شعار "خودکشی بسیارخوب … ولی دیگر کشی چرا؟ " متعلق به خانم دکتر "مه‌لقا ملاح" ، مادر محیط زیست ایران است که نتیجه این شعار ممنوعیت استعمال دخانیات در وزارت علوم در دهه 80 بود.
کد خبر: ۸۵۸۸۱۵
شرافت اخلاقی و شعور فاکتورهای کلیدی حفاظت از محیط زیست است

به گزارش جام جم آنلاین، مادر محیط زیست ایران شرافت اخلاقی و شعور را فاکتورهای مهم و کلیدی برای محافظت از محیط زیست می داند.نکته ای که در پی اظهارات ارزشمند این حافظ محیط زیست باید به آن اشاره کرد، ضرورت وجود تعهد اخلاقی در راستای رعایت حقوق شهروندی است.

متاسفانه با وجود 40 میلیون با سواد بالای 6 سال و آمار بالای سطح تحصیلات دانشگاهی در جامعه اما عملکرد اجتماعی تعدادی از جامعه 12 تا 15 میلیون نفری مصرف کنندگان سیگار که در میان آنان افراد تحصیلکرده و چه بسا پولدار کم نیستند، نشان از ضعف فرهنگی قابل توجه در سطح جامعه است.

متاسفانه هر یک از ما هر روز به هنگام تردد در نقاط مختلف شهر، شاهد انداختن فیلتر سیگارهای مصرفی از شیشه ماشین ها اعم از مدل بالا و پایین در سطح معابر شهر و پیاده روها هستیم. بدون آن که این افراد چند دقیقه ای بیاندیشند که توزیع فیلترهای سیگار در سطح معابر شهر، مخصوصا پیاده روها، آسیب های ناشی از استعمال دخانیات را چند برابر می کند و مضرات مصرف آن صرفا مصرف کننده را دربر نمی‌گیرد بلکه این افراد با انتشار سم موجود در این فیلترها، دیگران را نیز به کشتن می دهند.

شاید بسیاری از خوانندگان عزیز معتقد باشند که ته مانده های سیگار بدتر از دود سیگار و قلیان نیست.برای همین هر روز بی‌اعتنا به فیلترهای افتاده بر روی زمین، رد می شوند.چه بسا هر کدام از ما ممکن است به کرات شاهد باشیم که مصرف کننده ای، فیلتر سیگارش را روشن بر روی زمین می اندازد و ما نیز به خود زحمت یادآوری "مسئولیت اجتماعی فرد در برابر حقوق شهروندان" نمی دهیم و عملشان را نادیده می گیریم.

شاید آن وقت هر کدام از ما نیز با مادر محیط زیست ایران در گفتن این سخن که " اگر شما می خواهید سیگار بکشید و با این کار دست به خودکشی بزنید، مسأله ای جداست ولی چرا با این رفتار نادرست شرایط آسیب رساندن و مرگ تدریجی اطرافیان را نیز مهیا می کنید و دیگران را می کشید." هم صدا شویم.

بدون شک بسیاری از شهروندان، فعالان محیط زیست و مخصوصا والدین از مصرف کنندگان سیگار درخواست می کنند که فیلترهای سیگار خود را نه تنها بر روی زمین نیاندازند بلکه حداقل قبل از تکرار این خطا، آن را خاموش کنند تا سیگار روشن افتاده بر روی زمین، کودکان و نوجوانان را برای پیوستن به خیل مصرف کنندگان جدید وسوسه نکند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها