رقابت‌های جهانی ووشو از 23 آبان در اندونزی آغاز می‌شود

بانـوان ووشـو به دنبال طلای سرزمین هزار‌جزیره

به گزارش جام جم ورزشی، همه چیز برای درخشش بانوان ووشوکار ایرانی در رقابت‌های جهانی اندونزی مهیاست؛ رقابت‌هایی که از 23 آبان در شهر جاکارتا آغاز می‌شود تا این شهر مکانی شود برای درخشش و عرض‌اندام بانوان ایرانی در جهان.
کد خبر: ۸۵۴۷۹۷
بانـوان ووشـو به دنبال طلای سرزمین هزار‌جزیره

البته انتظارات هم از ووشو همیشه زیاد بوده است. ووشو در بین هفت رشته رزمی در بخش بانوان، از کارنامه درخشان‌تری برخوردار است، زیرا دختران این رشته اولین ورزشکاران کشور بودند که توانستند مدال‌های طلای جهان و بازی‌های آسیایی را از آن خود کنند.

با این سابقه درخشان، حالا بانوان ووشوی ایران آماده‌اند تا در سیزدهمین دوره رقابت‌های جهانی در دو بخش ساندا (مبارزه) و تالو (نمایشی) بار دیگر خوش بدرخشند.

تیم ملی ساندای بانوان که با سرمربیگری ژانگ یوجیه از چین و خدیجه زینال‌زاده به عنوان مربی، تمریناتش را پیگیری می‌کند، با این ترکیب در رقابت‌های جهانی حضور دارد:

وزن 60 کیلوگرم: صدیقه دریایی
وزن 65 کیلوگرم: شهربانو منصوریان
وزن 70 کیلوگرم: مریم هاشمی

اعضای تیم ملی تالوی بانوان هم هانیه رجبی (چانگ چوان، دائو شو و گون شو) و زهرا کیانی (چانگ چوان، جین شو و چیانگ شو) هستند؛ دو تالوکاری که زیر نظر مربی خود، الهام صادقی برای رقابت‌های جهانی آماده شده‌اند.

این نفرات از چهار ماه پیش در آکادمی ووشو اردو زده‌اند و پس از چند مرحله انتخابی و غربال، حالا شاکله اصلی تیم‌های ملی ساندا و تالو را تشکیل می‌دهند.

در ابتدای اردوهای تیم ملی ساندا نفرات برتری از کل کشور حضور داشتند و همگی زیر نظر ژانگ یوجیه، سرمربی چینی تمرین می‌کردند و طی رقابت‌های انتخابی که بین اردونشینان برگزار شد.

نفراتی همچون خدیجه آزادپور که دارنده اولین مدال طلای بازی‌های آسیایی در بخش بانوان و همچنین مدال‌های خوشرنگ جهانی و آسیایی دیگر بود از اعزام به اندونزی جاماند

و در نهایت الهه منصوریان (دارنده دو مدال طلای جهانی، آسیایی، نقره و برنز بازی‌های آسیایی)، شهربانو منصوریان (دارنده دو طلای جهان و یک طلای آسیا)، مریم هاشمی (دارنده دو طلای جهان)، صدیقه دریایی (دارنده دو مدال طلای آسیا) در دو اردوی آخر باقی ماندند که البته با صلاحدید کادر فنی با وجود توانایی‌های الهه‌منصوریان، وی نیز به‌عنوان آخرین بازمانده از فهرست تیم اعزامی به اندونزی خط خورد.

حضور چینی‌ها و خط خوردن الهه

خط خوردن الهه منصوریان شاید مهم‌ترین اتفاق اردوهای تیم ملی بود. دارنده دو مدال طلای جهانی و آسیایی درباره حذفش از اعزام به خبرنگار جام‌بانوان گفت:

باوجودی که مطمئن بودم طلای جهان را در اندونزی از آن خود می‌کنم، اما باتوجه به این‌که در وزن من (منفی 52 کیلوگرم) همیشه چینی‌ها حضور دارند، با احترام به نظر کادر فنی به آنان حق می‌دهم که خطر نکنند و این شانس را به دوستانم بدهند.

در هر صورت چون همگی ما سخت تمرین کردیم ایمان دارم که هم‌تیمی‌هایم با سه طلا برگردند.
علی‌نژاد، رئیس فدراسیون ووشو هم در این‌باره گفت: 4نفر باقیمانده در اردو در یک سطح بودند و اگر طبق قوانین مجبور به اعزام سه وزن در دختران نبودیم.

به طور حتم الهه نیز جزو نفرات اعزامی بود و مطمئن بودم نتیجه خوبی در اندونزی می‌گرفت، اما با توجه به رابطه‌هایی که در فدراسیون جهانی و آسیایی داریم و شناخت حریفان اوزان مختلف، ترجیح دادیم الهه منصوریان را خط بزنیم.

با این تصمیم برای اولین بار شهربانو منصوریان باید بدون همراهی خواهرش الهه در مسابقات جهانی حضور پیدا کند.

زینال‌زاده: در انتظار مدال‌های خوشرنگ جهانی هستیم

مربی تیم ملی ووشو در بخش ساندا در مورد تیم اعزامی به سیزدهمین دوره مسابقات جهانی معتقد است با ورود (ژانگ یو جیه) سرمربی چینی سانداکاران‌مان تغییرات فنی بسیاری کردند و با تکنیک و تاکتیک جدیدی به میدان جهانی می‌روند.

خدیجه زینال‌زاده، مربی تیم ملی ساندا در گفت‌وگو با خبرنگار جام بانوان با اظهار امیدواری از شرایط فعلی سانداکاران اعلام کرد:

با وجودی که خودم 9 سال عضو تیم ملی بودم، به جرات می‌توانم بگویم تاکنون چنین آرامش و جو دوستانه‌ای را در اردوهای تیم ملی ندیده بودم و این امر باعث شده تا بچه‌ها از نظر روانی بسیار آماده باشند و بدون هیچ دغدغه‌ای تمرین کنند.

وی ادامه داد: در رشته‌های رزمی آسیب‌دیدگی بسیار پیش می‌آید و من خوشحالم که در حال حاضر سانداکاران دچار هیچ آسیب‌دیدگی جدی نیستند‌.

همچنین با وجودی که امسال برای نخستین‌بار براساس قوانین مسابقات جهانی، ووشوکاران قبل از هر دیدار وزن‌کشی دارند، از نظر وزنی نیز هرسه سانداکار سر وزن هستند و در واقع هیچ دغدغه جسمی و روانی نداریم.

نایب‌قهرمان جهان در‌‌خصوص شرایط فنی سانداکاران گفت: سانداکاران اعزامی به مسابقات جهانی هر سه دارای عناوین خوب جهانی و آسیایی هستند و میادین بسیاری دیده‌اند و از نظر فنی خوشبختانه همیشه در آمادگی نسبی قرار دارند، اما هر ورزشکاری دچار نقاط قوت و ضعفی است

که با تمرینات و روش خاص آموزشی ژانگ‌یو‌جیه (سرمربی چینی) ضمن از بین رفتن نقاط ضعف، نقاط قوت بچه‌ها تقویت شد و همچنین تغییر اساسی در تکنیک و تاکتیک سانداکاران به‌وجود آمد که امید می‌رود با این تغییرات نتایج قابل قبولی کسب کنیم.

زینال‌زاده درباره پیش‌بینی نتایج مسابقات تاکید کرد: پیش‌بینی این‌که چند مدال و با چه رنگی به‌دست بیاوریم، غیرحرفه‌ای است.

اما با توجه به شرایط آمادگی سانداکاران و تمرینات سختی که پشت‌سر گذاشتند به کسب مدال‌های خوشرنگ در مسابقات جهانی اندونزی امیدواریم.

نمایش فرزندان تالوی ایران مقابل بزرگان جهان

تیم ملی تالوی دختران کشورمان با ترکیب دو تالوکار و الهام صادقی به‌عنوان مربی در مسابقات جهانی اندونزی شرکت می‌کند.

در این میان حضور زهرا کیانی نوجوان 16 ساله کشورمان در این ترکیب شگفت‌آور است. زهرا کیانی از 10 سالگی در اردوهای تیم ملی بوده و اولین مدال نقره خود را سال 2010 در رده سنی نونهالان در سنگاپور کسب کرد

و تاکنون نیز 5 طلا، 4 نقره و 2 برنز را در کارنامه خود دارد و با توجه به قوانین مسابقات تالو با وجود آن‌که سن کمی دارد، مجاز به شرکت در رقابت‌های بزرگسالان‌ است و برای نخستین حضورش در رده سنی بزرگسالان به اندونزی اعزام می‌شود.

کادر فنی تیم ملی تالو برای زهرا کیانی آینده درخشانی را پیش‌بینی می‌کند و علی‌نژاد، رئیس فدراسیون معتقد است که وی یکی از امیدهای تیم ملی کشورمان در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا خواهد بود.

هانیه رجبی 20 ساله نیز دیگر تالوکار ما در مسابقات جهانی اندونزی است که او نیز از سال 2011 در ترکیب تیم ملی جوانان حضور داشته و تاکنون یک مدال طلا، 3 نقره و 4 برنز را در میادین مختلف بین‌المللی در رده سنی جوانان و بزرگسالان کسب کرده است.

امید می‌رود این دو تالوکار جوان در میدان بزرگ جهانی بتوانند برای کشورمان افتخار بیافرینند.

مریم هاشمی، آماده و باانگیزه

به گفته سانداکار وزن 70 کیلوگرم تیم ملی ووشوی زنان ایران همه چیز برای دستیابی به موفقیت در مسابقات جهان فراهم است.

مریم هاشمی دارنده طلای مسابقات قهرمانی جهان در سال‌های 2011 و 2013 و نقره جام جهانی 2014 در گفت‌وگو با روابط عمومی فدراسیون ووشو، عنوان کرد:

خوشبختانه پیشرفت ووشو در ایران چشمگیر است و اکثر نفراتی که در انتخابی تیم ملی و اردوها حضور دارند دارای مدال‌های بین‌المللی هستند.

رقابت در تیم بانوان ایران تا حدی دشوار بود که تا آخرین لحظات نمی‌توانستیم 3 سانداکار اعزامی از جمع هفت اردونشین را پیش‌بینی کنیم. خدا را شاکرم با توجه به تمرینات سختی که انجام دادم برای اعزام به رویداد جهانی انتخاب شدم.

وی با اشاره به این‌که برای نخستین بار است که در مسابقات بین‌المللی در وزن 70 کیلوگرم مسابقه خواهد داد، گفت:

در انتخابی‌ها نیز در همین وزن مبارزه کردم و حالا که حضورم در این وزن صلاح بوده است با تمام وجود به دنبال این هستم تا مدال خوبی را کسب کنم.

خوشبختانه تمرینات متنوعی را در حضور مربی حرفه‌ای چینی برگزار کردیم و انگیزه بالایی نیز داریم. در دوره گذشته من در کنار خواهران منصوریان به 3 طلای جهان دست یافتیم و امسال به دنبال تکرار آن هستیم.

شهربانو منصوریان در اندیشه هتریک

سانداکار وزن 65 کیلوگرم تیم ملی ووشوی زنان عزم خود را برای کسب سومین مدال طلای مسابقات قهرمانی جهان جزم کرده است.

شهربانو منصوریان که در مسابقات جهانی ترکیه و مالزی مدال طلا را از آن خود کرده است و یک طلای قهرمانی آسیا و طلای جام جهانی را نیز در کارنامه دارد، در گفت‌وگو با روابط عمومی فدراسیون ووشو گفت:

در چند ماه گذشته تمرینات بسیار خوبی را زیر نظر مربی چینی برگزار کرده و از لحاظ تکنیک و تاکتیک پیشرفت خوبی داشته‌ایم.

تمرینات بسیار سختی داشتیم و هم‌اکنون در آمادگی بدنی مناسبی قرار داریم. تمام تلاشم را به کار می‌بندم تا نتایج درخشانی را برای ووشوی ایران به ارمغان آورم.

وی افزود: در بازی‌های آسیایی اینچئون به دلیل آسیب‌دیدگی پا نتوانستم به حقم برسم و برای جبران آن نتیجه و رسیدن به سومین طلای مسابقات جهانی، انگیزه مضاعفی دارم. مربی چینی نیز از آمادگی‌ام رضایت دارد و در این مدت اصلا در تمرینات کم نگذاشته‌ام.

شهربانو در مورد تقابل با سانداکاران چینی در مسابقات جهانی اندونزی عنوان کرد: از نظر قدرت کمبودی نداریم و حتی بهتر هستیم. همچنین سرعت و تکنیک خودمان را بالا برده‌ایم و معتقدم چیزی از آنان کم نداریم.

صدیقه دریایی و اولین تجربه جهانی

سانداکار 60 کیلوگرم تیم ملی ووشوی زنان ایران با اشاره به این‌که نخستین حضور خود در رقابت‌های قهرمانی جهان را تجربه می‌کند، گفت: با این وجود می‌خواهم بهترین عملکرد را داشته باشم.
صدیقه دریایی که ووشو را از سال 1385 آغاز کرده است و مدال طلای جوانان آسیا در ماکائو و طلای بزرگسالان آسیا در ویتنام را در کارنامه خود دارد در گفت‌وگو با روابط عمومی فدراسیون ووشو، اذعان کرد:

نسبت به سال‌های گذشته از نظر آمادگی بدنی در شرایط بهتری قرار دارم و امیدوارم با ارائه مبارزاتی مناسب به بهترین نتایج دست یابم.

احساس می‌کنم در این چندماه پیشرفت خوبی داشته‌ام و با دیگر نفرات تیم به دنبال افتخارآفرینی در آزمون جهانی هستیم.

این سانداکار مازندرانی ادامه داد: پس از موفقیت در مسابقات انتخابی در وزن خودم فیکس شدم، اما تا لحظه‌ای که اسامی 3 سانداکار اعزامی به اندونزی اعلام نشده بود، استرس داشتم و حالا با خیالی آسوده می‌خواهم بهترین نمایش را داشته باشم.

وی با اشاره به این‌که تمرینات سختی را در اردوهای تیم ملی پشت‌سر گذاشته است، افزود: نمی‌توان مسابقات جهانی را پیش‌بینی کرد، اما تلاش می‌کنم تا با بهترین نتایج در جاکارتا افتخارآفرین باشم.

طیبه خزاعلی

ضمیمه جام بانوان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها