داعش مسئولیت حملات پاریس را بر عهده گرفت

اکنون نوبت ایتالیا، انگلیس و آمریکا است

شورای عالی امنیت اقلیم کردستان عراق صبح دیروز با صدور بیانیه‌ای،شکست داعش در سنجار را اعلام و تاکید کرد کار پاکسازی شهر آغاز شده است. بنابر اعلام اقلیم کردستان، پیشمرگ‌ها که صبح دیروز مرحله نهایی برای آزادی سنجار را آغاز کرده بودند، از همه محورها وارد شهر شده و تمامی نقاط اصلی آن را به کنترل خود درآوردند.
کد خبر: ۸۵۵۶۹۸

فرماندهان میدانی پیشمرگ‌ها می‌گویند عمده نیروهای داعش یا پا به فرار گذاشته‌ یا کشته شده‌اند، اما برخی از آنها در تعدادی از ساختمان‌های شهر موضع گرفته‌ و نیروهای پیشمرگ آنها را محاصره کرده‌اند که در صورت تسلیم نشدن، کشته خواهند شد. گفته می‌شود نیروهای داعش هزاران بمب در این شهر کار گذاشته‌اند و صدها خانه و خودرو نیز بمب‌گذاری شده است که این امر پیشروی کردها را تا حدودی کند می‌کند.

بنابر اعلام منابع محلی، یک کاروان خودرویی بزرگ از نیروهای داعش که در حال فرار از شهر بودند توسط جنگنده‌های ائتلاف تحت رهبری آمریکا هدف قرار گرفته و تعداد زیادی از آنها کشته شده‌اند. آن گونه که منابع امنیتی و نظامی اقلیم کردستان می‌گویند، بیش از 7500 نیروی پیشمرگ با حمایت هوایی ائتلاف ضد داعش و همکاری نیروهای ایزدی محلی، در عملیات آزادسازی سنجار مشارکت داشتند . این نیروها پنجشنبه شب موفق شدند کنترل ورودی‌های شهر سنجار را به دست گرفته و این شهر را محاصره کنند. در درگیری‌های دو روز گذشته پیشمرگ‌ها و بمباران‌های هوایی ائتلاف، نزدیک به صد داعشی کشته شدند.

وزارت کشور عراق نیز با انتشار بیانیه‌ای آزادی سنجار را تائید و اعلام کرد به‌زودی عملیات آزادسازی استان «الانبار» هم به پایان خواهد رسید و داعش در این منطقه نیز مجبور به پذیرش شکست خواهد بود. در همین ارتباط، سیداحمد الصافی نماینده آیت‌الله سیدعلی السیستانی مرجعیت عالی شیعیان عراق در خطبه‌های نماز جمعه استان کربلا پیروزی‌های پیشمرگ در منطقه «سنجار» را تبریک گفت.

شهر سنجار در شمال عراق واقع بوده و بیشتر ساکنان آن ایزدی هستند. این شهر ماه آگوست سال گذشته به کنترل داعش درآمد و این گروه تروریستی با قتل‌عام مردان شهر، هزاران زن و دختر ایزدی را به بردگی گرفت و بعدها در سوریه و عراق به فروش رساند. این شهر یکی از استراتژیک‌ترین مناطق برای داعش محسوب می‌شود. سنجار در غرب موصل قرار داشته و راه‌ اصلی میان این شهر بزرگ عراق و شهر رقه ازآنجا می‌گذرد. رقه پایگاه مرکزی داعش در سوریه محسوب می‌شود.

عملیات رمادی

از سوی دیگر، اداره تبلیغات جنگ عراق روز گذشته اعلام کرد نیروهای ارتش، پلیس و عشایر روز گذشته عملیات بازپس‌گیری شهر رمادی را با مشارکت جنگنده‌های ارتش آغاز کرده و حملات مشخص و برنامه‌ریزی شده‌ای برای آزادی این شهر از سلطه داعش انجام شده است.

این اداره افزود: عملیات پاکسازی شهر رمادی از سه محور شمالی، غربی و جنوب غربی آغاز شده و به زودی خبر پیروزی‌های متعددی از این شهر مخابره خواهد شد.

در بحبوحه این پیروزی‌ها منطقه «طوزخورماتو» از روز پنجشنبه شاهد درگیری‌ میان نیروهای کرد و نیروهای داوطلب مردمی عراق است.

در همین رابطه، یک مقام مسئول در استان صلاح‌الدین واقع در شمال عراق اعلام کرد در اثر این درگیری‌ها تا ظهر دیروز 17 نفر از دو طرف کشته شده‌اند و اوضاع امنیتی همچنان در این منطقه متشنج است.

گفته می‌شود 40 نفر نیز توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده‌اند. در گذشته نیز اختلافاتی میان پیشمرگ‌های کرد و نیروهای داوطلب مردمی شیعه بر سر مناطق مورد مناقشه که کردها خواهان الحاق آن به اقلیم کردستان هستند، به وجود آمده بود، اما این اولین باری است که در درگیری‌های دو طرف تعدادی کشته می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها