بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه روز پنجشنبه با شبکه تلویزیونی رای ایتالیا مصاحبه کرد و به سوالاتی در مورد تحولات این کشور و همچنین منطقه پاسخ داد.
کد خبر: ۸۵۸۰۵۳
بشار اسد: داعش زیرنظر آمریکا در‌ عراق شکل گرفت

به گزارش تسنیم، اسد در پاسخ به این سوال که «برخی حدس وگمان‌ها در غرب وجود دارد که شما از جمله طرف‌هایی هستید که از داعش در آغاز بحران برای تقسیم کردن مخالفان و انقلابیون حمایت کردید» گفت: بنا به گفته برخی از مسئولان آمریکایی از جمله هیلاری کلینتون، القاعده از طرف آمریکایی‌ها و با حمایت مالی و ایدئولوژیک سعودی وهابی تاسیس شد. این مساله را بسیاری از مسئولان دیگر در آمریکا گفته‌اند. در ارتباط با داعش، این گروه در سال 2006 میلادی در عراق تاسیس شد و رهبر آن الزرقاوی بود که نیروهای آمریکایی در آن زمان او را کشتند. در نتیجه، این گروه زیرنظر آمریکا در عراق تاسیس شد.

رهبر امروز داعش که ابوبکر البغدادی نام دارد، در زندان‌های آمریکا (در عراق) بود و در زندان‌های آنها در نیویورک نگهداری شد و سپس آزاد شد. بنابراین سوریه هیچ ارتباطی با این امر ندارد. این گروه در سوریه تاسیس نشد بلکه در عراق تاسیس شد. بنابراین اعتراف‌های آنها مهم‌ترین راهنما درخصوص سوال شما است.

اسد در خصوص کنفرانس هفته گذشته وین نیز گفت: بیانیه این نشست حاوی چیزی درباره رئیس‌جمهور نیست. بخش اصلی کنفرانس وین می‌گوید هرچه به فرآیند سیاسی مربوط می‌شود، در گرو چیزی است که سوری‌ها درباره آن توافق می‌کنند. بدین ترتیب مهم‌ترین عبارتی که از کنفرانس بیرون آمد، درخصوص قانون اساسی است.

بشار اسد در پاسخ به سوال دیگری درباره انتخابات ریاست جمهوری در سوریه گفت: اگر سوری‌ها در جریان گفت‌وگو تصمیم گرفتند که می‌خواهند انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود، در این امر خط قرمزی وجود ندارد، اما این تصمیم من نیست. باید این امر از مسیر توافق بین سوری‌ها باشد.

اصل اول، شکست تروریسم

رئیس‌جمهور سوریه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار شبکه تلویزیونی رای ایتالیا درباره جدول زمانی مناسب برای برون رفت از بحران کنونی اظهار کرد: این جدول زمانی بعد از شکست دادن تروریسم آغاز می‌شود. قبل از آن، تعیین هرگونه جدول زمانی بی‌فایده خواهد بود زیرا نمی‌توان هیچ چیز سیاسی را - در زمانی که تروریست‌ها بر بسیاری از مناطق سوریه مسلط هستند ‌ـ محقق کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره ماهیت مخالفان گفت: هرکسی که سلاح برمی‌دارد و مردم را می‌ترساند و دارایی‌های خصوصی و دولتی را ویران می‌کند و بی‌گناهان را به قتل می‌رساند، نمی‌تواند معارض باشد. معارض یک تعبیر سیاسی است. نمی‌توان معارضه را از طریق دیدگاه خاص شما معرفی کرد، بلکه باید از طریق انتخابات و صندوق رای‌گیری معرفی شود.

بشار اسد در پاسخ به سوال دیگری گفت: جنگ امروز سوریه جنگ بین کسانی است که از دین اسلام منحرف شدند و به سمت افراطی‌گری گرایش یافتند. این جنگی بین مسلمانان واقعی از یک سو و افراط‌گرایان از سوی دیگر است. این ریشه و اساس جنگ امروز است.

وی در پاسخ به آخرین سوال خبرنگار شبکه تلویزیونی رای ایتالیا گفت: بدیهی است که آینده سوریه تنها چیز مهم از نظر من است. منظورم این است که حتی آینده من به عنوان یک شهروند نمی‌تواند جدا از آن باشد.

به عنوان یک شهروند، اگر کشورم امن نباشد نمی‌توانم از امنیت برخوردار باشم؛ اگر کشورم خوب نباشد نمی‌تواند آینده‌ام خوب باشد. این امری بدیهی است. اما یکبار دیگر اگر می‌خواهید دو مساله را در ترازو قرار دهید و منظورتان این باشد که اگر رئیس‌جمهور باقی بماند آینده سوریه بد خواهد بود و اگر رئیس‌جمهور برود آینده سوریه خوب خواهد بود، این بخشی از همان تبلیغات غربی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها