نامش گروه 20 است؛ گروهی متشکل از هشت کشور صنعتی جهان و 11 قدرت صنعتی نوظهور و در حال توسعه، به اضافه اتحادیه اروپا. در نشست آنتالیا شعارش را مبارزه با تروریسم اعلام کرده است، اما گروه 20 که ظاهرا باید کارکردی اقتصادی داشته باشد و اساسا فلسفه تاسیس آن در 1999 نیز مقابله با بحران اقتصادی بین‌المللی بود اکنون وارد مرحله ماموریت سیاسی ـ امنیتی نیز شده است.
کد خبر: ۸۵۷۲۶۳

از چانه‌زنی‌های سیاسی روسای کشورهای عضو این گروه در آنتالیای ترکیه درباره مدیریت بحران سوریه و چگونگی مقابله با داعش می‌توان این را فهمید، اما در مقوله مبارزه با تروریسم گروه 20 نمره‌اش زیر 10 است و در امتحان مبارزه با تروریسم و تروریست‌ها مردود شده است. در حال حاضر فقط روسیه با سیاست‌های ولادیمیر پوتین توانسته در آزمون مبارزه با تروریسم حرف جدی داشته باشد، اما برخی اعضای این گروه نظیر آمریکا، فرانسه، انگلیس، ترکیه و عربستان نمره‌شان صفر است، زیرا در درس مبارزه با تروریسم تقلب کرده‌اند. این کشورها با وجود ژست به‌ظاهر حق به‌جانب و شعار مبارزه با تروریسم عملا از گروه‌های تروریستی داعش و النصره حمایت می‌کنند. این یک ادعا نیست، زیرا مروری بر کارنامه این کشورها به‌خوبی تناقض رفتار و کردار آنها با شعارهایشان در مبارزه با تروریسم را نشان می‌دهد.

آمریکا و فرانسه از مدت‌ها پیش با اعلام تشکیل ائتلاف بین‌المللی مبارزه با تروریسم مدعی بمباران مواضع داعش هستند، اما عجبا که از زمان آغاز عملیات این ائتلاف به اصطلاح بین‌المللی، تروریست‌های داعش هر روز نیرومندتر شده و این به برکت سلاح‌های پیشرفته‌ای است که آمریکا و فرانسه در اختیار این گروه یا دوستان تروریست آنها نظیر النصره قرار داده‌اند.

در جدیدترین گزارش شاخص تروریسم جهانی موسسه صلح و اقتصاد آمده است: تعداد قربانیان تروریسم در سال گذشته (2014) در جهان با 80 درصد افزایش به رقم تاسف‌برانگیز 32 هزار و 658 نفر رسیده است که بیش از 50 درصد آنها توسط دو گروه تروریستی داعش و بوکوحرام قربانی شده‌اند.

به‌این ترتیب عملکرد ائتلاف ضدتروریسم به رهبری آمریکا و مشارکت فرانسه ، انگلیس و... عملا نتیجه‌ای معکوس به همراه داشته است.

از آن سو عربستان‌سعودی که با پول‌های بادآورده نفت نمی‌داند چه‌کار کند و به قول فرید زکریا حکومتی با سیاست روان‌پریش است منطقه را به آشوب کشیده، هم تجاوز و هم حمایت از تروریسم را در کارنامه خود دارد. از طرف دیگر، ترکیه، میزبان گروه 20 نیز مشتری پروپا قرص نفت داعش است. موضوعی که پوتین نیز در آنتالیا بدون اسم بردن کشوری از آن پرده برداشت آنجا که به حمایت مالی 40 کشور از داعش اشاره کرد و گفت: براساس تصاویر ماهواره‌ای، داعش به برخی اعضای گروه 20 نفت صادر می‌کند.

با این اوصاف درک معمای ادامه حیات گروه‌های تروریستی به‌ویژه داعش و جولان آنها در عراق، سوریه، یمن، لیبی، لبنان و حتی پاریس خیلی پیچیده نیست؛ زیرا در سایه حمایت برخی کشورهای عضو گروه 20 از گروه‌های تروریستی است که آنها به قتل‌عام مردم بی‌گناه مشغولند در غیر این‌صورت با قطع حمایت‌های مالی و تسلیحاتی، مرگ تروریسم و گروه‌های تروریستی خیلی زود در منطقه و جهان فرا می‌رسد.

دکتر مراد عنادی

مدیرمسئول

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها