گزارش فعالیت لرزه ای پایتخت در بهار 95

24 زمین لرزه زیر گوش تهران

وجود صنایع گسترده در تهران و جمعیت‌ بی‌شمار ساکنینش ، آن را به یک بمب ساعتی در برابر حوادثی چون زلزله تبدیل کرده ولی آیا راهی برای کاهش خسارات وجود دارد؟
کد خبر: ۸۵۵۴۹۵
آیا می‌توان خسارت زلزله را کاهش داد؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، از آن جایی که کشور ما در زلزله خیزترین نقاط جهان قرار گرفته و کلان شهرهای آن با در بر گرفتن مراکز صنعتی، تجاری و مسکونی قد و نیم قد در برابر بلایای طبیعی چون زلزله حساس‌تر و مخرب تر هستند آیا تکنولوژی راهی برای کاهش خسارت باز نکرده؟ در کلان شهری مثل تهران با نشست 36 سانتی متری زمین و وجود ساختمان‌های فراوان حتی در کوچه‌ها و خیابان های مناسب اگر زلزله بیاید چه خواهد شد؟

ورود سامانه هشدار پیش هنگام زلزله

مدیریت بحران زلزله و بحث طراحی و اجرای سامانه‌های هشدار سریع می‌تواند در کلانشهری مثل تهران با وسعت بیش از 1000 کیلومتر مربع که تعداد نفرات نیروی امدادی آن حتی به 10هزار نفر هم نمی‌رسد اگر زلزله‌ای با بزرگی بیش از 6 ریشتر بیاید شریان‌های حیاتی را درگیر دامنه تلفات بسیار گسترده‌ای خواهد کرد بسیار موثر و مفید خواهد بود.

فرزانگان مدیر شتاب نگاری زلزله کشور در این باره می‌گوید: با نصب سیستم بیش هنگام زلزله وقتی زلزله اتفاق می‌افتد این دستگاه امواج را چند ثانیه قبل از ورود امواج مخرب به شهر گرفته و به صورت اتوماتیک به سیستم مدیریت بحران، بزرگی و شتاب زلزله را اعلام می‌کند و در نهایت به طور خودکار تمامی شریان‌های حیاتی شهر از جمله نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، مترو، تاسیسات آب و فاضلاب، سیستم گاز و برق را از مدار خارج می‌کند.

ورود سامانه پاسخ سریع زلزله

وقتی زلزله اتفاق می‌افتد اولین سوالی که مدیریت بحران را درگیر خود می‌کند برآورد خسارت و تلفات مناطق شهر و اولویت سنجی آن‌ها برای امداد رسانی است ولی با وجود بروز آشفتگی، هرج و مرج و قطع خطوط ارتباطی چطور این اطلاعات با سرعت و دقت فراوان و بدون بهره‌وری بی جا از نیروی انسانی به دست می‌آید.

فرزانگان مدیر شتاب نگاری زلزله کشور در این خصوص معتقد است: دستگاه هوشمند جدید سامانه پاسخ سریع زمین لرزه، اطلاعات مربوط به خسارت و تلفات را به مرکز مدیریت بحران به شکل اتوماتیک ارسال می‌کند که در کدام منطقه چقدر خسارت به بار آمده و در این حال مدیریت بحران به راحتی می‌تواند جهت امداد رسانی با سرعت و دقت بیشتری وارد شهر حادثه دیده شود چرا که ساعت طلایی پس از زمین لرزه بسیار با ارزش بوده و نباید آن را از دست داد.

تهران مرکز پایلوت سامانه هشدار سریع

هم اکنون شهرداری و وزارت کشور قدم‌هایی برای استفاده و ورود این سامانه‌های جدید به کشور انجام داده‌اند ولی تاکنون به طور رسمی اجرا نشده است.

مدیر شبکه شتاب نگاری زلزله کشور در این خصوص معتقد است: سامانه هشدار سریع پیش هنگام و پاسخ سریع زلزله ابتدا در تهران به طور پایلوت اجرا شده و در صورت موفقیت به کلان شهرها جهت استفاده منتقل خواهد شد.

مدیریت بحران زلزله

مطمئنا در بحرانی که حتی چند ثانیه به عنوان زمان طلایی شناخته می‌شود بدون ابزار دقیق، بهره‌وری و استفاده از زمان‌های طلایی محقق نخواهد شد و اینجاست که ورود برخی ابزارها هوشمند جهت مدیریت بحران زلزله در کلان شهرها بالاخص تهران، اهمیت و ورود مسئولان ذیربط را بیش از پیش می‌طلبد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها