با محمدکمال سرویها، نایب رئیس اول شورای اسلامی مشهد

ضرورت پاکسازی کَشَف‌رود

کشف رود که یکی از بزرگ‌ترین رودخانه‌های شمال‌شرق ایران محسوب می‌شود، با طول حدود 290 کیلومتر از ارتفاعات رشته کوه‌های هزارمسجد و بینالود در شرق شهر قوچان در خراسان رضوی سرچشمه می‌گیرد و در نهایت سالانه نزدیک به ۳۵ میلیون مترمکعب آب را از دشت مشهد خارج می‌کند.
کد خبر: ۸۵۴۳۳۴
ضرورت پاکسازی کَشَف‌رود

اما این رود بزرگ و تاریخی از حدود 15 سال پیش با مشکلات حادی از جمله ورود انواع فاضلاب و پسماند شهری و صنعتی دست به گریبان شد، بدون آن‌که عزم و همتی برای رفع این مشکلات وجود داشته باشد. البته از سال گذشته و با روی کار آمدن شورای شهر چهارم مشهد، روند ساماندهی این رودخانه به‌طور جدی در دستور کار مسئولان شهری مشهد قرار گرفت. با محمدکمال سرویها، نایب رئیس اول شورای اسلامی شهر مشهد و عضو کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط‌زیست شورای شهر در این باره گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید.

تاکنون چه اقداماتی توسط شورای شهر و مسئولان شهری مشهد به‌منظور رفع بحران کشف رود انجام شده است؟

از آنجا که پسماند برخی کارگاه‌های صنعتی و همچنین بخشی از فاضلاب شهر مشهد در مناطق حاشیه شهر و مجاور کشف‌رود، به دلیل نبود سیستم تصفیه فاضلاب شهری، راهی این رودخانه می‌شود و همزمان کشت سبزی و صیفی نیز در اراضی حاشیه این رود و با آب آلوده آن صورت می‌گیرد که خطرناک و نگران‌کننده است، شورای شهر مشهد نشست‌های متعددی را با مسئولان شهرداری، فرمانداری، شرکت آب منطقه‌ای و آبفای استان برگزار و بر ضرورت همکاری این نهادها برای رفع این بحران تاکید کرد که نتیجه آن اجرای طرحی با کمک بودجه شهرداری مشهد و اعتبارات دولتی و البته با همکاری همه نهادها بود که در این زمینه مطالعات لازم انجام و وظیفه هر دستگاه نیز مشخص شد.

دقیقا قرار است چه اقدامی برای ساماندهی این رودخانه انجام شود؟

مهم‌ترین برنامه‌ای که در این طرح پیش‌بینی و مقدمات اجرای آن نیز فراهم شده ایجاد فضای سبز در دو سوی کشف‌رود است که این کار قرار است توسط شهرداری مشهد انجام شود که با این اقدام علاوه بر این‌که بساط سبزی‌کاری و صیفی‌کاری در حاشیه رود جمع می‌شود، این مکان که اکنون به منطقه‌ای منزجرکننده مبدل شده، به یک فضای تفریحی ـ گردشگری سرسبز و باطراوت تبدیل خواهد شد.

آیا اجرای این طرح و نهال‌کاری در اطراف این رودخانه آغاز شده یا هنوز در مرحله مقدماتی و مطالعاتی است؟

اجرای این طرح از حدود شش ماه پیش آغاز شده و قرار است تا آخر سال آینده به پایان برسد. با این حال اجرای کامل و صحیح آن مستلزم تملک و آزادسازی اراضی کشاورزی حاشیه رودخانه است که در این خصوص هم اقداماتی انجام و قرار شده زمین‌های معوضی در کنار سد طرق که مناسب کشت و کار هم هست، به کشاورزان حاشیه‌نشین داده شود.

آیا غیر از ایجاد فضای سبز، برنامه دیگری هم در این زمینه دارید؟

بله، قرار شده همزمان بودجه‌ای نیز توسط شهرداری، علاوه بر بودجه‌های دولتی آبفا، به این اداره پرداخت شود تا طرح سیستم تصفیه فاضلاب شهری (اگو) در مناطق حاشیه شهر به ویژه در شمال شرق مشهد که کشف‌رود در آن واقع شده، با سرعت و طی دو سال آینده به اجرادرآید تا مانع ورود فاضلاب شهری این مناطق به رودخانه شود. درواقع جلوگیری از ورود فاضلاب و پسماندهای شهری و صنعتی با اجرای سیستم فاضلاب شهری، منع کشاورزان از کشت و کار در اراضی حاشیه رود و ایجاد فضای سبز در این اراضی طرح جامعی است که اجرای آن به طور همزمان و توسط نهادهای مربوطه آغاز شده و امیدواریم تا دو سال آینده به سرانجام برسد.

آیا اعتبار خاصی هم برای آن توسط دولت در نظر گرفته شده است؟

بله، اوایل امسال اختصاص 160 میلیارد تومان توسط دولت به منظور رفع بحران حاشیه‌نشینی در مشهد که کشف‌رود هم جزئی از حاشیه شهر است، تصویب شد که طی سفرهایی که خانم ابتکار، معاون رئیس جمهور و آقای نوبخت، سخنگوی دولت به مشهد داشتند، بر تخصیص این اعتبارات و رفع مشکلات مشهد تاکید شد، هرچند ما ساماندهی کشف‌رود را به این اعتبار گره نزدیم تا درصورت تخصیص نیافتن یا تاخیر، با مشکل مواجه شویم، گرچه اگر این اعتبار که قرار شده امسال تخصیص یابد، به مشهد پرداخت شود، شاهد تسریع طرح ساماندهی کشف‌رود نیز خواهیم بود.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها