تا پیش از سال‌های دهه 80 میلادی بیماری ویروسی خطرناک و کشنده‌ای با عنوان ایدز تقریبا برای بیشتر مردم دنیا ناشناخته بود؛ اما از آن سال‌ها تاکنون این بیماری آن‌قدر در سراسر دنیا شیوع یافت و تلفات داد که بسیاری از کشورهای اروپایی و استرالیا پس از سال‌ها تحقیق و پژوهش توانستند به راه‌هایی برای کنترل و حتی ریشه‌کنی بیماری دست یابند.
کد خبر: ۸۶۰۳۰۹

اما متاسفانه این بیماری در کشورهایی مانند چین، تایلند و امارات همچنان مانند بمبی ساعتی عمل می‌کند و در مرحله انفجار است. از آن گذشته، چالش بزرگی که در زمینه این بیماری وجود دارد مخفی ماندن آن تا سال‌ها در شخص آلوده و ناقل بیماری است تا جایی که حتی به گفته دکتر علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کشور ما نیز با آن که تاکنون 29 هزار و 414 نفر مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی شناسایی شده برآورد می‌شود آمار افراد مبتلا به این ویروس بین 80 تا 90 هزار نفر باشد، یعنی کسانی هستند که به این ویروس مبتلا شده‌اند، اما هنوز شناسایی نشده‌اند.

وی در گفت‌وگو با برنامه جمعه شب «نبض» در شبکه خبر می‌افزاید: در دنیا 70 تا 80 درصد راه انتقال این ویروس، انتقال از طریق روابط جنسی است، اما در کشور ما بیشتر از طریق استفاده از سرنگ‌های آلوده و به‌صورت تزریقی منتقل می‌شود. با این حال طی چند سال گذشته این روند به سمت انتقال جنسی تغییر کرده که به رفتار پنهان مردم مربوط است.

دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری ایدز نیز در گفت‌وگو با همین برنامه تاکید می‌کند: افزایش چشمگیر زنان مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی، کاهش سن ابتلا، تغییر راه انتقال از تزریق به سمت روابط جنسی و شیوع بیماری‌های مقاربتی مهم‌ترین مسائلی است که امروز با آنها مواجه هستیم.

آغاز مسیر ابتلا به ایدز از مواد روانگردان

امروز دیگر هیچ خانواده‌ای نیست که از خطر ابتلا به ایدز کاملا مصون بماند.

دکتر سیاری با اشاره به این مطلب می‌گوید: براساس آمارهای سال گذشته، 37/2 درصد موارد انتقال ویروس اچ‌آی‌وی از راه رفتارهای پرخطر جنسی است که نشان‌دهنده رشد آن است که این موضوع با استفاده از مواد روانگردان صنعتی و رفتارهای جنسی حفاظت نشده ارتباط دارد.

وی اظهار می‌کند: آرایشگاه‌های مردانه، باشگاه‌های بدنسازی و ماهواره سه مثلث مرگ هستند زیرا در آرایشگاه‌ها و باشگاه‌ها مواد و داروهای فراوانی برای زیبایی و تناسب اندام عرضه می‌شود که ماهواره نیز آن را تبلیغ می‌کنند، در حالی که این ماده چیزی نیست جز یک مخدر روانگردان.

وی تاکید می‌کند: بیکاری، فقر، طلاق، مواد روانگردان صنعتی و ایدز یک مجموعه است که همچون گردابی، خانواده‌ها و جوانان را در خود غرق می‌کند و این یک زنگ خطر جدی است، پس باید عزم و آموزش‌ها را بیشتر کرد.

دکتر مردانی نیز در این باره اظهار می‌کند: بسیاری از جوانان تصور می‌کنند با مصرف روانگردان و شیشه از ایدز دور می‌شوند، زیرا تزریق در کار نیست در حالی که با مصرف روانگردان‌ها حتی محجوب‌ترین جوان نیز شرم و محابا را کنار می‌گذارد و وارد روابطی می‌شود که تصور نمی‌کند.

ازدواج موقت، تهدیدی دیگر

دکتر سیاری با بیان این‌که در ازدواج‌های موقت نیز احتمال انتقال ویروس اچ‌آی‌وی وجود دارد، می‌گوید: این ویروس ممکن است سه ماه قبل به کسی منتقل شده باشد و در آزمایش خون نشان داده نشود و علائم آن سال‌ها بعد بروز کند، پس باید در تمام رفتارهای جنسی مراقبت لازم صورت بگیرد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به این که روسپیان نیز به حمایت‌های اجتماعی نیاز دارند، تاکید می‌کند: باید این افراد را آموزش داد و از آنها خواست موارد آموزشی را به همسان‌های خود نیز بیاموزند، زیرا آموزش همسان‌ها بسیار موثر است. باید با شناسایی، معاینه، تست و مشاوره و حمایت‌های اجتماعی زمینه را برای تغییر مسیر آنها فراهم کنیم.

ایدز، سوغات سفر به کشورهای دیگر

بسیاری از مردم با تورهای گردشگری به کشورهای دیگر می‌روند و در آنجا به علت رفتارهای پرخطر و محافظت نشده جنسی در حالی به کشور بازمی‌گردند که حامل ویروس اچ‌آی‌وی هستند.

دکتر مردانی با اشاره به مطالب فوق می‌افزاید: متاسفانه در برخی کشورها همچون تایلند، چین و امارات عربی متحده اطلاع‌رسانی نمی‌شود و آموزش درباره ایدز وجود ندارد.

ریشه‌کنی ایدز از طریق آموزش

مردم باید بدانند بیماری ایدز با یک آزمایش ساده قابل تشخیص است و اگر بیماری در مراحل اولیه خود شناسایی شود کاملا قابل کنترل خواهد بود.

دکتر مردانی با تاکید بر این که در حال حاضر دسترسی به داروهای ضداچ‌آی‌وی سهل است و ما جزو معدود کشورهای منطقه هستیم که مبتلایان به ایدز را به صورت کاملا رایگان درمان می‌کنیم، می‌گوید: ایدز در استرالیا با سلاح برنده، کارا، ارزشمند و کم‌هزینه آموزش ریشه‌کن شده است. در کشورهای اسکاندیناوی و آمریکای شمالی نیز اگر توانسته‌اند راه‌های انتقال این ویروس را مسدود کنند روی آموزش جوانان تمرکز کرده و نتیجه گرفته‌اند.

دکتر سیاری نیز در این باره با اشاره به کانال‌های ارتباطی موثری که در کشور برای آموزش وجود دارد، توضیح می‌دهد: آموزش و پرورش با در اختیار داشتن 14 میلیون نفر دانش‌آموز، آموزش عالی با داشتن چهار میلیون 600 هزار دانشجو و پادگان‌ها با ظرفیت حضور مردان در آن، مهم‌ترین کانال‌های آموزشی کشور محسوب می‌شوند که باید از آنها به درستی استفاده کرد و مهارت‌های زندگی را به جوانان آموزش داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها