دوازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد.
کد خبر: ۸۵۸۱۰۹
۲۲ میلیارد یورو دارم و به وزارت نفت هم بدهکارم

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از اقتصادنیوز، در جلسه اول، دوم و سوم کیفرخواست 237 صفحه‌ای این پرونده قرائت شد و در جلسات چهارم، پنجم و ششم رسیدگی به این پرونده نیز بیش از 60 صفحه از دفاعیات 200 صفحه‌ای بابک زنجانی متهم ردیف اول قرائت شد.

در جلسه هفتم محاکمه بابک زنجانی نیز مرتضی تورک معاون دادستان تهران به ارائه توضیحاتی در مورد توقیف، کارشناسی و ارزشیابی اموال متهم نفتی پرداخت.

در جلسه هشتم نیز وکیل شرکت HK و زیر مجموعه شرکت نفت ایران به قرائت شکایت خود از متهم نفتی پرداخت.

در جلسه نهم نیز وکلای بانک مسکن و سازمان تامین اجتماعی به قرائت شکایات خود از متهم نفتی پرداختند و بابک زنجانی ادامه دفاعیات خود را بیان کرد.

در جلسه دهم و یازدهم نیز متهم نفتی به قرائت ادامه دفاعیات خود پرداخت.

زنجانی ملک ایران زمین را به چه قیمتی خرید؟

در ابتدای دادگاه زنجانی سوال‌های قاضی صلواتی را به چالش کشید. قاضی صلواتی از زنجانی سوالاتی در مورد نحوه افزایش سرمایه بانک FIIB ،چگونگی ایجاد شرکت SCT BANKERS دبی و نحوه خرید ملک ایران زمین پرسید و گفت: دادسرا مدعی است شما در حین فروش بانک FIIB به بانک ملت افزایش سرمایه داشته اید؟ بابک زنجانی در پاسخ گفت: من شخصا افزایش سرمایه داده‌ام و بانک ملت یک یورو هم به من کمک نکرد. برگه افزایش سرمایه که از محل منابع خودم هست موجود است. بانک ملت اصلا در خارج از کشور پول نداشت.

قاضی صلواتی در سوال دیگری پرسید: شرکت SCT BANKERS دبی اصلا وجود خارجی دارد؟ بابک زنجانی در پاسخ گفت: در سال ۸۷ SCT کیش را افتتاح کردیم و شعبه کیش را در DIFC دبی ثبت کردیم.

آن طور که خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند، قاضی صلواتی همچنین سوالاتی در مورد ملک ایران زمین پرسید و گفت: ملک ایران زمین را از چه کسی خریدی؟ بابک زنجانی در پاسخ گفت: ایران زمین را بین سال‌های ۸۸ و ۸۹ از شرکت "الف-الف" خریدم. اصل زمین را ۲۸۰ میلیارد تومان خریدم که ۹ هزار متر تجاری داشت و۴۰ میلیارد تومان روز اول پرداخت کردم.

قاضی صلواتی سوال کرد ۴۵ میلیارد تومان! این ۴۵ میلیارد تومان از کجا تامین شده است؟ از منابع بانک ملت بوده؟ بابک زنجانی در پاسخ وی گفت: ملک ایران زمین را ۲۲۵ میلیارد خریدم. قاضی صلواتی پرسید: پس چرا قیمت ملک را بالا می برید؟ قیمت اولیه ۲۴۰ میلیارد بوده است. ملک را چگونه خریدید؟

بابک زنجانی در پاسخ توضیح داد: گفتم فقط نقد می‌خرم اما آنها گفتند نه باید شرایطی بخری. سه چک ۷۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیونی دادم. قاضی صلواتی گفت: بانک الف چک سوم شما را به علت پاس نشدن به اجرا گذاشته است. منابع دو چک اولی که پاس کردی از کجا تامین شده بود؟ از پول نفت نبود؟ اقای زنجانی این پول‌ها از محل فروش وون‌های شرکت ن بود که شما مجاز به تبدیل آنها به ریال نبودید.

بابک زنجانی در پاسخ این سوال گفت: پول هایی که در دو چک اول پرداخت کردم از محل منابع سه بانک داخلی بود که برای آنها حواله زده بودم. آنها در مقابل حواله ها به من وون داده بودند. این پول ها برای شخص خودم بود.

قاضی صلواتی اما مجددا تاکید کرد: پول ها برای تو نبوده است؟ همچنین وی به زنجانی گفت: آقای زنجانی برای واردات جرثقیل‌های پل صدر حداقل ۱۲ میلیون یورو از محل اعتبارات شرکت ن برداشته‌اید که مجاز نبودید. بابک زنجانی پاسخ داد: اینطور نبوده است.

سردفتر ثبت‌کننده ملک ایران زمین به دادگاه فراخوانده شد

قاضی صلواتی در ادامه سوال کرد: آقای زنجانی کل ملک ایران زمین برای شما ۳۰۰ میلیارد تومان درآمده است، چرا می خواهی قیمت را بالا ببری؟ بابک زنجانی در پاسخ گفت: اینطور نیست.

قاضی صلواتی گفت: ثابت می‌کنم که چرا می‌خواهی قیمت را بالا ببری. در ۳۰ اردیبهشت ۹۲ وزارت نفت ملک ایران زمین را ۸۲۴ میلیارد تومان کارشناسی کرد اما به فاصله سه ماه و با اعتراض شما ملک ایران زمین دوباره کارشناسی شد و ملک ۱۷۶۰ میلیارد تومان کارشناسی شد. گزارش موثقی داریم که کارشناسی دوم را مخدوش میکند. از آقای تورگ می خواهم دوباره کارشناسی را انجام دهند تا در صورتی که تخلفی صورت گرفته است افرادبه مراجع قضایی معرفی شوند.

قاضی صلواتی در ادامه گفت: ملک ایران زمین را در کدام دفترخانه ثبت کردید؟ بابک زنجانی در پاسخ گفت: دفترخانه‌ای در میدان هفتم تیر. قاضی صلواتی پاسخ داد: آقای «م-ن» نماینده حقوقی وقت وزارت نفت در دفترخانه بابت سند قطعی مشتمل بر رهن از شما دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می گیرد. پرونده آقای «م-ن» در دادسرا باز است و به زودی به دادگاه می‌آید. سردفتر هم از شما ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان می‌گیرد. هزینه ثبت این سند ۱۰ میلیون تومان بوده است. قاضی صلواتی خواست که سردفتر به دادسرا احضار شود. نجفی نماینده دادستان در جواب گفت: این اتفاق افتاده است.

بانکی که وجود خارجی نداشت

قاضی صلواتی در جریان رسیدگی به پرونده نبودن بانکی به نام SCT BANKERS دبی را به اثبات رساند و گفت: آقای زنجانی سرمایه اولیه شما در SCT دبی چقدر بود؟ بابک زنجانی گفت: یادم نیست. قاضی صلواتی پاسخ داد: من یادتان می‌اندازم، ۱۰۴ میلیون دلار بوده است. مدارک پرونده می‌گویند بانک SCT دبی وجود ندارد SCT ساخته ذهن شماست.

قاضی صلواتی در ادامه به زنجانی تذکر داد: آقای زنجانی با دادگاه صداقت داشته باش. اگر قرارباشد منکر همه چیز شوید دادگاه سند دارد. بابک زنجانی در پاسخ قاضی گفت: اگر می خواهید همه را قبول کنم. قاضی صلواتی گفت: با سند و مدرک صحبت کنید.

در ادامه دادگاه مجددا بحث 22 میلیارد یوروی جنجالی زنجانی مطرح شد. زنجانی در این مورد گفت: در جلسه چهارشنبه گفتم ۱۲ میلیارد یورو دارم. قاضی صلواتی تذکر داد: گفته بودید که ۲۲ میلیارد یورو دارید که ۱۰ میلیارد آن کم شد. بابک زنجانی گفت: نه کم نشده است. ۲۲ میلیارد یورو داریم اما ۱۲ میلیارد آن از جانب من قابل تصمیم گیری است. در مورد ۱۰ میلیارد آن بدهی فارکسی و ... داریم.

در ادامه دادگاه، زنجانی گفت: بازپرس پرونده از افراد مختلف سوال پرسیده و یک سری موارد را ساخته است. قاضی صلواتی گفت: دادستانی هم می‌گوید حرف‌های شما ساخته و پرداخته ذهن شماست. مدرک بیاورید.

قاضی صلواتی در ادامه سوالات خود از زنجانی پرسید: شما به وزارت نفت بدهی دارید یا ندارید؟ زنجانی پاسخ داد: دارم. قاضی صلواتی گفت: بدهی به بیت المال را بپردازید و تمام. بعد از این موارد به دستور قاضی صلواتی تنفس 15 دقیقه‌ای اعلام شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها