استفاده از انرژی‌های نو می‌تواند سالانه مانع هیزم شدن 8 میلیون مترمکعب از چوب جنگل‌های کشور شود

تنور غفلت از درختان گرم است

قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: همکاری های مشترک فنی سازمان خواروبار جهانی ملل متحد(فائو) و ایران در زمینه مقابله با خشکیدگی جنگل های بلوط و شمشاد با تخصیص اعتبار 360 هزار دلاری از سوی سازمان فائو به مدت 18 ماه آغاز شد.
کد خبر: ۸۵۵۱۹۰
آغاز همکاری ایران و فائو برای مقابله با خشکیدگی جنگل های بلوط و شمشاد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، ناصر مقدسی در نشست افتتاحیه پروژه بین المللی تقویت سازگاری جنگل های زاگرس در مقابل بیماری خشکیدگی بلوط و جنگل های خزری در مقابل بیماری آتشک شمشاد در محل این سازمان بیان کرد و افزود: براساس برنامه تعیین شده، این پروژه 18 ماهه باید تا 23 مهر سال آینده (15 اکتبر 2016) به پایان برسد.
وی با بیان اینکه جنگل ها مهمترین منبع حفاظت کننده کره زمین هستند که عنصر اصلی زیست محیطی به شمار می رود، اضافه کرد: همچنین بهداشت جنگل را به صورت جامع برای مقابله با بیماری و آفات باید مورد توجه قرار دهیم.
وی گفت: بحث بیماری در جنگل ها بحث پیچیده ای است که به عوامل گوناگون وابسته است؛ در همین راستا برای عملیاتی کردن این پروژه می خواهیم چهار فعالیت «پایش، پیش بینی، برنامه ریزی و اجرای برنامه ها» را انجام دهیم.

دو سوم جنگل های شمشاد آلوده به بیماری آتشک

مقدسی با بیان اینکه آمارها نشان می دهد در تابستان سال 2012 خشکیدگی شمشادها در اثر بیماری آتشک در جنگل های خزری واقع در شمال ایران گزارش شد افزود: بیماری آتشک شمشاد از شمال غرب به سمت شمال شرقی گسترش یافت و تا سال 2014 حدود 57 هزار هکتار از جنگل های شمشاد را آلوده کرد که این میزان حدود دو سوم جنگل های شمشاد در شمال کشور است.

خشکیدگی بلوط جنگل های زاگرسی در 1.4 میلیون هکتار

وی اضافه کرد: براساس آمار سازمان جنگل ها، بیماری خشکیدگی بلوط در زاگرس اولین بار در سال 2009 توسط ادارات منابع طبیعی فارس و ایلام گزارش شد و پس از آن از سایر استان های زاگرسی نیز گزارش هایی در این خصوص اعلام شد.
وی ادامه داد: وسعت مناطق آلوده در زاگرس حدود 1.4 میلیون هکتار است که به علت عدم وجود یک برنامه جامع جهت مقابله با پدیده خشکیدگی بلوط تبدیل به یک مشکل منطقه ای شده است.
وی ادامه داد: دولت در همین راستا از طریق وزارت جهاد کشاورزی و سازمان فائو درخواست کمک فنی جهت مقابله با خشکیدگی بلوط و آتشک شمشاد در شمال کشور را در قالب یک پروژه اضطراری اعلام کرد.
در همین ارتباط فائو نیز در اقدام دو مرحله ای موضوع را در دستور کار خود قرار داد.
وی اضافه کرد: در مرحله اول یک هیات ارزیاب جهت بررسی اقدامات انجام شده و نتایج حاصله در سطح ملی به ایران اعزام شد که این هیات ضمن شناسایی عامل خشکیدگی راهکارهای درمانی مناسبی را اعلام کردند.
به گفته وی در مرحله دوم نیز قرار بود یک سند پروژه با صندوق جهانی تسهیلات زیست محیطی (جف) بر اساس یافته های پروژه تهیه شود که در همین راستا برای ایجاد ارتباط بین مرحله اول و مرحله دوم تیم فائو پروژه همکاری فنی TCP را تهیه و ارایه داد.
مقدسی، دستاوردهای این همکاری مشترک با فائو را تقویت ظرفیت سازمان جنگل ها در زمینه ارزیابی و پایش جنگل و تغییرات کاربردی و پوشش گیاهی از جمله زوال بلوط و شمشاد، تنظیم برنامه ملی مدیریت بیماری زوال بلوط و کنترل بیماری شمشاد و راه اندازی سیستم مدیریت پایدار و مشارکت جنگل های زاگرس و خزر عنوان کرد.
وی از دیگر دستاوردهای این پروژه را ارتقای سطح آگاهی دست اندرکاران و مردم در زمینه زوال بلوط و مرگ شمشاد و افزایش عکس العمل بالقوه آنها در مورد یکپارچگی اکوسیستمی های طبیعی و معیشت مردم روستایی، تدوین اعتبارات برای کنترل بیماری بلوط و شمشاد و تنظیم سیستم مدیریت پایدار و مشارکتی جنگل های زاگرس و شمشاد برشمرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها