داستان یک بازی ایرانی در آستانه انتشار نسخه سوم

ترمز دستی را بکشید

گاز بدهید، دستی بکشید و دنده عوض کنید. این گزاره‌ها شرح حالی مختصر از بازی‌های موبایلی ایرانی است که این روزها با اقبال فراوانی روبه‌رو شده و تعدادشان در حال افزایش است. بازیسازهای ایرانی دریافته‌اند پلتفرم موبایل در ایران پیروز است و سبک‌هایی همچون مسابقه‌ای به‌خصوص اتومبیلرانی و معمایی بیش از همه مورد قبول کاربران واقع می‌شود.
کد خبر: ۸۵۸۴۲۱
سبقت از راست ممنوع

به گزارش جام جم کلیک ،پیرو همین موضوع بازی جدید سبقت (مسابقات آنلاین) که اثر یک استودیوی اصفهانی است.

طی یک ماه توانسته کاربران زیادی را جذب کند و در صدر فروشگاه‌های اپلیکیشن موبایل قرار بگیرد. به همین بهانه با حسین مزروعی، مدیر استودیوی این بازی گفت‌وگو کردیم.

از استارت‌آپ برای استارت‌آپ

سال 92 اعضای تیم در یک مراسم استارت‌آپ ویکند که در اصفهان برگزار شد با یکدیگر آشنا می‌شوند.

این نفرات که یکی از آنها حسین مزروعی است، هیچ سابقه‌ای در بازیسازی ندارند، اما تا به هم می‌رسند به این فکر می‌افتند بازی بسازند.

حسین مزروعی 13 سال است در شرکت خود وبسایت طراحی می‌کند، اما با هم‌تیمی‌های جدیدش به این نتیجه رسیده که آینده از آن بازی‌های موبایلی است.

پروژه در شرکت حسین تعریف می‌شود. با توجه به این‌که ساخت بازی موبایل هزینه کمتری نسبت به پی‌سی دارد، کار روی این پلتفرم را شروع می‌کنند.

به گفته حسین، ماه‌ها روی این موضوع تحقیق و بررسی می‌کنند تا متوجه می‌شوند ساخت بازی موبایلی در شرایط فعلی مناسب است.

با این‌که تجربه کمی در این زمینه دارند، اما اعضای اولیه کارهایشان را رها می‌کنند و تمرکزشان را روی ساخت بازی می‌گذارند.

حسین می‌گوید که اوایل کار، بازی‌سازی برایشان بیشتر جنبه آموزشی و آشنا شدن با این کار را داشته، اما مدت زیادی نمی‌گذرد که نخستین بازی‌شان را با نام «رویای نیوتون» منتشر می‌کنند.

حسین درباره داستان بازی می‌گوید: «کاربر باید از افتادن سیب روی سر نیوتون جلوگیری می‌کرد تا نتواند جاذبه را کشف کند.

با وجود سادگی، استقبال خوبی از این بازی شد.» بازی تولید می‌شود، اما پولی از آن در نمی‌آورند، بلکه به گفته حسین فقط مهارتشان بیشتر می‌شود و درک عمیق‌تری از بازار به دست می‌آورند.

2 سال کار بدون حقوق

با اتکا به این روش، دو سال آینده را بدون پول‌درآوردن و حقوق کار می‌کنند و در این مدت یک بازی دیگر هم می‌سازند. چون پولی در کار نیست، برخی اعضای تیم جدا شده و افراد جدیدی اضافه می‌شوند.

به گفته حسین، این کار شرایط سختی را برایشان رقم می‌زند، اما راضی نمی‌شوند پروژه‌های جانبی برای شرکت قبول کنند؛ زیرا بر این باورند که این کار، شرکت را زمین می‌زند.

مهر 93 تصمیم می‌گیرند پس از تجربه دو بازی، استارت یک پروژه درآمدزا را بزنند. یکی دو ماه روی گرایش و رفتار کاربران مطالعه می‌کنند.

کمی می‌گذرد که مسعود پزشک‌زاده ـ که اکنون مدیر پروژه بازی است ـ پیشنهاد می‌دهد یک بازی در سبک درگ (Drag) بسازند.

درگ سبک خاصی در بازی‌های ماشین‌ مسابقه‌ای است که کاربر فقط دنده ماشین را کنترل می‌کند و باید آن‌قدر سریع دنده عوض کند تا برنده شود. «کمتر بازی‌ای در این سبک ساخته شده و نمونه‌هایی هم که وجود دارند آنلاین نیستند.»

برای آنلاین بودن این بازی به سرور و ارتباط اینترنتی قوی نیاز است و صدم ثانیه اهمیت دارد. با توجه به این موضوع، بازی را به‌گونه‌ای می‌سازند که با اینترنت معمولی هم می‌توان بدون مشکل بازی کرد. به گفته حسین، مزیت رقابتی محصول‌شان در همین نکته و خودروهای ایرانی است که در بازی‌های خارجی وجود ندارد.

حدود ده ماه روی بازی کار می‌کنند و در نهایت آن را روی مایکت قرار می‌دهند. حسین می‌گوید: «چون مایکت بازار کوچک‌تری دارد، اول روی آن منتشر کردیم.

بازخورد کاربرها و نظراتی که در مورد بازی می‌دادند خیلی کمک‌مان کرد تا نواقص و مشکلات را برطرف کنیم.»

بازی با احساس

میثاق آقاخانی مسئول‌سرور، امیررضا انواری طراح بازی و حمید راست قلم کارUI و آرت را انجام می‌دهند. به گفته حسین این سه نفر دو ماه شبانه‌روزی روی بازی کار می‌کردند تا بازی آماده انتشار برای کافه بازار شود.

پس از گذشت این مدت مهر 94 نوبت به کافه بازار می‌رسد. اکنون حدود دو ماه از عرضه بازی روی بازار می‌گذرد و 130 هزار بار دانلود شده و پنجاه درصد کاربران آن فعال هستند.

به گفته حسین، در برخی روزها تعداد کاربران آنلاین به بیش از 2000 نفر می‌رسد و این افراد به صورت تصادفی با هم مسابقه می‌دهند.

او می‌گوید تبلیغ بسیار کمی برای بازی کرده‌اند، اما قرار گرفتن بازی در صدر فروشگاه‌ها باعث شده با کمترین هزینه به خوبی شناخته شوند.

حسین در پاسخ به این پرسش که آیا پس از دو سال کار بدون مزد اکنون از نتیجه کارشان راضی هستند یا خیر، با قاطعیت جواب مثبت می‌دهد و توضیح می‌دهد برخی روزها درآمدشان نزدیک به چهار میلیون تومان هم می‌رسد.

حسین در باره جزئیات بازی می‌گوید، حین مسابقه می‌توان با حریف چت کرد و این قابلیتی است که کاربران روی خوشی نسبت به آن نشان داده‌اند.

برای این کار از متن‌های آماده استفاده شده که بازیکن به اقتضای زمان می‌تواند از آنها استفاده کند. حتی امکان بوق زدن را هم به خودروها اضافه کرده‌اند و دو بازیکنی که با هم مسابقه می‌دهند می‌توانند بوق بزنند.

این بوق زدن‌ها می‌تواند با ریتم همراه باشد، درست مثل یک ماشین واقعی. حسین می‌گوید در بازی‌ اگر بوق بزنید جواب آن را می‌گیرید و همین باعث می‌شود بدانید با یک آدم واقعی مسابقه می‌دهید که واقعا هم همین‌طور است.

ایجاد صدای ژیان با دهان

حسین از اتفاق‌های جالبی که حین ساخت بازی رخ داده برایمان می‌گوید. به گفته او، برای پیدا کردن صدای ژیان با مشکل مواجه شده‌اند. «صدای همه ماشین‌ها را توانستیم پیدا کنیم، اما متاسفانه ژیانی وجود نداشت که بتوانیم صدایش را ضبط کنیم.

یک روز همین طوری اتفاقی یکی از بچه‌های شرکت با دهانش صدایی درآورد که شبیه صدای ژیان بود و از همان برای صدای بازی استفاده کردیم.»

او همچنین پیدا کردن 3D آرتیست را به یاد می‌آورد و برایمان می‌گوید تمام اصفهان و حتی دانشگاه‌ها را به دنبال چنین شخصی می‌گردند، اما در نهایت کسی را پیدا نمی‌کنند.

«هر قدر گشتیم کسی را پیدا نکردیم تا این‌که استارت‌آپ ویکند گیم تهران در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد و در آنجا با محمد حسینی آشنا شدیم که از قضا اصفهانی بود و به تیم‌مان ملحق شد.» حسین همچنین با لبخند از روزهای سخت و دشواری اسم می‌آورد که بدون حقوق کار می‌کردند.

«در آن دوران ایده‌های زیادی از طرف بچه‌ها برای پول درآوردن مطرح می‌شد. یکی از این ایده‌ها فروختن بلال بود!»

حسین در پاسخ به این سوال‌مان که برنامه تیم‌شان برای آینده چیست، می‌گوید دوست دارند بازی‌های بیشتری بسازند و به بازارهای جهانی فکر می‌کند.

با این حال معتقد است باید در این راه به‌تدریج گام بردارند. او همچنین به افرادی مانند خودش که دوست دارند کسب و کار خودشان را راه بیندازند توصیه می‌کند

از استارت‌آپ توهم موفقیت بزرگ نداشته باشند، زیرا شکست‌های زیادی در راه این افراد وجود دارد و این آمادگی را داشته باشند تا بعد از چهار یا پنج سال به موفقیت برسند.

براین اساس او موفقیت شش ماهه را رویایی بیش نمی‌داند. حسین همچنین به افراد مشابه خودش توصیه می‌کند موسس‌ها فکر نکنند هر چیزی که خودشان خوششان می‌آید رضایت کاربر را نیز در برخواهد داشت.

نام ایده: سبقت (مسابقات آنلاین)

سایت: bit.ly/1WzDiyp

حسین مزروعی: مدیر استودیو بازی سبقت

حسین 31 سال دارد و در دانشگاه آزاد خمینی‌شهر در مقطع کارشناسی رشته برق قدرت می‌خواند. او معمولا درباره بازی‌سازی مطالعه می‌کند و علاقه جدی به رباتیک دارد.

داستان بازی

سبقت (مسابقات آنلاین) یک بازی مسابقه‌ای ماشین در سبک درگ است که دنده عوض‌کردن‌های سریع بازیکن باعث پیروزی او می‌شود.

در این بازی کاربران می‌توانند به صورت آنلاین با یکدیگر رقابت کنند، به این صورت که بازی خودکار حریفی برایتان انتخاب می‌کند و باید با او مسابقه دهید.

با ورود به بازی، یک مربی به نام کامران وجود دارد که راهنمایی لازم در مورد بخش‌های مختلف بازی را به بازیکن می‌دهد و همواره در طول بازی همراه کاربر خواهد بود.

شروع بازی به این صورت است که نخست باید یک مسابقه آزمایشی بدهید تا بتوانید برای خود نام کاربری انتخاب کنید و در بازی ثبت نام کنید.

همان‌طور که از نام بازی پیداست، رقابت در سبقت‌گیری حرف اول را می‌زند و رتبه کاربر در جدولی نمایش داده می‌شود که بازیکنان دیگر هم حضور دارند. در این بازی امکان انتخاب خودرو و شخصی‌سازی آن وجود دارد و می‌توانید مواردی از قبیل قدرت موتور، جعبه دنده، مخزن نیتروژن و رنگ را تغییر دهید.

در شروع مسابقه باید گاز را در حد مناسب نگه دارید و زمانی که چراغ دنده به رنگ سبز درآمد دنده عوض کنید.

اگر از حریف‌تان عقب بیفتید، با یک دنده معکوس به موقع می‌توانید دوباره او را پشت سر بگذارید. بازی به گونه‌ای طراحی شده که برای به دست آوردن ماشین و ارتقای آنها باید پول خرج کنید.

رامین فتوت

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
مهدی
-
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
۰
۰
اول باعرض سلام وارادت خاص خدمت شمابزرگواران ارجمندازبازی مهیج سبقت بایدازتون تشكركنم كه واقعاعالی اگه امكانش مهیاباشه بتونن اسم خودشونوتعقیربدن ممنون میشم درضمن اگه یه ایمیل مستقیم ازخودتون بدین ممنون میشم برای مكاتبه من مهدی توبازیjigarهستم
amir
-
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
۰
۰
سلام خدمت همه عزیران بزرگواران گروه سبقت انلاین یه مشكلی پیش اومده ببخشید میخوام.رمز اكانتمو عوض كنم لطفا كمكم كنید ممنون میشم ازتون منتظرتون هستم. با اكانت amir123 هستم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها