رئیس سازمان انرژی اتمی از تکمیل امضاهای سند رسمی بازطراحی رآکتور اراک خبر داد و آن را سندی دارای تعهد سیاسی در عرصه بین‌المللی دانست. علی‌اکبر صالحی در حالی این خبر را اعلام کرد که پیش از این گفته شده بود، امضاهای این سند تا عصر دوشنبه گذشته تکمیل می‌شود.
کد خبر: ۸۵۸۰۲۷

وی توضیح داد:‌ مطلع شدیم که این سند رسمی به امضای همه طرف‌های ذی‌ربط اعم از وزرای خارجه 1+5، خانم موگرینی به عنوان نماینده اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه کشورمان رسیده است. آن‌طور که حقوقدانان بین‌المللی به ما گفتند، این سند، بالاترین سندی است که می‌توان دریافت کرد که ضمانت اجرا در پی داشته باشد، یعنی سندی که کشورها درباره آن تعهد سیاسی بدهند. نمایندگانی که این سند را امضا کردند، همه از طرف کشورشان تعهد سیاسی ایجاد کردند و این برخلاف سندهای دیگر مانند سندهای تجاری است که می‌تواند خیلی ضمانت لازم را نداشته باشد و امضاکننده آن به تعهدش عمل نمی‌کند و صرفا غرامت می‌پردازد.

ارزیابی صالحی از گزارش آمانو

معاون رئیس‌جمهور گفت: اما وقتی سند به این صورت به امضای مقامات سیاسی کشورها می‌رسد، مقداری اطمینان‌بخش‌تر است. وی گفت: اگر همه امور به‌خوبی پیش رود، امیدواریم اواخر دسامبر یا حداکثر تا اواسط ژانویه شاهد لغو و برطرف شدن تحریم‌ها باشیم و وضع تجاری ـ اقتصادی در عرصه بین‌المللی به سبک سابقش برگردد.به گزارش خبرگزاری صداوسیما، معاون رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که نماینده ایران در آژانس از گزارش اخیر آمانو درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان اظهار تاسف کرده و آن را مانند گزارش‌های گذشته او دانسته است، گفت: گزارش آقای آمانو گزارش مثبتی بود. آقای نجفی اشکال درستی به این گزارش وارد کرد که همواره ما این اشکال را وارد می‌دانیم و آن این است که ضرورتی ندارد در گزارش‌های آژانس، جزئیات فنی و اطلاعات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای منتشر شود. آژانس می‌تواند فقط اظهار کند که در چارچوب تعهدات آژانس که مشخص کرده، چه بازرسی‌هایی باید انجام شود، آن بازرسی‌ها را انجام داده است و همه چیز طبق روال پیش می‌رود، اما در این گزارش وارد جزئیات شده‌اند.

پایان جمع‌آوری سانتریفیوژهای غیرفعال تا 2 هفته دیگر

همزمان با این اظهارات، سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز گفت: ده هزار سانتریفیوژ غیرفعال در این سایت‌ها وجود دارد که تاکنون نیمی از آنها جمع شده و بقیه نیز تا دو هفته آینده جمع خواهد شد. به گزارش آنا، بهروز کمالوندی در برنامه پیشخوان خبر افزود: پس از جمع‌آوری سانتریفیوژهای غیرفعال، نوبت 9100 سانتریفیوژ فعال است که باید 2000 سانتریفیوژ آن جمع‌آوری شود که البته این کار را گذاشته‌ایم برای 24 آذر یا 15 دسامبر و زمانی که مطمئن شدیم پرونده هسته‌ای ایران برای همیشه بسته خواهد شد.

کمالوندی همچنین از برگزاری نشست کارشناسی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای جمع‌بندی اقدامات در چارچوب نقشه راه در سه‌شنبه هفته آینده در وین خبر داد.

۱۰ آذر؛ انتشار ارزیابی نهایی آژانس

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز درباره نشست فنی- توجیهی آژانس درخصوص ایران به نقل از مدیرکل پادمان‌های آژانس گفت: آژانس مشغول نگارش ارزیابی نهایی است و ارزیابی خود را اول دسامبر (۱۰ آذر) منتشر خواهد کرد. رضا نجفی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما گفت: «ترو واریورانتا» مدیرکل پادمان‌های آژانس در جلسه روز جمعه با اشاره به اجرای نقشه راه و این‌که تمام اقدامات طبق نقشه راه تا 15 اکتبر گذشته کامل شده است، گفت که آژانس مشغول نگارش ارزیابی نهایی خود است و این ارزیابی نهایی را حدودا اول دسامبر (10 یا 11 آذر) منتشر خواهد کرد.

تحریم‌ها تا 2 ماه دیگر برداشته می‌شود

همزمان نشریه بلومبرگ طی گزارشی نوشت: بر اساس روندی که تکنیسین‌ها در حال برچیدن تجهیزات هسته‌ای از تاسیسات غنی‌سازی ایران هستند، تحریم‌های نفتی و بانکی علیه این کشور ممکن است در اواسط ماه ژانویه برداشته شود. به گزارش تسنیم، رابرت گلی، مهندس هسته‌ای و از مسئولان سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بلومبرگ گفت: «دلیلی ندارد که ایرانی‌ها نتوانند با همین سرعت کار را ادامه دهند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها