نگاه یک سیما با ویژه برنامه‌ای درباره وضعیت علمی کشور، مهمان مردم کشورمان شد

رشد علمی؛ ‌کاهش یا ثبات؟

برنامه نگاه یک شبکه یک سیما، شنبه شب موضوعی را محور بحث‌های کارشناسانش قرار داد که چند روز پیش مورد توجه رهبر معظم انقلاب هم قرار گرفته بود.
کد خبر: ۸۵۶۵۰۶

به این ترتیب مهمانان برنامه به نوبت درباره وضع علمی کشور صحبت کردند. در همین رابطه رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این‌که ما باید مطابق فرمایش رهبر معظم انقلاب به تدوین شاخص‌های پیشرفت علمی بپردازیم، گفت: باید بپذیریم وضعیت تولید علم از چرخه نظر تا عمل یا به عبارتی تولید ثروت، مناسب نیست و کاهش داشته است.

محمدمهدی زاهدی با اشاره به این‌که در دو سال گذشته تعداد مقالات در ISIنسبت به دوران قبل کاهش داشته و تولیدات علمی هم روی یک خط ثابت حرکت کرده است، گفت: این نشان‌دهنده کاهش رشد است و نمی‌توان آن را انکار کرد. البته کاهش شیب، متفاوت از میزان تولید است.

تریبون که به معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسید، رشد علمی کشور به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی وزارت علوم مطرح شد و ضیا هاشمی با اعلام این موضوع گفت: رهبر معظم انقلاب تأکید فراوانی داشتند که برای داشتن کشوری مقتدر باید علم و کانون علم و دانشگاه قوی شود. دائم ایشان فرموده‌اند سرعت رشد علم نباید کم شود.

هاشمی افزود: به دلایلی روند رشدی که از 15‌سال پیش آغاز شد، در سال‌های اخیر دچار کندی شده که بخشی از آن طبیعی است.

به گفته هاشمی، سهم ما در بخش علم از سال 79 رو ‌به رشد گذاشت، اما از سال 2011 این روند کند شد.

معاون وزیر علوم در ادامه با اشاره به دلایل این اتفاق گفت: بخشی از این موضوع به سبب سرمایه‌گذاری‌های ناکافی در بحث زیرساخت‌هاست؛ چراکه اکنون امکانات ما در دانشگاه‌ها فرسوده است و در سطح توانمندی علمی دانشگاهیان نیست.

هاشمی عنوان کرد: انگیزه، امکانات و مسائل حوزه‌های کلان کشور هم در این خصوص بی‌تأثیر نیست و برای مثال وقتی روند اقتصاد کشور کند می‌شود، علم را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

در بخش دیگری از این برنامه رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: من دلایل آقای هاشمی را قبول ندارم. در سال‌های 84 که مسئول وزارت علوم بودم همان زمان هم تحریم‌ها و محدودیت‌های خرید تجهیزات را داشتیم، اما از سال 84 به بعد شیب خوبی
در این خصوص داشتیم.

محمدمهدی زاهدی افزود: اراده آن زمان در وزارت علوم این بود که باید رشد علمی و همچنین منویات رهبر معظم انقلاب در این باره تحقق یابد و سعی شد مباحث سیاسی‌بازی و باندبازی در وزارتخانه کمرنگ شود، ضمن این‌که به تشکل‌ها، انجمن‌ها و کانون ‌های فرهنگی و هنری دانشگاه‌ها نیز توجه داشت.

با این حال ضیاء هاشمی با بیان این‌که در دو سال گذشته افت علم نداشتیم بلکه رشد علم داشتیم، گفت: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند عده‌ای دوست ندارند بپذیرند ما موفقیت علمی داریم. قبلا دانشگاه‌های ما بین دانشگاه‌های برتر سهمی نداشتند، اما اکنون سهم ما از دانشگاه‌های برتر و تأثیرگذار دنیا به 13 دانشگاه رسیده است.

هاشمی البته کاهش شیب رشد را تائید کرد و افزود: یکی از علت‌های این کاهش رشد، پایین‌آمدن انگیزه استادان بوده، در واقع حاشیه‌سازی و سیاست‌زدگی برای دانشگاه‌های ما سم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها