، به‌تازگی از سرویس جدید خود برای تایید نقل و انتقال الکترونیکی پول رونمایی کرد.

در حال حاضر مشتریانی که از فروشگاه‌های مختلف خرید می‌کنند باید رمز کارت خود را وارد کنند. علاوه بر این، خرید از فروشگاه‌های آنلاین دسترسی‌های بیشتری دارد و باید علاوه‌بر رمز اینترنتی، اطلاعات دیگری نظیر تاریخ انقضا و کد اعتبارسنجی نیز به سامانه فروشگاه داده شود.

مشکل اینجاست در برخی موارد، افراد ممکن است رمز خود را فراموش کنند و دردسرهایی برایشان ایجاد شود.

با این فناوری جدید، کاربر می‌تواند یک تصویر سلفی از خود را به عنوان گزینه‌ای برای تایید انجام تراکنش مالی به سیستم بدهد.

برای این کار، ابتدا باید نرم‌افزار ویژه این شرکت، خدمات مالی را روی گوشی نصب کرده، سپس گزینه سلفی را به عنوان گزینه تایید تراکنش انتخاب کرد.

کاربر باید در برابر دوربین گوشی یا تبلت خود یک بار پلک بزند تا سامانه متوجه واقعی بودن تصویر مورد نظر بشود.

البته این فناوری، گزینه تایید با اثرانگشت را نیز دارد. به‌این‌ترتیب، کسانی که گوشی هوشمندشان به قابلیت اسکن اثرانگشت مجهز است می‌توانند با کشیدن انگشت روی صفحه‌نمایش آن، تراکنش مورد نظر را تایید کنند.

با وجود این، تعداد گوشی‌های هوشمند مجهز به اسکنر اثرانگشت بسیار محدود است و در عوض، همه گوشی‌های هوشمند از دوربین برخوردارند.

به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود گزینه سلفی برای تایید پرداخت ، بیشتر مورد استقبال قرار گیرد. این فناوری در حال حاضر به‌صورت آزمایشی در ایالات متحده و هلند در حال اجراست و احتمالا به‌زودی به صورت بین‌المللی منتشر خواهد شد.

صالح سپهری‌فر/ منابع: popsci و paymentweek

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها