با محمد ثقفی، مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی

استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی و اشتغال‌آفرینی

شکل‌گیری مرکز صدا و سیمای خراسان جنوبی به تقسیمات کشوری و ایجاد استان در سال 1383 برمی‌گردد. این مرکز طی سال‌های گذشته با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و احداث سایت جدید، ایجاد ایستگاه‌های تلویزیونی و FM پرقدرت رادیویی، باشگاه خبرنگاران جوان و واحد پویانمایی، حرکت پرشتاب خود را در مسیر سیاست‌های رسانه ملی ادامه داده است.‌
کد خبر: ۸۵۸۸۶۳
استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی و اشتغال‌آفرینی

مدیرکل صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی، کارشناس ارشد مدیریت اجرایی و از فارغ‌التحصیلان دانشکده صدا و سیما ست. در گفت‌وگویی با محمد ثقفی، نحوه فعالیت این شبکه استانی را در حوزه‌های مختلف مورد بررسی قرار دادیم.

براساس نظرسنجی‌ها، پرمخاطب‌ترین برنامه رادیویی و تلویزیونی در مرکز خراسان جنوبی کدام برنامه‌ها هستند؟

براساس نظرسنجی‌ها، پرمخاطب‌ترین برنامه رادیویی «نماشم» با 6/75 درصد و در تلویزیون هم برنامه «عطرآبادی» با 3/62 درصد بیشترین مخاطب را داشته است.

دلایل این موفقیت چیست؟

ارتباط با مخاطبان، فضای شاد و سرگرم‌کننده و امیدبخش و تنوع آیتم‌های برنامه، استفاده از همکاران جوان و با انگیزه، توجه به فرهنگ و آداب و رسوم استان خراسان جنوبی، توجه به خواسته‌ها و نیازهای برنامه‌ای همه اقشار جامعه اعم از شهری و روستایی از عوامل موفقیت این برنامه‌هاست.

در حال حاضر چه آثار ویژه‌ای در دست تولید دارید؟

صدای خراسان جنوبی امسال به آثار نمایشی توجه ویژه‌ای دارد. نمایش‌های «ریزه ماهی»، «ترنج» و «گل نرگس» با محوریت سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی و فرهنگ و آداب و رسوم استان خراسان جنوبی، در حال تولید است. ما آثار فاخر دیگری هم با موضوع انتخابات در دست تولید داریم که از آن جمله می‌توان به برنامه‌های فصل همدلی و راه روشن اشاره کرد.

برای این‌که صدا و سیما متعلق به همه شهرستان‌های استان باشد نه فقط بیرجند، چه تدابیری در برنامه‌ها اندیشیده‌اید؟

ما به همه شهر‌ها، بخش‌ها و روستاها توجه ویژه‌ای داریم. بیشتر برنامه‌های روستا در شبکه‌ها به صورت گزارشی تولید می‌شود، درحالی که برنامه عطرآبادی با ساختار مستند گونه و تصویربرداری خوب و نگاه جامع به کل روستاهای شاخص استان خراسان جنوبی تولید شده که این عامل باعث افزایش مخاطبان این برنامه شده است. در این برنامه به معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و اشتغال‌آفرینی در روستا توجه شده است که در آینده هم مجموعه آثار داستانی مستند و فیلم کوتاه با موضوع سوادآموزی و مجموعه مستند «سایه‌های سرد» درخصوص مبارزه با مواد مخدر را در دست تولید داریم.

شبکه استانی خراسان جنوبی در جشنواره داخلی و خارجی حائز رتبه‌های برتر شده است. با توجه به این‌که تجربه کاری اغلب برنامه‌سازان آن مرکز کم است، علت توفیقات چیست؟

جوان و با انگیزه بودن نیروهای این مرکز از عوامل مهم و اثرگذار در تولید آثار فاخر هستند. توجه به سلیقه وخواسته‌های مخاطب نیز درتولیدات این مرکز مد نظر برنامه سازان است که موجب می‌شود آثار تولیدی این مرکز اعم از خبر، برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی پس از تولید و پخش، معیارهای شرکت درجشنواره‌های استانی، ملی و بین‌المللی را داشته باشد.

همچنین حمایت مادی و معنوی مرکز از برنامه سازان جوان در ساخت برنامه‌های جشنواره‌ای، انگیزه بالای برنامه‌سازان جوان مرکز در کسب تجربه‌های جدید در حیطه برنامه‌سازی و آموزش‌های تخصصی به نیروهای برنامه ساز از دیگر عوامل موفقیت برنامه سازان به شمار می‌آید.

تا چه اندازه از نخبگان در طراحی و تولید برنامه‌ها استفاده می‌کنید؟

برنامه‌های این مرکز با حضور نخبگان استان و در قالب اتاق فکر طراحی می‌شود که تاثیرات بسزایی هم داشته است.

اتاق فکر مرکز به تولید چه آثاری منجرشده است؟

مستند تلویزیونی داستان دلدادگی (معرفی دکتر شکوهی، پدر علم تعلیم و تربیت ایران)، مستند تلویزیونی سرحد (با موضوع معرفی عشایر از ابعاد مختلف و نقش آنان در تامین پایدار مرزها)، برنامه رادیویی بقبند (معرفی فرهنگ مردم روستاهای مختلف استان)، برنامه رادیویی شهر به شهر (پیگیری مسائل مردم در شهرستان‌های مختلف استان در راستای شعار سال)، مستند تلویزیونی دیدار (ویژه معرفی شهرستان‌های مختلف استان)، برنامه‌ پرسش و پاسخ مسئولان)، برنامه تلویزیونی سبک زندگی (برنامه‌های کوتاه و تأثیرگذار ویژه پرداخت به موضوع سبک زندگی) و مستند تلویزیونی مدرسه عشق (ویژه معرفی نخبگان و چهره‌های شاخص بسیجی استان) هم از تولیدات ارزشمند این مرکز است.

برای دستیابی به هدف‌هایتان در مرکز با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

کمبود نیروی انسانی و منابع مالی ازجمله موانع پیش روی صداوسیمای خراسان جنوبی است که درصورت تامین اعتبارات لازم پوشش دیجیتال در استان از مرز 77 درصدی به میانگین کشوری خواهد رسید.

فرشید شکیبا‌

‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها