مهدی تقوی اقتصاددان در گفت و گو با جام جم آنلاین :

کاهش نرخ سود به 18 درصد باعث خروج سپرده ها نمی شود

یک اقتصاددان گفت : کسانی که به دنبال ایمنی سرمایه گذاری اشان هستند دربانکها و موسسات دارای مجوز سرمایه گذاری می کنند بنابراین کاهش نرخ بهره به 18 درصد باعث خروج سپرده از بانکها نمی شود .
کد خبر: ۸۵۴۰۱۲
کاهش نرخ سود به 18 درصد باعث خروج سپرده ها نمی شود

مهدی تقوی در گفت و گو با جام جم آنلاین درباره تصمیم اخیر بانکها برای کاهش نرخ سود سپرده به 18 درصد گفت :آنچه مهم است نرخ بهره واقعی است که این نرخ واقعی از فرمول نرخ بهره اسمی منهای تورم به دست می آید . در نرخ بهره واقعی معمولا دو تا سه درصد به سپرده گذار داده می شود و از طرف دیگر 4 تا 4.5 درصد از وام گیرنده سود اخذ می شود. درواقع این رویه در بازار متشکل پولی یعنی در سطح بانکها اتفاق می افتد نه دربازار زیرزمینی و نزول خواری که آنها حسابش جداست .

این اقتصاددان درپاسخ به این پرسش که آیا سپرده‌گذاران با نرخ سود واقعی 3درصدی نیز حاضربه سپرده گذاری در بانکها خواهند بود خاطرنشان کرد: در دوره احمدی‌نژاد که نرخ تورم 40 درصد و نرخ سود اسمی 20 درصد بود ،نرخ واقعی سود ، منفی 20 درصد بود ،یعنی سپرده گذار 20 درصد از پولش را از دست می داد با این حال مردم هنوز به دلیل ریسک ورود سرمایه به سایر بازارها حاضر به ورود سرمایه‌های خود به بانک بودند. هم اکنون تورم به 15 درصد کاهش یافته و پیش بینی می شود پایین تر هم بیاید و اگر نرخ تورم به 14 درصد برسد و نرخ بهره را 18 درصد تعیین کنند درآن موقع به سپرده گذار 4 درصد نرخ بهره واقعی پرداخت می شود ، البته 4 درصد هم در مقایسه با کشورهای دیگر نرخ بالایی است ولی بازهم خوب است چون سپرده گذارانی که نمی توانند با پول خود فعالیتی بکنند پول خود را به صورت بلند مدت سپرده می کنند.

به گفته تقوی ، مردم با توجه به ریسک پذیری اشان پول خود را سرمایه گذاری می کنند کسانی که به دنبال ایمنی سرمایه گذاری اشان هستند دربانکها و موسسات دارای مجوز سرمایه گذاری می کنند و کسانی که ریسک پذیر و دنبال سود های بالاتر هستند ممکن است پول خود را نزد موسساتی سپرده کنند که سود بالاتری می دهند که این موسسات دارای مجوز نبوده وممکن است به سرنوشت میزان دچار شوند .

وی افزود:البته برخی از موسسات مالی و اعتباری در شرف گرفتن مجوز از بانک مرکزی هستند و با توجه به اینکه باید تایید بانک مرکزی را بگیرند بعید است که دست به تخلف بزنند به هر حال اداره بازرسی بانک مرکزی دائم به این موسسات سر می زند و بازرسی خود را انجام می دهد .

تقوی تصریح کرد: اگر مجوز تعیین نرخ سودرا به بانک‌ها و موسسات مالی بدهند که هر طور که می‌خواهند نرخ را تعیین کنند باعث به هم ریختگی اقتصاد می شود، در حالیکه بانک مرکزی مسئول سیاست‌های پولی اقتصاد و هدف‌گذاری برای بانکها است.

این اقتصاددان در مورد تاثیر کاهش نرخ سود بر رونق بورس گفت : سرمایه گذاری مردم در بورس بستگی به ریسک پذیری آنها دارد چون خطر ورشکستی وجود دارد ،در حال حاضر ما در شرایط برزخ هستیم و با توجه به عملکردهای اشتباه اقتصادی صورت گرفته در سالهای گذشته ، دولت یازدهم درصدد است تا اقتصاد کشور را به سمت بهبود اوضاع ببرد و مطمئن هستم با کاهش نرخ تورم وبهبود وضعیت اقتصادی طبقه متوسط ، سرمایه گذاری در بورس رونق می گیرد .

این اقتصاد دان گفت :نرخ سود تسهیلات بانکی نیز باید متناسب با کاهش نرخ سود سپرده درکشور کاهش یابد چرا که دراقتصادهای جهانی بادرنظر گرفتن نرخ بهره واقعی فاصله این دو بین 1.5 تا 2 درصد است .

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها