تیم ملی فوتسال بانوان ایران در جام جهانی چه کرد

یک مقام هفتمی و یک دنیا نکات مثبت

تیم ملی فوتسال بانوان که با مشقت های فراوان به جام جهانی کوچک بانوان در گواتمالا اعزام شده بود با کسب مقام هفتمی رقابت ها دوشنبه به ایران باز می گردد. بانوان فوتسال ایران با دو گل ژاپن را در مسابقه آخر خود شکست دادند و به مقام هفتمی رسیدند.
کد خبر: ۸۶۰۱۷۴
یک مقام هفتمی و یک دنیا نکات مثبت

به گزارش جام جم ورزشی ، تیم ملی فوتسال بانوان برای سومین بار در جام جهانی کوچک زنان شرکت کرد، رقابت هایی که البته بیشتر یک تورنمنت محسوب می شود تا جام جهانی. این رقابت ها قرار است از سال 2018 تحت نظر فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) قرار بگیرد تا نحوه برگزاری آن رسمی شود. بانوان فوتسالیست ایران پیش از این دو بار در جام جهانی کوچک پرتغال و اسپانیا شرکت کرده بودند و اینبار دفعه سوم بود که به این رقابت ها راه یافتند. بانوان فوتسال ایران به عنوان قهرمان آسیا گام به این رقابت ها گذاشتند اما نتایجی که به دست آمد چندان رضایت بخش نبود. با وجود اینکه انتظار می رفت بانوان فوتسالیست ایرانی حداقل مقام پنجم را به دست بیاورند اما همین حضور در آوردگاه گواتمالا نکات بسیار مثبتی را برای فوتسال بانوان ایران به دنبال داشت که هر کدام از آنها می تواند نه فقط به رشد ورزش فوتسال بانوان که به رشد ورزش بانوان کمک کند.

حق میزبانی جام جهانی

اگر تیم ملی فوتسال بانوان ایران به بهانه هایی همچون ویزا و دوری راه به جام جهانی اعزام نمی شد آنگاه یک فرصت بزرگ را از دست می داد؛ دریافت پیشنهاد برای گرفتن میزبانی دوره بعد.

ایران، روسیه و ژاپن داوطلب میزبانی برگزاری دور آینده رقابتهای جام جهانی کوچک فوتسال بانوان شدند.

الهه عرب عامری نایب رییس فدراسیون فوتبال در امور بانوان در این رابطه به جام جم آنلاین گفت: «ما بسیار خوشحالیم که آنقدر ما را توانمند حساب کردند که پیشنهاد میزبانی را به ما دادند. اما پیش ار هر چیزی باید امکانات موجود را بررسی کنیم. برگزاری رقابت های جام جهانی شرایط خاصی می خواهد و ما باید بررسی کنیم که آیا این شرایط خاص را داریم یا خیر.»

با این اوصاف باید به نظر می رسد گرفتن میزبانی دوره بعدی جام جهانی فوتسال بانوان خیلی دشوار است، البته این اتفاق غیر ممکن نیست.

تثبیت قدرت آسیایی

تیم ملی فوتسال بانوان ایران که در فینال جام ملت های آسیا ژاپن را شکست داده بود در مسابقه آخر خود در جام جهانی کوچک فوتسال زنان دنیا مقابل ژاپن قرار گرفت. این دیدار برای دومین بار پیاپی به سود ملی پوشان ایرانی تمام شد. با این پیروزی قدرت ملی پوشان فوتسال بانوان ایران در آسیا تثبیت شد و بار دیگر همه دیدند که تیم ملی ایران قدرت برتر قاره کهن است. عرب عامری نایب رییس فدراسیون فوتبال در امور بانوان نیز در اینباره گفت: «ما قدرت بی چون و چرای فوتبال آسیا هستیم و بحثی هم در اینباره وجود ندارد. ما سال 91 به همین ژاپن باختیم. البته نگاه هایی به دوره های پیشین بیندازید. ما در سال 92 در جدولی قرار داشتیم که برزیل، روسیه و اوکراین هم بودند. در گروه دیگر اسپانیا، ژاپن ، پرتغال و کاستاریکا هم حضور داشتند. ما در آن رقابت ها هفت بر یک به برزیل باختیم و مقابل روس ها نیز چهار بر یک شکست خوردیم. اما اکنون اوضاع متفاوت است. تیم ملی ایران همین روسیه را یک ماه پیش در یک مسابقه تدارکاتی شکست داد.»

وی افزود: « این رقابتها نشان داد ما در کجای فوتبال دنیا ایستاده ایم. البته باید از دولت روحانی هم تشکر کنم که مقدمات حضور ما را در این رقابت ها فراهم کرد. تیم های ورزشی بانوان هر چقدر بیشتر در رقابت هایی از این دست شرکت کنند بیشتر موفق می شوند.»

نایب رییس فدراسیون فوتبال در امور بانوان خاطر نشان کرد: « در رابطه با مقام هفتمی تیم ملی فوتسال بانوان قصد توجیه ندارم اما این افتخار ماست که با تیم های پرتغال و برزیل تنه به تنه بازی کردیم. البته شاید بسیاری هم در رابطه با شکست مقابل تیمی همچون کاستاریکا صحبت کنند. باز هم قصد توجیه ندارم اما دلیل نمی شود چون ما تیمی همچون کاستاریکا را نمی شناسیم بگوییم این تیم ضعیف است. »

الهه عرب عامری با اشاره به لزوم حضور مربی خارجی در فوتسال بانوان ایران گفت: «ما باید در سطوح مختلف مربی خارجی بیاوریم. کم و کاستی هایمان را در گواتمالا متوجه شدیم و فهمیدیم که ما مربی خوب نداریم. ما نیازمند مربی خارجی هستیم البته به این شرط که بودجه ارزی آن را در اختیار داشته باشیم. ما نیروی انسانی خوبی در اختیار داریم اما متاسفانه از لحاظ مربی با مشکل مواجه هستیم. تیم ملی ما نیازمند روح همکاری و هماهنگی است. »

تثبیت دوباره حجاب در ورزش بانوان

اما یک مورد بسیار مثبت دیگر هم در رابطه با حضور تیم ملی فوتسال بانوان ایران در جام جهانی به دست آمد. تیم ملی فوتسال بانوان ایران با حجاب اسلامی نشان داد که می توان با این نوع پوشش در عالی ترین رقابت های ورزشی رقابت کرد. در واقع حضور جهانی بانوان فوتسالیست ایرانی تایید دیگری بر داشتن حجاب از سوی بانوان مسلمان ورزشکار بود. تیم ملی فوتسال بانوان ایران در شرایطی با حجاب اسلامی در معتبرترین تورنمنت فوتسال بانوان جهان به میدان رفت که در رقابت های وزنه برداری زنان جهان که در آمریکا در حال برگزاری است نیز دو وزنه بردار زن با حجاب کامل اسلامی به میدان رفتند که تقارن این دو حرکت می تواند بسیار به سود ورزش زنان مسلمان در سراسر دنیا باشد.

هیلدا حسینی خواه/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها