طی مراسمی در تالار وحدت

برگزیدگان جایزه جلال معرفی شدند

همین چند سال پیش دولت آن قدر پول داشت تا حسابی بذل و بخشش کند و 110سکه طلا را نه به قهرمانان میادین ورزشی بلکه با نام جلال‌ آل‌احمد به نویسندگانی بدهد که سرجمع فروش کتاب‌های چاپ شده و چاپ‌نشده آنها شاید به نصف مجموع سکه‌های این جایزه هم نرسد.
کد خبر: ۸۵۷۶۱۹
جایزه جلال از سکه افتاد

گذشت و کفگیر به ته دیگ خورد تا جایی‌که دولت برای جبران مافات به داوران جوایز مختلف کتاب توصیه کرده بود هیچ اثری را شایسته دریافت جایزه ندانند. کار تا جایی بالا گرفت که همین سال گذشته دست‌اندرکاران جایزه ادبی جلال اعلام کردند به صاحبان آثار برگزیده 30 سکه بیشتر نمی‌دهند. حاتم‌بخشی شهردار تهران بود که سبب شد با تأمین بقیه سکه‌ها از منابع بلدیه، مراسم تجلیل از اهالی قلم آبرومندانه برگزار شود.

به هر ترتیب وزارت ارشاد که متولی اصلی این جایزه به شمار می‌رود از همان پایان مراسم اختتامیه سال گذشته به فکر ضرب سکه‌های برگزیدگان سال آینده افتاد. موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد تا این که سرانجام روز گذشته بنیاد ادبیات داستانی خبر داد با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی مبلغ هدیه جایزه ادبی جلال ‌آل‌احمد کاهش یافت و همسنگ مبلغ نقدی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی شد.

آن طور که گفته شده این موضوع درپی مکاتبات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیات امنای جایزه با شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و در این شورا مطرح شده و نهایتا به تصویب رسیده است.

براساس مصوبه این شورا، مقرر شد میزان جایزه جلال آل‌احمد در هر سال در اختیار هیات امنای جایزه ادبی جلال باشد تا با توجه به شرایط و جوایز مشابه، توسط آنها تعیین شود.

هیات امنای هشتمین دوره جایزه ادبی جلال نیز مقدار جایزه دوره هشتم جایزه ادبی جلال آل‌احمد را همسنگ جایزه کتاب سال۱۳۹۴، یعنی معادل ۳۰ سکه تمام بهار آزادی، تعیین و رئیس هیات امنا، اجرایی شدن آن را ابلاغ کرد.

البته شورای عالی انقلاب فرهنگی به سکه‌‌های جایزه جلال اکتفا نکرده و بخش‌های دیگری از اساسنامه این جایزه را تغییر داده است. مصوبه نخست این شورا، به نحوه تعیین دبیر علمی جایزه جلال مرتبط است. پیش از این، دبیر علمی جایزه کتاب سال به عنوان دبیر علمی جایزه جلال آل‌احمد شناخته می‌‌شد. اما طبق این مصوبه مقرر شد با توجه به گستردگی جایزه کتاب سال و مشغله فراوان دبیر آن ـ که معمولا یکی از شخصیت‌های علمی و دانشگاهی بود ـ از سال آینده دبیر علمی جایزه جلال از میان چهره‌های ادبی به پیشنهاد دبیر و تصویب هیات امنای جایزه تعیین شود تا میزان تاثیر و تاثر جایزه و دبیر علمی بیش از پیش باشد.

حذف شاخه تاریخ‌نگاری از جایزه ادبی جلال نیز به عنوان دیگر موضوع تصویب شده شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در مورد این جایزه بود. پیش از این و در برخی دوره‌ها، تاریخ‌نگاری در کنار آثارِ مستندنگاری و گاه به طور مجزا یکی از بخش‌های جایزه را تشکیل می‌داد؛ اما براساس تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با توجه به ادبی بودن این جایزه، از این پس کتاب‌های مربوط به تاریخ‌نگاری به طور کلی از جریان جایزه خارج می‌شود. این شورا همچنین مصوب کرد بعد از این کتاب‌های «مجموعه داستان کوتاه» به عنوان یکی از بخش‌های جایزه جلال مورد بررسی و داوری قرار گیرد. با این وصف، طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، از این پس، چهار بخش جایزه ادبی جلال‌آل‌احمد عبارت است از: «رمان و داستان بلند»، «مجموعه داستان کوتاه»، «نقد ادبی» و «مستندنگاری».

کمیل انتظاری

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها