وزیر انرژی و صنعت قطر با انتقاد شدید از سقوط قیمت جهانی نفت و گاز، گفت: ادامه کاهش قیمت‌ها منجر به کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و در نهایت تهدیدی برای اقتصاد جهانی در بلندمدت خواهد بود.
کد خبر: ۸۵۸۹۵۹
کاهش قیمت‌ نفت و گاز تهدید جدی اقتصاد جهان است

محمد بن صالح الساده وزیر انرژی صنعت قطر امروز در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران با اشاره به افزایش روزافزون نقش و اهمیت GECF در بازار جهانی گاز، گفت: باید گفتگوهای متعددی بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان گاز انجام شود.

وزیر انرژی قطر، مهمترین پیام اجلاس گازی تهران را توسعه و گسترش روابط بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان گاز عنوان کرد و افزود: افزایش سهم گاز در سبد انرژی منجر به کاهش نوسان‌های آب و هوایی و اقلیمی در جهان خواهد شد و در نهایت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را به همراه دارد.

این مقام قطری با انتقاد از کاهش شدید قیمت نفت و گاز در بازار جهانی اظهار داشت: کاهش قیمت‌ها منجر به کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و در نهایت کاهش عرضه گاز در بلندمدت خواهد شد.

الساده با اعلام اینکه قطعا کاهش عرضه نفت و گاز در بلندمدت تهدیدی برای اقتصاد جهانی خواهد بود، بیان کرد: در طول چند سال گذشته همزمان با افزایش قیمت جهانی نفت، بهای گاز افزایش نیافت و عملا در دوران افزایش قیمت‌ها، پیوستگی بین قیمت نفت و گاز به وجود نیامد.

وی با اشاره به برنامه‌های جدید توسعه طرح‌های گازی و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در صنایع گاز قطر تبیین کرد: سهم گاز طبیعی در سبد جهانی انرژی باید عادلانه باشد که در این صورت کاهش آثار و تبعات انتشار گازهای گلخانه‌ای و صیانت از محیط زیست را به همراه دارد.

پیامدهای منفی نوسان قیمت گاز در بازار

به گزارش مهر، فتحی المجبوری وزیر آموزش لیبی هم در این اجلاس با انتقاد از نوسان‌های قیمت گاز طبیعی گفت: قطعا نوسان قیمت گاز پیامد منفی بر بازار گاز دارد و قطعا ثبات قیمت‌ها می‌تواند به حفظ محیط زیست در بلندمدت منجر شود.

وی، مهمترین برنامه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و عدم تغییر اقلیم آب و هوایی جهانی را، افزایش سهم گاز طبیعی در سبد انرژی اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: باید ثبات قیمتی در بازار گاز حکمفرما باشد.

توسعه صنعت CNG در امارات

مطرحامد النیاری قائم مقام وزیر انرژی امارات متحده عربی هم در سومین اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز با اشاره به اجرای یک طرح جدید اکتشاف گاز در این کشور حاشیه خلیج فارس، گفت: اخیرا یک طرح جدید با ظرفیت تولید ۵۰ میلیون متر مکعب گاز در روز به بهره‌برداری رسیده است.

وی با اشاره به افزایش سهم گاز و CNG در سبد سوخت خودروهای اماراتی، اظهار داشت: هم‌اکنون حدود ۳۵ درصد خودروهای ابوظبی گازسوز هستند و قصد داریم سهم گاز در سبد ناوگان خودروهای عمومی را افزایش دهیم.

قائم مقام وزیر انرژی امارات با تاکید بر اینکه هم‌اکنون ۶۳ جایگاه CNG در این کشور در مدار بهره‌برداری قرار دارد، گفت: کاهش سهم بنزین و گازوئیل و افزایش سهم گاز طبیعی در سبد سوخت خودروها در دستور کار امارات قرار گرفته است.

همچنین شریف سوسا معاون وزیر نفت مصر هم در این نشست با تشکر از میزبانی ایران و ابلاغ پیام رئیس جمهوری مصر به رئیس جمهوری اسلامی ایران، گفت: اخیرا اکتشافات جدید گازی در آبهای مصر جواب داده و یکی از بزرگترین حوزه‌های گازی در این کشور شناسایی شده است.

نیازی اصلی جهان به گاز را تامین خواهیم کرد

در همین حال، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز گفت: این مجمع نیاز اصلی جهان به گاز را تامین خواهد کرد.

محمدحسین عادلی در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز به اعضا و مهمانان سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز خوشامد گفت و اظهارداشت: امیدواریم در این اجلاس بتوانیم به همه اهداف تعیین شده دست پیدا کنیم.

وی گفت: مجمع کشورهای صادرکننده گاز از تمام تلاش خود در روند تولید گاز استفاده می‌کند، ضمن اینکه شاهد نقش گسترده تر گاز در سبد انرژی جهان هستیم.

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز با تاکید بر اینکه این مجمع می‌تواند اعتبار و وجهه خود را دوچندان کند، اظهارداشت: کلید موفقیت در گسترش همکاری‌ها نهفته است. در همین حال، مجمع کشورهای صادرکننده گاز با چالش‌های مختلفی مواجه بوده و بازار گاز نیز تحولات و تغییراتی را تجربه کرده است.

به گفته عادلی، باوجود این تحولات، یک نکته آشکار است که گاز از منابع قابل اتکا و سازگاز با محیط زیست به شمار می رود و این انرژی در آینده به شکل بهتری استفاده شده و در دسترس همگان قرار خواهد گرفت. بر همین اساس، شاهد نقش مهمتر گاز طبیعی در سراسر جهان خواهیم بود و این مجمع تامین کننده درازمدتی محسوب می‌شود و عمده این نیاز را تامین خواهد کرد.

وی با بیان اینکه وضعیت امروز بازارهای گاز ما را مجبور می‌کند مجمعی داشته باشیم تا در آن به هماهنگی بیشتر مواضع خود پرداخته و به مصاف این چالش‌ها برویم، تصریح کرد: در دو سال گذشته، یکسری ابتکارات جدید با هدف افزایش کارایی اجرا کرده ایم، همچنین ما به دنبال تامین اهداف اساسنامه سازمان و تامین منافع اعضا در این عصر پرچالش هستیم.

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز در پایان به جمهوری آذربایجان به عنوان عضو جدید مجمع (عضوناظر) تبریک گفت.

نیاز به جذب ۲۰ تریلیون دلار در صنایع نفت و گاز جهان

همچنین دبیرکل اوپک با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۰ میلادی نفت و گاز ۵۰ درصد از نیازهای انرژی جهان را تامین کنند، گفت: باید ۱۰ تریلیون دلار در صنایع نفت و گاز جهان سرمایه گذاری شود.

عبدالله سالم البدری دبیرکل سازمان اوپک امروز در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران با بیان اینکه گاز طبیعی عامل ثبات در نقاط مختلف جهان است، گفت: جمعیت جهان رو به افزایش است که همزمان با افزایش جمعیت، تقاضا برای مصرف انرژی در بسیاری از کشورهای جهان هم افزایش می‌یابد.

دبیر کل اوپک با اشاره به افزایش قابل توجه تقاضا برای نفت و گاز تا سال ۲۰۴۰ میلادی، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۰ میلادی نفت خام و گاز طبیعی ۵۰ درصد از نیازهای جهان را تامین کنند.

وی با اعلام اینکه تامین این بخش قابل توجه از تقاضای انرژی، نیازمند سرمایه‌گذاری‌های جدید به ویژه در کشورهای صاحب ذخایر نفت و گاز است، اظهار داشت: براساس برآوردهای انجام شده باید تا سال ۲۰۴۰ میلادی حدود ۱۰ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری جدید در صنایع نفت و گاز جهان انجام شود.

البدری با اشاره به نیاز ۲ تریلیون بشکه نفت خام و ۲ تریلیون متر مکعب گاز طبیعی برای تامین نیازهای انرژی جهان تا سال ۲۰۴۰ میلادی، خاطرنشان کرد: در کنار جذب سرمایه، استفاده از تکنولوژی‌های نوین، رعایت بیشتر مسائل زیست محیطی و جلوگیری از تغییرات اقلیمی جهان هم باید در دستور کار کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده انرژی قرار بگیرد.

همگرایی کشورهای صاحب گاز

در ادامه وزیر اقتصاد، کشاورزی و انرژی هلند که به عنوان عضو ناظر در سومین مجمع کشورهای صادرکننده گاز حضور یافته بود، در سخنانی از نقش جمهوری اسلامی ایران در همگرایی کشورهای صاحب گاز و نیز برگزاری نشست تهران تقدیر کرد.

هنک کام در سخنان خود با اشاره به اینکه هلند قصد دارد همکاری های بین المللی خود را در عرصه سرمایه گذاری های مشترک گازی گسترش دهد، افزود: در حال حاضر ۶۹ کمپانی بزرگ در امر سرمایه گذاری در بخش گاز در این کشور فعال هستند. وی همچنین بر توسعه زیرساخت های منابع گازی در کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گاز جهت استفاده بهینه از این منابع تاکید کرد.

محمد بن حمد الرمحی وزیر نفت و گاز عمان نیز با اشاره به اهمیت منابع گازی جهان در بازارهای بین المللی گفت: صادرات گاز از طریق این مجمع تاثیرگذار می تواند بسیاری از مشکلات را در بین کشورهای عضو حل کند. وی اضافه کرد: بهترین سلام های پادشاه عمان را به اعضای این مجمع ابراز می دارم و از استقبال گرم مقامات ایرانی کمال تشکر را دارم.

همچنین وزیر انرژی و فرستاده ویژه رئیس جمهور آذربایجان یکی دیگر از سخنرانان سومین مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز بود که در سخنان خود به پاس برگزاری موفقیت آمیز این نشست از جمهوری اسلامی ایران تقدیر و تشکر کرد.

ناطق علی اف همچنین ضمن ابراز خرسندی از انتخاب جمهوری آذربایجان به عنوان عضو ناظر در این مجمع بر همکاری های بیشتر کشورهای صادرکننده گاز در جهت توسعه انرژی در بخشهای مختلف تاکید کرد. وی همچنین با تبیین اهمیت نقش انرژی خواستار ترسیم نقشه جهانی انرژی گاز در حوزه انرژی از سوی کشورهای صادرکننده گاز شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها