مدیرکل بحران آذربایجان‌شرقی گفت: از محدوده سه روستا در اطراف دریاچه ارومیه آزمایش‌های ریوی و تنفسی صورت گرفته که نشان داده تعدادی از دانش‌آموزان به بیماری‌های توفان نمکی مبتلا شده‌اند.
کد خبر: ۸۵۴۵۹۹

به گزارش فارس، خلیل ساعی با بیان این که توسعه کشاورزی در اطراف حوزه آبریز دریاچه، موجب افزایش مصرف آب شده است، افزود: 300 هزار هکتار زیر کشت در سال‌های گذشته به بیش از 400 هزار هکتار در حوزه دریاچه ارومیه افزایش یافته و کاهش آب موجب فعال شدن ریزگردهای نمکی شده است.

به گفته وی در سال 2008 شاهد حرکت 650 کیلومتری توفان‌های نمک در دریاچه آرال بوده‌ایم که اگر این وضع در دریاچه ارومیه و در مقیاس کشوری رخ دهد، توفان‌های نمکی می‌تواند از تبریز تا تهران منتقل شود.

ساعی یادآور شد: استان‌های البرز، همدان، اردبیل، گیلان، مرکزی، لرستان، قزوین و کرمانشاه نیز تحت تاثیر توفان نمکی دریاچه ارومیه قرار خواهند گرفت.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی با اشاره به آخرین وضعیت این دریاچه گفت: هم‌اکنون نقشه راه‌های عملیاتی احیای دریاچه توسط مراکز دانشگاهی استان تهیه شده و در این زمینه تلاش می‌شود در تراز دریاچه طی دو سال اول برنامه به سطح تثبیت برسیم و طی 10 سال آینده نیز به تراز اکولوژیک رسیده و آرتمیا‌ها بتوانند در این دریاچه زندگی کنند.

ساعی افزود: کل ظرفیت آب تجدیدپذیر حوزه دریاچه ارومیه 7 هزار و 24 میلیون مترمکعب است که شاهد مصرف حجم زیادی از این میزان در حوضه‌های کشاورزی، صنعتی و شرب هستیم. این در حالی است که کمبود میزان آب در سفره‌های زیرزمینی خطرات بیشتری را شامل حال حوزه آبریز دریاچه ارومیه کرده و اکنون تا 70 درصد کاهش را در روان آب‌ها شاهد هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها