کمیسیون مشترک ایران و 1+5 شانزدهم آذر در وین

عراقچی: تبادل اورانیوم با روسیه پس از گزارش آژانس انجام می‌شود

ظریف: برای اطمینان از تحقق نظرات رهبری با وزیر خارجه آمریکا دیدار کردم

آخرین امضاها بر سند بازطراحی رآکتور اراک

برگزاری نشست‌های هسته‌ای در وین که روز شنبه در حاشیه اجلاس سوریه برگزار شد به روند اجرای برجام سرعت بخشیده و آن‌طور که سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه گفته، سند رسمی بازطراحی رآکتور اراک امروز نهایی خواهد شد.
کد خبر: ۸۵۶۵۰۹

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سیدعباس عراقچی که از روز جمعه در وین به سر می‌برد، با بیان این‌که مذاکرات درباره سند بازطراحی رآکتور اراک به پایان رسیده است، افزود: این سند هشت امضا خواهد داشت به نحوی که وزرای خارجه ایران و 1+5 و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آن را امضا می‌کنند.

سند اکنون در حال گردش کار میان پایتخت‌هاست تا آن را امضا کنند. عراقچی این مطلب را پس از دیداری که با هلگا اشمید، معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره اجرای برجام داشت، بیان کرد.

وی که در مصاحبه تلفنی با بخش خبر نیمروزی شبکه یک سیما صحبت می‌کرد در پاسخ به این پرسش که کدام کشورها تاکنون سند بازطراحی رآکتور اراک را امضا نکرده‌اند؛ اظهار کرد: اسامی خیلی مهم نیست، این کاری صرفا اداری است و باید برود امضا شود و برگردد؛ اولویت خاصی ندارد و این‌گونه نیست که کشوری مخالف باشد.

عراقچی گفت: طبق اطلاعی که شنبه‌شب، خانم اشمید به من داد همه امضاها تا عصر دوشنبه (امروز) جمع‌آوری و منتشر می‌شود. وی افزود: برای این‌که تضمین‌های کافی مدنظر مقام‌معظم‌رهبری اتخاذ شود، درباره اراک خیلی محکم‌کاری کردیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که عملیات بازطراحی این رآکتور از چه زمانی آغاز می‌شود، گفت: این عملیات پس از حل موضوع PMD در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام خواهد شد. معاون وزیر امورخارجه اضافه کرد: این مقدمات در حال انجام است و سندی که دوشنبه (امروز) منتشر می‌شود، سندی قطعی خواهد بود که الزامات سیاسی‌ ـ‌ حقوقی دارد و میان همه طرف‌ها و مشارکت‌کنندگان، تقسیم وظیفه کرده و سندی بسیار تعیین‌کننده‌ است. عراقچی گفت: پس از این سند ما در پی امضای قراردادهای عملیاتی نیز خواهیم رفت.

دیدار 3 ‌ساعته ظریف و کری

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان هم که در حاشیه اجلاس سوریه، دیداری سه‌ ساعته با جان کری، وزیر خارجه آمریکا داشت پس از این دیدار گفت: این دیدار برای اطمینان از اجرایی شدن نظرات مقام معظم رهبری درباره تعهدات آمریکا انجام شد.

صالحی:

ایران طبق تعهداتی که در برجام آمده، جمع‌آوری سانتریفیوژها را شروع کرده است

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما، با بیان این‌که آمریکا درخصوص برجام تعهداتی داده است که در روز تصویب باید انجام می‌داد و تعهداتی نیز برای دوره بین روز تصویب با روز اجرا داده است که آنها را نیز باید انجام دهد، افزود: در این زمینه‌ها نیاز بود توضیحات طرف آمریکایی را بشنویم تا اطمینان حاصل کنیم نظرات مقام‌ معظم‌ رهبری ‌اجرایی شده است. وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در این دیدار علاوه بر این‌که بحث‌های تخصصی و جدی درباره نحوه برداشته‌ شدن تحریم‌ها و ‌تحریم‌های آمریکا داشتیم در زمینه نحوه عملیاتی شدن تعهدات درباره اراک هم گفت‌وگو کردیم.

وی همچنین از گفت‌وگو با همتای آمریکایی‌اش درباره پیشبرد کارها به منظور رسیدن به روز اجرا (برجام) خبر داد و تصریح کرد: وزیر خارجه آمریکا یک بار دیگر تاکید کرد که طرف آمریکایی طبق دستورالعمل رئیس‌جمهور این کشور به وظایفش عمل می‌کند و اگر لازم به توضیح بیشتر باشد نیز آن را مطرح خواهد کرد. ظریف افزود: وزیر خارجه آمریکا در این دیدار تاکید کرد دستورالعمل‌های لازم را به نمایندگی‌های آمریکا داده‌اند تا شرکت‌ها را تشویق کنند که نگران وضع قبل نباشند.

با این حال رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: باید دید تا چه میزان قول و قرارهایی که طرف آمریکایی داده است در جهت اجرای تعهداتشان خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سند اجرای تعهدات برای بازطراحی رآکتور اراک هفته آینده امضا خواهد شد، گفت: بیشتر وزرای خارجه 1+5 سند بازطراحی اراک را امضا کرده‌اند و شاید یک یا دو وزیر آن را امضا نکرده باشند که در یکی دو روز آینده آن را امضا می‌کنند و سند قطعی خواهد شد.

تکمیل امضاها از راه دور

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان هم در برنامه «متن و حاشیه» شبکه سه سیما، توضیحات بیشتری درباره تدوین اسناد رسمی رآکتور اراک ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، علی‌اکبر صالحی با اشاره به طی شدن آخرین مراحل سند رسمی بازطراحی رآکتور اراک گفت: درباره رآکتور اراک باید چنین سندی داشته باشیم که به امضای 1+5 رسیده باشد تا در آن سند، تعهدات آن کشورها درخصوص بازطراحی رآکتور اراک قید شود.

صالحی افزود: درباره سند رسمی، در چین، وین و نیویورک کارهایی صورت گرفت و محتوای آن مورد تائید است و فقط باید شش کشور امضا کنند.

وی با اشاره به حضور برخی وزرای خارجه 1+5 در وین طی روزهای اخیر و امضای سند از سوی آنها گفت: یکی دو وزیری هم که نبودند می‌توان از طریق اسکن، امضای آنها را تکمیل کرد.

سانتریفیوژهای غیرفعال در حال برچیده شدن

صالحی در برنامه متن و حاشیه، درباره برخی دیگر از تعهدات ایران در قالب برجام نیز توضیح داد و در موضوع جمع‌آوری سانتریفیوژها گفت: ایران طبق تعهداتی که در برجام آمده، جمع‌آوری سانتریفیوژها را شروع کرده است و در نطنز مقدمات برچیدن سانتریفیوژها را آغاز کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: حدود 20 هزار سانتریفیوژ در نطنز داریم که ده‌ هزار عدد از آنها فعالند، اما ده هزار عدد دیگر نصب شده‌اند، اما کار نمی‌کنند که ما شروع به جمع‌آوری ‌سانتریفیوژهای غیرفعال کرده‌ایم. صالحی درباره این‌که چرا این ده هزار سانتریفیوژ غیرفعال بود، گفت: این سانتریفیوژها از دولت قبل کار نمی‌کردند و علت آن نیز ملاحظات سیاسی مسئولان آن دوره بود که نصب شده باشد، اما کار نکند.

وی در پاسخ به پرسش مجری که آیا عدم جمع‌آوری سانتریفیوژهای فردو، به دلیل تذکرات بود، گفت: تذکرات در روزنامه‌هاست، تذکر باید از مجرای اصلی باشد و غیر از مقام‌ معظم‌ رهبری و رئیس‌جمهور کسی نمی‌تواند به ما تذکر بدهد. مجری گفت، رئیس کمیسیون برجام گفته بود شما تذکر گرفتید که صالحی پاسخ داد: تذکری به ما داده نشد و حتی آقای شمخانی بعدا تکذیب کردند.

جمع‌آوری سانتریفیوژهای فردو در مرحله آخر

معاون رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش مجری که چرا فردو را جمع‌آوری نمی‌کنید، گفت: تعداد سانتریفیوژها در فردو کم است و حدود هزار سانتریفیوژ در آنجا باید جمع‌آوری شود که این کار را در لحظات آخر نیز می‌توانیم انجام دهیم.

صالحی درباره تبادل سوخت نیز گفت: ما قرار است در این خصوص هشت تا 9 تن اورانیوم غنی‌شده خود را بفروشیم زیرا فروش آن ما را در رده فروشندگان اورانیوم قرار می‌دهد. وی افزود: اکنون روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا و تا حدودی نیز چین از فروشندگان اورانیوم غنی شده‌اند که با این اقدام ما نیز وارد این عرصه می‌شویم. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما این اورانیوم را می‌فروشیم و به دلار پول می‌گیریم و در مقابل آن، 139 تن اورانیوم طبیعی نیز می‌گیریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها