رئیس جمهوری در مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز:

برای سرمایه‌گذاری در منابع عظیم گاز ایران مشارکت کنید

رئیس جمهوری اسلامی ایران در مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز گفت: بدون شک این اجلاس یکی از مهمترین رویدادهای مربوط به انرژی به ویژه صنعت گاز محسوب می شود.
کد خبر: ۸۵۸۸۷۶
برای سرمایه‌گذاری در منابع عظیم گاز ایران مشارکت کنید

به گزارش جام جم آنلاین ، دکتر حسن روحانی افزود : مایلم به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران و از سوی ملت ایران حضور شما عالیجنابان ، سران کشورها و دولت ها و روسای محترم هیات ها ، وزرای محترم ، دبیر کل محترم مجمع و سایر اعضای هیات ها را به سومین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز خیرمقدم عرض کنم.

روحانی گفت : هدف از این اجلاس همکاری برای یافتن راهکارهایی جهت حمایت از منافع جمعی کشورهای عضو مجمع ، توسعه همکاری میان کشورها در زمینه های مختلف از جمله اکتشاف ، تولید و تجارت گاز طبیعی ، هماهنگی سیاست ها در راستای افزایش سهم گاز طبیعی در ترکیب انرژی مصرفی جهان و ارتقاء جایگاه مجمع در عرصه بین المللی انرژی است .

وی افزود: ایران به عنوان یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر گازطبیعی جهان، از ظرفیت بسیار بالایی برای تولید و صادرات گاز طبیعی و مشارکت بیشتر در تأمین امنیت عرضه انرژی جهانی برخوردار است. کشور من طی سالهای گذشته سیاست جایگزینی گاز بجای سایر سوختهای فسیلی را به کار بسته و در حال حاضر حدود 70 درصد ترکیب انرژی ایران را گاز تشکیل می دهد و حدود 90 درصد خانوارهای شهری و روستایی ایران به شبکه سرتاسری توزیع گاز دسترسی دارند، و ظرفیت تولید گاز ایران تا 2 سال آینده به بیش از 1000 میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.. اما مقایسه نسبت میزان تولید با حجم ذخایر و بویژه نسبت صادرات گاز طبیعی این کشور به حجم ذخایر آن نشان می دهد که محدودیت‌های تحمیلی سیاستهای بین‌المللی در سال‌های گذشته مانع بهره‌برداری مطلوب ایران از این ظرفیتها شده است.

رئیس جمهوری تصریح کرد: البته ما معتقدیم این وضعیت با توافق‌های اخیر ایران در مورد برنامه‌های صلح‌آمیز انرژی هسته ای خود با کشورهای 1+5، به سرعت تغییر خواهد کرد و مقدمات این تغییرات وسیع و همه جانبه نیز در سرمایه‌گذاری ها و تصمیماتی که از بدو شروع به کار این دولت صورت گرفته، آماده شده است. تداوم افزایش سریع ظرفیتهای تولید گاز ایران در دو سال گذشته، این امکان را به ایران می دهد که صادرات گاز را به کشورهای همسایه از طریق خط لوله و سایر نقاط دنیا از طریق LNG افزایش دهد.

وی گفت: راهبرد ما بر افزایش تولید و صادرات گاز طبیعی از طریق سرمایه‌گذاری در میادین نفت و گاز استوار شده است. طبعاً اولویت همکاریها ما در این فعالیتهای کشورهای عضو مجمع صادرکننده گاز است و من هم اینجا از روسای محترم کشورها و دولتهای دوست عضو مجمع که در این اجلاس حضور یافته اند دعوت می کنم، برای ارتقاء همکاریها و با حفظ منافع متقابل در سرمایه‌گذاریهای ایران برای توسعه منابع عظیم گاز این کشور، که در راستای افزایش سهم مجمع در تولید و تجارت گاز طبیعی در جهان است، مشارکت کنند.

بی‌مناسبت نیست یادآوری کنم که چارچوب قراردادهای نفتی و گازی جدید ایران، زمینه جذابی را برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز ایران فراهم می‌سازد و این دولت حمایت خود را از سرمایه گذاری‌های بین‌المللی در صنعت نفت و گاز اعلام می‌دارد. البته ایران علاوه بر افزایش ظرفیت‌های تولید، برنامه‌های گسترش مصرف گاز در داخل و درعین حال افزایش کارایی انرژی و صرفه‌جویی و بهینه سازی در مصرف را در دستور کار دارد، تا بتواند ضمن بهره‌گیری داخلی از این انرژی پاک، ظرفیت صادراتی خود را ارتقا بخشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها