مدیرعامل بنیاد رودکی وضعیت مالی ارکستر سمفونیک تهران را تشریح کرد و از پنج میلیارد تومانی گفت که فقط 800 میلیون تومان آن به حساب این بنیاد واریز شده است.
کد خبر: ۸۵۴۸۴۶
پولی که هیچ‌وقت به‌دست ارکستر سمفونیک نرسید

به گزارش جام جم نوا به نقل از ایسنا ، بهرام جمالی در این باره توضیح داد: پس از دستور آقای رییس‌جمهور برای گشایش ارکسترها قرار شد، 10 میلیارد تومان از منابع در اختیارشان را به ارکستر اختصاص دهند؛ اما آنچه برای راه‌اندازی ارکستر مصوب شد، چهار میلیارد تومان بود که از این مبلغ نیز دو میلیارد تومان برای مشکلات زیرساختی‌ مانند خریدن ساز‌ هزینه شد، دو میلیارد تومان هم برای امور جاری که عنوان آن کمک و نه بودجه بود، به ما اهدا شد.

مدیرعامل بنیاد رودکی ادامه داد: وقتی به ما کمک می‌کنند، تعریفش این است که شاید این کمک یک‌بار اتفاق بیفتد و ممکن است، دیگر نباشد؛ اما اعتبار و بودجه به‌صورت منظم سر جایش است. دو میلیارد تومان بهمن‌ماه سال 93 به حساب بنیاد رودکی واریز شد و ما با این مبلغ، کارمان را شروع و برای سال 94 برنامه‌ریزی کردیم. براساس برنامه‌ریزی‌ها درخواست 5/5 میلیارد تومان اعتبارات به وزارت ارشاد دادیم که مصوب شد این مبلغ در اختیار بنیاد قرار گیرد.

او بیان کرد: تا لحظه‌ای که با شما صحبت می‌کنم، فقط 800 میلیون تومان به حساب بنیاد رودکی واریز شده است. در حالی که ما براساس همان بودجه‌ی مصوب (5/5 میلیارد تومان) برنامه‌ریزی کرده بودیم. البته ما با یک نگاه بدبینانه، 20 درصد کاهش هم در نظر گرفته بودیم تا با چهار میلیارد و 400 میلیون تومان هم بتوانیم برنامه را پیش ببریم. با این حال، اعتبارات ما وضعیت نامشخص دارد و ممکن است شرایط بدبینانه به 56 درصد برسیم که تازه 800 میلیون تومان آن را هم گرفته‌ایم. این یک تهدید برای برنامه‌های ما است. این موضوع کمی ارکستر را تهدید می‌کند و شاید نتوانیم برنامه‌های مفصل یا تمهیدات بین‌المللی برای آن داشته باشیم. در زمینه‌ی جذب اسپانسر نیز تلاش‌هایی کرده‌ایم، اما هنوز دستگاهی را جذب نکرده‌ایم.

جمالی درباره‌ی رویکرد بنیاد رودکی نسبت به همکاری این بنیاد با شهرداری تهران نیز اظهار کرد: از همان ابتدا، نظر ما این بود که تجربه‌ی ارکسترداری دولتی، تجربه‌ای شکست‌خورده‌ است. اگر شهرداری تهران اعتباری مصوب و منابع مالی برای نگهداری از ارکستر دارد، ما می‌توانیم به‌صورت منطقی امکانات‌مان را در یک هم‌افزایی، نزدیک کنیم. تالار وحدت و برج آزادی شاید متعلق به بنیاد رودکی باشد، اما در واقع برای مردم شهر تهران است. ما می‌توانیم با شهرداری وارد تعامل شویم، اما تا کنون جلسه‌ای رسمی با آن‌ها نداشته‌ایم. آقای رهبری - مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران - هم جلسه‌ای با آقای مختاباد - عضور شورای شهر تهران - داشتند. اگر دوستان شهرداری آمادگی داشته باشند، می‌توانیم با آن‌ها وارد مذاکره شویم.

وی در پاسخ به این پرسش که این موضوع تا چه حد شرایط و بقای ارکستر را نگران‌کننده می‌کند، توضیح داد: نگهداری از ارکستر، چند موضوع را دربر می‌گیرد؛ وقتی چیزی زیاد دیده و شنیده شود، تبدیل به عادت می‌شود. مدیریت هنری باید متناسب با نیازهای جامعه تعریف شود. مثلا گاهی مردم مطالباتی دارند، اما امکانات برای آن‌ها وجود ندارد. طرح «سینما سلام» در همین راستا آغاز شد که اتفاقا مردم را به سینما کشاند. این طرح نشان داد، مردم سینما را دوست دارند، اما ساز و کار درستی وجود ندارد. حالا در حوزه‌ی موسیقی باید مطالبات مردم را از موسیقی کلاسیک شناخت که این موضوع از آمار فروش بلیت معلوم می‌شود. هنوز خیلی با فرهنگ استفاده از موسیقی جدی فاصله داریم. تعداد برنامه‌هایی که ارکستر دارد، مهم نیست، برنامه‌های ما باید اثربخش و مفید باشند.

جمالی درباره‌ی آخرین وضعیت ارکستر موسیقی ملی ایران نیز گفت: ارکستر موسیقی ملی، روزهای شنبه و دوشنبه به رهبری آقای فخرالدینی تمرین می‌کند. تلاش ما این است که ارکستر هرماه یک اجرا داشته باشد. چند پیشنهاد خوب برای برگزاری تور کنسرت در شهرستان‌ها داریم و بخش خصوصی خواسته این جریان را مدیریت کند که فرصت خوبی است. آن‌ها به‌دنبال دعوت از یکسری هنرمند هستند که در گذشته آثارشان توسط ارکستر ملی اجرا نمی‌شد. آقای فریدون شهبازیان هم برای اجرا در جشنواره‌ی فجر اعلام آمادگی کرده و آقای فخرالدینی هم ارکستر را در اختیار ایشان قرار می‌دهد. یک فراخوان هم در راه است تا افرادی که آثاری برای موسیقی ملی دارند که تا کنون اجرا و ضبط نشده است، آن‌ها را ارائه دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها