رسانه ملی علاوه بر راه‌اندازی رادیو اربعین، در شبکه‌های مختلف با برنامه‌های متنوع به استقبال آیین بزرگ اربعین رفته و به منظور پوشش اخبار و برنامه‌های مراسم راهپیمایی اربعین، از شهرهای مرزی تا نجف و کربلا را زیر چتر رسانه‌ای قرار داده است.
کد خبر: ۸۶۱۱۲۹
پوشش رسانه‌ای اربعین از تهران تا کربلا

از مرزهای ایران تا کربلا

بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در رسانه ملی، امسال مسئولیت کمیته اطلاع‌رسانی و مستندسازی به عهده معاونت خبر گذاشته شده است.

سیدداوود موسوی، دبیر این کمیته ضمن تاکید بر همکاری معاونت‌های صدا، سیما، فنی، استان‌ها و امور مجلس و برون‌مرزی گفت: در حال حاضر معاونت امور مجلس و استان‌ها با همکاری معاونت خبر سه قرارگاه رسانه‌ای در مرزهای شلمچه، مهران و چزابه برای پوشش خبری و برقراری ارتباط مستقیم بین خبرنگاران و گزارشگران با بخش‌های مختلف رادیو و تلویزیون ایجاد کرده است.

موسوی درباره این قرارگاه‌ها توضیح داد: امسال به واسطه شرایط ویژه در کشور عراق، مراسم اربعین زیر چتر وسیع و دقیقی از پوشش اخبار قرار می‌گیرد. مسئولیت اطلاع‌رسانی از مناطق شلمچه و بصره تا نجف به صدا و سیمای مرکز آبادان سپرده شده است. از مرز چزابه به سمت بصره، دیوانیه و نجف را صدا و سیمای مرکز خوزستان پوشش می‌دهد و پوشش مناطق مهران و کوته به سمت نجف به عهده صدا و سیمای ایلام است.

به گفته دبیر کمیته اطلاع‌رسانی و مستندسازی، علاوه بر گزارشگران بخش‌های خبری و شبکه‌های برون مرزی مانند معاونت خبر، خبرگزاری صدا و سیما، باشگاه خبرنگاران جوان، العالم، الکوثر و پرس‌تی‌وی، گزارشگران بیش از 70 گروه خودجوش از مراکز استان‌های مختلف کشور در مراسم اربعین حضور دارند.

20 واحد سیار تلویزیونی

پوشش خبری مراسم اربعین با تلاش‌های بخش فنی‌ سازمان صدا و سیما، وسیع‌تر از گذشته انجام می‌شود.

دبیر کمیته اطلاع‌رسانی و مستندسازی مراسم اربعین از نصب بیش از 20 فرستنده ماهواره‌ای (SNG)، در مناطق مرزی و شهرهای نجف و کربلا خبر داد که زمینه ارتباط مستقیم تصویری، ارسال خبر و گزارش‌های خبری را مهیا می‌کند.

به گفته موسوی، در عراق هم بیش از پنج ایستگاه خبری از کربلا تا نجف برپا شده و مسئولیت اطلاع‌رسانی در داخل کشور عراق به عهده اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی است. فرستنده‌های خبری سازمان صدا و سیما علاوه بر ارائه گزارش‌های تصویری به شبکه‌های داخلی، با شبکه‌های خارجی نیز همکاری خواهند داشت. افغانستان، پاکستان، لبنان، هند و حتی عراق از جمله کشورهایی هستند که استفاده از تصاویر این فرستنده‌ها را درخواست کرده‌اند. علاوه بر این شبکه‌ها بیش از 600 خبرنگار و تصویر بردار از سراسر جهان خواستار پوشش مراسم اربعین حسینی شده و تعداد زیادی از آنان تاکنون وارد عراق شده‌اند. به گفته موسوی، همچنین شش ربات پرنده تصویربرداری در مسیر نجف به کربلا و بین الحرمین مستقر شده است تا مراسم اربعین حسینی در کربلا را پوشش دهد.

رادیو و تدارک ویژه برای اربعین

معاونت صدای سازمان صدا و سیما، از چندی پیش مرکز رادیو اربعین را به صورت ویژ‌ه برای این ایام راه‌اندازی کرده که به همکاری معاونت صدا 12 بخش خبری برای این شبکه رادیویی طراحی شده است. همچنین رادیو معارف یک استودیوی مستقل در کربلا دارد و از آنجا به صورت مستقیم برنامه‌های ویژه این ایام را مخابره می‌کند.

شبکه‌های مختلف رادیو از جمله رادیو ایران، جوان، گفت‌وگو و سلامت برنامه‌های متنوعی برای زائران و عزاداران حسینی تدارک دیده که از آن جمله می‌توان به برنامه‌های آموزشی برای راهنمایی و اطلاع‌رسانی به زائران اشاره کرد.

آفتاب شرقی در شبکه یک

از مهم‌ترین برنامه‌های شبکه یک در این ایام می‌توان به «آفتاب شرقی» اشاره کرد که چهارشنبه از ساعت 10 صبح تا 14 و از 17 تا 19 به صورت زنده از جوار حرم مطهر امام حسین (ع) پخش می‌شود. ویژه برنامه «آفتاب در مصاف» با موضوع بازنگری رویدادهای کربلا و عبرت‌های این واقعه برای مردم این عصر و مستند‌های «این شرح بی‌‌‌نهایت» با موضوع پیاده روی زائران به سوی حرم مطهر امام حسین(ع)، «روز الست» و «ثارالله» از دیگر برنامه‌های شبکه یک هستند.

چله عشق در شبکه دو

از متفاوت‌ترین برنامه‌های شبکه دو برای اربعین حسینی می‌توان به برنامه «تنهای تنها» اشاره کرد که برای کودکان و نوجوانان تدارک دیده شده و چهارشنبه ساعت 18 و 20 دقیقه پخش می‌شود و همین‌طور برنامه «چله عشق» که از بانوان عاشورایی می‌گوید، به صورت زنده از کربلای معلی پخش می‌شود و اجرای آن را مژده لواسانی به‌عهده دارد. در این برنامه که ساعت 14 از شبکه دو پخش می‌شود، دکتر سلیمانی، روان‌شناس و مشاور مذهبی به بررسی پیام‌ها و پیامدهای نهضت عاشورا می‌پردازد.

ضریح در شبکه چهار

مستند ضریح که درباره طراحی ساخت و نصب ضریح امام حسین (ع) است، از طراحی ضریح تا پیاده‌سازی طرح‌ها، ساخت، بازدید مردم از کارگاه ساخت ضریح در قم، پرداخت نذورات و هدایای مردمی برای ساختن آن، حک کردن احادیث و روایات و آیات منتخب قرآن روی آن و مراحل نصب را به نمایش می‌گذارد. این مستند امشب ساعت 20 و 30 دقیقه، فردا و پنجشنبه ساعت 19 و 30 دقیقه از شبکه چهار پخش می‌شود و قسمت آخر آن جمعه ساعت 23 به نمایش درمی‌آید.

صدای اربعین

برنامه‌هایی چون «مفتاح»، «شبستان»، «از عاشورا تا اربعین»، «ورزشکاران حسینی» و «سایه روشن» با پرداختن به فرهنگ اربعین و روایت 40 روزه از عاشورا تا اربعین حسینی با حضور کارشناسان و پخش مستند از روایت‌های زائران اربعین، در خدمت شنوندگان رادیو تهران هستند. رادیو معارف در برنامه « قدم به قدم تا اربعین» آداب زیارت و پیاده‌روی اربعین و فضایل این حرکت ارزشی را تبیین می‌کند و «مهربان باشیم» از این شبکه به طرح و بررسی ابعاد اخلاقی و امنیتی مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی اختصاص دارد.

رادیو اربعین، ابتکاری نو و پربرکت

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری در گفت‌وگوی تلفنی با رادیو اربعین، راه‌اندازی این شبکه رادیویی را در این ایام ابتکاری نو و کاری پربرکت دانست که شنوندگان زیادی داشته و پاداش بسیار خوبی را نیز همراه خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها