در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار جلسات با دانشگاهیان را یکی از بهترین و شیرینترین جلسات توصیف کردند و با اشاره به جایگاه علم به عنوان ابزار پیشرفت و اقتدار، افزودند: دانشگاه مهمترین مرکز تربیت مدیران آینده کشور است بهگونهای که عملکرد مناسب و یا غیرمناسب دانشگاهها در این زمینه، آینده کشور را تحتتأثیر قرار خواهد داد.
توقف حرکت علمی کشور در دوره قاجار و پهلوی
حضرت آیتالله خامنهای به سابقه طولانی پرورش و تربیت بزرگان و نخبگان علمی در ایران، همچون ابنسینا، فارابی، زکریای رازی، خوارزمی، و تعداد زیاد دیگری از نامآوران علمی در عرصههای مختلف اشاره و خاطرنشان کردند: ایران در طول تاریخ، قله تولید فکر و علم بوده است و این روند تا قبل از دوران قاجار و پهلوی ادامه داشت. ایشان گفتند: متأسفانه در دوران قاجار و پهلوی، حرکت علمی کشور به دلایل خاص متوقف شد و در زمانیکه دوران شکوفایی علمی در اروپا بود، ما نتوانستیم از استعدادها و زمینههای علمی و اخلاق علمی خود استفاده کنیم، بنابراین از حرکت علمی دنیا عقب ماندیم.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به برنامهریزی غربیها برای کشورهای بهاصطلاح جهان سوم، بهمنظور تربیت مدیرانی براساس تفکر و سبک زندگی غربی از طریق دانشگاهها افزودند: آنها در اجرای این طراحی خود در ایران، به دلیل هویت ایرانی و همچنین گسترش و تعمیق تفکرات اسلامی و دینی در میان دانشجویان و دانشگاهیان با مشکل مواجه شدند و بعد از نهضت اسلامی در سال ۱۳۴۱ نیز یک حرکت عظیم و رو به رشد دینی در دانشگاهها آغاز شد. حضرت آیتالله خامنهای گفتند: پیروزی انقلاب اسلامی که همچون زلزلهای برای دنیای غرب و شرق آن روز بود، تأثیر بسیار زیادی در دانشگاهها گذاشت و بسیاری از فداکارترین و صادقترین یاران انقلاب از متن دانشگاهها بودند.
حرکت دانشگاهها بهسوی ایجاد تمدن نوین اسلامی
ایشان با اشاره به شرایط دانشگاهها در ۳۷سال گذشته و فراز و فرودها و حضور سلایق گوناگون داخل نظام و جریانهای مختلف فکری در دانشگاهها، خاطرنشان کردند: اکنون مهمترین سؤال این است که دانشگاهها با استفاده از این میراث تاریخی و علمی و تجربه گرانقدر انقلاب اسلامی، چگونه میتوانند در شکلگیری «تمدن نوین اسلامی» که همان «جامعه آرمانی اسلام» است، نقشآفرینی کنند.رهبر انقلاب اسلامی، مسئولان آموزش عالی و رؤسای دانشگاهها و مراکز علمی را به تفکر و تعمق در این خصوص فراخواندند و گفتند: باید تمام برنامهها و مسیر حرکت دانشگاهها در جهت نقشآفرینی در ایجاد تمدن نوین اسلامی باشد.
حضرت آیتالله خامنهای لازمه حرکت در این مسیر را، اطلاع دقیق و میدانی مسئولان وزارت علوم و بهداشت از شرایط واقعی دانشگاهها دانستند و تأکید کردند: نباید فقط به گزارشها بسنده کرد بلکه باید خروجیها را بهصورت میدانی مورد بررسی قرار داد تا متوجه شد که اهداف موردنظر تا چه حد محقق شدهاند. ایشان وجود نیروهای مستعد را برای حرکت علمی، مهم خواندند و خاطرنشان کردند: مهمتر از نیروهای مستعد، جهتگیری علمی است، زیرا اگر جهتگیری علمی، صحیح و در چارچوب اخلاق و معنویت نباشد، تبعات زیادی را بهوجود خواهد آورد.
دستپاچگی غرب به دلیل غنیسازی 20درصد اورانیوم
رهبر انقلاب اسلامی، «استعمار» و «بمب اتم» را دو نمونه تاریخی از نتایج قرار گرفتن علم در مسیر غلط دانستند و افزودند: باید همواره مراقب باشیم تا اخلاق و معنویت در کنار علم قرار گیرد.
حضرت آیتالله خامنهای «نیازسنجی علمی» برای حال و آینده کشور را بسیار ضروری خواندند و گفتند: در حرکت علمی باید نیازهای فعلی و نیازهای آینده کشور مدنظر قرار گیرند و در رشتههایی سرمایهگذاری شود که موردنیاز کشور است. ایشان جهتدهی به مقالات علمی و پایاننامههای دکتری در چارچوب نیازهای فعلی و آینده کشور را موضوعی مهم دانستند و افزودند: دانش هستهای از جمله موضوعات مورد نیاز کشور است که از سالها پیش بر روی آن سرمایهگذاری شد زیرا اگر امکان استفاده از نفت نباشد و یا ذخایر نفت به پایان برسد قطعا نیازمند انرژی جایگزین هستیم.
رهبر انقلاب اسلامی بار دیگر به موضوع تولید اورانیوم 20 درصد به دست دانشمندان جوان ایرانی اشاره کردند و گفتند: در مقطعی سوخت رآکتور تهران که برای تولید رادیودارو است، رو به پایان بود و غربیها شروط خفتباری برای تحویل این سوخت مطرح کردند اما جوانان بااستعداد و مؤمن ما با تلاش شبانهروزی، اورانیوم 20درصد را تولید و نیاز کشور را برطرف کردند.
حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر اینکه سختترین مرحله غنیسازی اورانیوم، تا میزان 20درصد است و دستیابی به غنیسازی بالاتر از آن تا 99درصد بهراحتی امکانپذیر است، گفتند: علت دستپاچگی غربیها در قضیه هستهای، همین موضوع بود. البته اگر آنها همان موقع سوخت رآکتور تهران را تحویل میدادند، ما به دنبال غنیسازی 20درصد نمیرفتیم. ایشان در جمعبندی این بخش از سخنان خود خاطرنشان کردند: نیازسنجی علمی و سرمایهگذاری بر روی دانش موردنیاز کشور بسیار مهم است و باید همواره مدنظر قرار گیرد.
باید سرعت پیشرفت علمی را حفظ کنیم
رهبر انقلاب اسلامی، «سرعت پیشرفت علمی» را برای جبران عقبماندگیها و همچنین استمرار حرکت علمی، بسیار ضروری و اساسی خواندند و گفتند: متأسفانه برخی که خود دانشگاهی هستند، در دانشگاهها به دانشجویان میگویند که این پیشرفتهای علمی دروغ است! اگر نادرست است، پس چرا مرکز تحقیقات رژیم صهیونیستی از پیشرفت علمی ایران ابراز نگرانی میکند؟
ایشان با اشاره به عقبماندگی تاریخی علمی کشور، تأکید کردند: اگر سرعت پیشرفت علمی کشور کم شود، فاصله ما با حرکت علمی دنیا بیشتر خواهد شد، بنابراین باید سرعت پیشرفت خود را حفظ کنیم. رهبر انقلاب اسلامی پژوهشمحور شدن دانشگاهها، اجرای دقیق نقشه جامع علمی کشور، توجه به کیفیت آموزش عالی و تعیین شاخصهای دقیق و منطبق با واقعیات، و ارتباط دانشگاه با صنعت را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: یکی از راههای ایجاد اشتغال برای دانشآموختگان دانشگاهها، برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه است که لازمه این موضوع هم، برنامهریزی وزرای مربوطه و ایجاد همکاری جامع میان دانشگاهها و صنعت در بخشهای دولتی و غیردولتی است.
حضرت آیتالله خامنهای به لزوم نقشآفرینی دانشگاهها در اقتصاد مقاومتی از طریق شرکتهای دانشبنیان نیز اشاره و درخصوص اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، خاطرنشان کردند: درخصوص اجرای اقتصاد مقاومتی آن چیزی که باید اتفاق بیفتد هنوز اتفاق نیفتاده است و مسئولان دولتی تازه، گزارشی درباره برنامههای در نظر گرفته شده برای اجرای اقتصاد مقاومتی به من دادهاند.
انتقاد از برخی مسائل فرهنگی در دانشگاهها
ایشان در ادامه به موضوع مسائل فرهنگی در دانشگاهها نیز اشاره کردند و با انتقاد از برخی اقدامات انجام گرفته، گفتند: برخی کار فرهنگی را با کنسرت و اردوهای مختلط اشتباه گرفتهاند و برای توجیه کار غلط خود میگویند، دانشجویان باید شاد باشند!
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: شاد بودن برای هر محیطی خوب است، اما به چه قیمتی؟ به قیمت برگزاری مراسم و اردوهای مختلط؟ مگر غربیها از اختلاط چه بهرهای جز جنایات کنونی جنسی بردهاند که ما بهدنبال پیروی از همان شیوهها هستیم. حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر اینکه کار فرهنگی ماهیت دیگری دارد، گفتند: مسئولین فرهنگی دانشگاهها بفهمند چه میکنند؟ کار فرهنگی صحیح این است که انسان مؤمن، متخلق، انقلابی، معتقد به آرمانها، دوستدار کشور و نظام اسلامی و دارای بصیرت و عمق دینی و سیاسی تربیت شود.ایشان بصیرت دینی و سیاسی را برای جوانان و جلوگیری از لغزشها بسیار مهم خواندند و خاطرنشان کردند: علت لغزش بسیاری از افراد در فتنه ۸۸، که انسانهای بدی هم نبودند، نداشتن بصیرت بود. هنگامی که طرف مقابل میگوید «انتخابات بهانه است و اصل نظام نشانه است»، فرد معتقد به نظام چه باید بکند؟ اگر بصیرت نباشد، وظیفه لحظه نیاز انجام نخواهد شد. رهبر انقلاب اسلامی، ایجاد اعتماد به نفس و امید به آینده در میان جوانان را از دیگر کارهای فرهنگی لازم در دانشگاهها برشمردند و گفتند: در کشور نقاط امیدواری بسیار زیاد است که از جمله آنها ظرفیتهای فراوان و موقعیت و اقتدار کنونی کشور است.
به جوانان انقلابی میدان بدهید
حضرت آیتالله خامنهای خودکمبینی را بزرگترین خطر خواندند و افزودند: خودکمبینی و دستکم گرفتن توانایی و قدرت ملت و کشور باعث میشود، در شرایطی که همه به قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه، اذعان دارند، فردی در داخل بگوید «ما کسی نیستیم و منزوی هستیم!»
ایشان تربیت جوانان معتقد به استقلال فکری، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را از دیگر کارهای فرهنگی لازم در دانشگاهها دانستند و گفتند: خبرهایی که به من از برخی دانشگاهها میرسد و امیدوارم که درست نباشند، بر خلاف این موارد است بهگونهای که تشکلهای مؤمن و انقلابی و خوشفکر را تحت فشار قرار میدهند. رهبر انقلاب اسلامی خطاب به مسئولان وزارت علوم و بهداشت و رؤسای دانشگاهها تأکید کردند: باید به جوانهای انقلابی و مؤمن، خوشروحیه، متدین و دارای عزتنفس میدان بدهید بهگونهای که فضا دست آنها باشد.
حضرت آیتالله خامنهای در جمعبندی سخنانشان، با اشاره به علاقه دیرین و فراوان خود به دانشگاه و جامعه دانشگاهی، خاطرنشان کردند: امروز دانشگاه و دانشجو آماج بزرگترین توطئههاست و دشمنان کشور از حضور دانشگاهیان باروحیه انقلابی و تهاجمی در میدان و برهم زدن خط قرمزهای آنان و بالا بردن پرچم علم و پررنگ کردن شعارهای انقلابی وحشت دارند و برای مقابله با این حرکت برنامهریزی و هزینههای سنگینی میکنند. ایشان به تغییر روشهای استعماری در دوره کنونی اشاره کردند و افزودند: سلطهگران اکنون به دنبال این هستند که تفکر عناصر فعال، هوشمند و نخبه یک کشور را به نحوی تغییر دهند که این عناصر، اهداف آنان را برآورده کنند. حضرت آیتالله خامنهای همچنین با تأکید بر ضرورت ترویج ارزشها در محیطهای دانشگاهی، گفتند: باید به دغدغه دانشجویان ارزشی و انقلابی و همچنین هزاران نفر از اساتید مؤمن و انقلابی که امروز در دانشگاهها هستند، توجه کرد و از این اساتید قدردانی و قدرشناسی کرد.
مهمترین فرازهای بیانات رهبر معظم انقلاب
تمام برنامهها و مسیر حرکت دانشگاهها در جهت نقشآفرینی در ایجاد تمدن نوین اسلامی باشد. |
«استعمار» و «بمب اتم» دو نمونه تاریخی از نتایج قرار گرفتن علم در مسیر غلط است. |
اگر سوخت رآکتور تهران را تحویل میدادند، ما به دنبال غنیسازی 20درصد نمیرفتیم. |
اگر آمار پیشرفت علمی ایران نادرست است، چرا رژیم صهیونیستی از این پیشرفت ابراز نگرانی میکند؟ |
درخصوص اجرای اقتصاد مقاومتی آن چیزی که باید اتفاق بیفتد هنوز اتفاق نیفتاده است. |
امروز دانشگاه و دانشجو آماج بزرگترین توطئههاست. |
گزارش وزرای علوم و بهداشت از وضعیت دانشگاهها
پیش از بیانات رهبر انقلاب اسلامی، دکتر فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری توجه به اقتصاد دانشبنیان و تولید ثروت از علم و فناوری را سرآمد برنامههای این وزارتخانه در حوزه اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: تهیه و تصویب سند اقتصاد مقاومتی و بازنگری و اصلاح برنامههای درسی از مهمترین اقدامات و رویکردهای وزارت علوم بوده است. همچنین دکتر قاضیزاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رتبه پزشکی ایران از نظر تعداد مقالات را در منطقه اول و در جهان ۲۴ اعلام کرد و افزود: کسب مرجعیت علمی در منطقه و حضور موثر در عرصههای بینالمللی، توجه به طب سنتی و ملی و اخلاق پزشکی، ایجاد دانشکده طب و دین، رعایت حقوق بیماران و ایجاد بیمارستانهای ویژه بانوان در دستور کار وزارت بهداشت است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با جام جم آنلاین:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»:
گفتوگوی «جامجم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر
یک کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با جام جم آنلاین:
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد