هانی‌زاده در گفت‌وگو با جام‌جم :

انفجار بیروت انتقام از مقاومت بود

شامگاه پنجشنبه بار دیگر لبنان هدف حمله تروریستی داعش قرار گرفت و بیش از 44 شهید و 250 زخمی بر جای گذاشت. حمله‌ای که گفته می‌شود طی 25 سال اخیر و پس از پایان جنگ داخلی در نوع خود شدیدترین اقدام تروریستی در منطقه برج البراجنه واقع در حومه جنوبی بیروت بوده است.
کد خبر: ۸۵۵۶۹۹

در رابطه با دست‌های پشت پرده این عملیات تروریستی با دکتر حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل خاورمیانه گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید:

عملیات تروریستی جنوب بیروت چه پیامی داشت؟

انفجار تروریستی در منطقه جنوبی بیروت موج جدیدی از فعالیت تروریستی داعش در لبنان را نشان می‌دهد. شکست‌های اخیر داعش و جبهه النصره در سوریه و آزادسازی بخش‌های وسیعی از مناطق حلب و دیرالزور نشان می‌دهد که آثار شکست در میان گروهک‌های تروریستی کاملا آشکار و پیروزی جبهه مقاومت در سوریه نمایان شده است. در طول یک ماه گذشته حداقل 800 نفر از نیروهای زبده داعش و جبهه النصره بر اثر همکاری مشترک روسیه، ایران، سوریه و مقاومت اسلامی لبنان به هلاکت رسیده‌اند و این امر مقدمه‌ای برای پیروزی کامل دولت بشار اسد به شمار می‌رود. به همین دلیل اکنون در آستانه برگزاری کنفرانس وین در مورد سوریه دولت بشار اسد سقف چانه‌زنی خود را برای امتیازگیری از مخالفانش افزایش داده است. از این رو، داعش و جبهه النصره به‌عنوان دو گروهک تروریستی خطرناک برای انتقام‌گیری از محور مقاومت متوجه حومه جنوبی بیروت شده‌اند تا انتقام شکست خود را از حزب‌الله بگیرند. طی هفته‌های اخیر داعش حوزه جغرافیایی خود را در سینای مصر، عراق و لبنان گسترش داده تا بتواند از روسیه، عراق و محور مقاومت انتقام بگیرد. پیامد عملیات داعش این خواهد بود که مقاومت اسلامی با عزم بالاتری برای سرکوب داعش در سوریه حضور پیدا خواهد کرد. برآیند گزارش رسانه‌ها نیز نشان می‌دهد که آمریکا و سازمان‌های اطلاعاتی موساد اسرائیل و عربستان در تشویق داعش برای انجام عملیات تروریستی در لبنان شرکت داشته‌اند. رژیم صهیونیستی برای جلب توجه افکار عمومی از انتفاضه فلسطین به سمت لبنان و عربستان سعودی برای جبران شکست خود در یمن به داعش ماموریت داده تا از حزب‌الله و شیعیان لبنان انتقام بگیرند. لذا این احتمال وجود دارد که این گونه عملیات در آینده در مناطق مختلف لبنان توسط داعش و جبهه النصره بیشتر شود .

مدت‌ها بود که در مناطق جنوب عملیاتی صورت نگرفته بود آیا این بیانگر این است که نیروهای تکفیری در لبنان قوت گرفته‌اند؟

اکنون با توجه به این‌که گروه 14 مارس به‌عنوان عامل رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی و آمریکا علیه مقاومت اسلامی عمل می‌کند لذا این جریان سیاسی لبنان تلاش خواهد کرد تا از طریق کمک به گروهک‌های تروریستی برای انجام عملیات انتحاری، حزب الله را دچار انزوا کند.

همزمانی این انفجار با شروع پارلمان لبنان چه معنایی دارد؟

به هر حال از آنجایی که اختلافات میان دو جریان 14 مارس و 8 مارس شدت گرفته است لذا این انفجار مانع از این خواهد شد که پارلمان لبنان به یک جمع‌بندی مشترک برای انتخاب یک رئیس‌جمهور توافقی دست پیدا کند و به همین دلیل اکنون و بعد از انفجار اخیر بیروت اختلاف میان این دو جریان سیاسی شدیدتر شده است.

تا چه حد دست اسرائیل و عربستان را در این انفجار دخیل می‌دانید؟

کاملا مشخص است که عربستان و رژیم صهیونیستی در کمک به داعش و جبهه النصره برای انجام این عملیات سنگین تروریستی نقش داشته‌اند و درواقع می‌شود گفت مسئولیت این عملیات تروریستی متوجه رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی است زیرا این دو رژیم از آغاز بحران سوریه در مارس 2011 همکاری اطلاعاتی و امنیتی خود را برای ضربه زدن به مقاومت اسلامی به‌شدت افزایش داده‌اند.

معصومه زارع

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها