دور بعدی گفت‌وگوهای وین درباره سوریه، پنجشنبه برگزار می‌شود

ادامه حضور ایران در مذاکرات سوریه با رعایت خطوط قرمز

مذاکرات وین درباره سوریه که دور اول آن با حضور کشورهایی چون ایران، روسیه، آمریکا، عربستان و ترکیه، جمعه هشتم آبان برگزار شد، این هفته ادامه می‌یابد و مسئولان کشورمان اعلام کرده‌اند در چارچوب خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگوها حاضر خواهند شد.
کد خبر: ۸۵۳۸۶۶

به گفته فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان، دور دوم مذاکرات سوریه، پنجشنبه این هفته در وین برگزار می‌شود و بیانیه‌ای که در جلسه قبلی منتشر شد، پایه و اساس دور بعدی مذاکرات است. اشتاین مایر از مشارکت ایران و عربستان در مذاکرات سوریه استقبال کرده و افزوده است: ممکن است این مذاکرات، پیشرفتی به حساب نیاید اما آغاز چیزی است که می‌تواند در نهایت نتایجی به بار آورد.

حضور فعالانه در مذاکرات وین

به‌دنبال اعلام زمان برگزاری دور بعدی نشست سوریه، علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بر حضور فعالانه جمهوری اسلامی ایران در نشست آینده وین برای سوریه با حفظ موازین اعلام شده و رعایت خطوط قرمز تأکید کرد.

ولایتی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا حضور ایران در نشست وین به مفهوم عقب‌نشینی کشورمان از مواضعش درخصوص سوریه است، افزود: به هیچ عنوان؛ جمهوری اسلامی ایران از هیچ کمکی به ملت سوریه دریغ نمی‌کند و حضور در صحنه سیاسی و انجام مذاکرات به معنی عقب‌نشینی از اهداف اعلام شده ما نیست. وی تأکید کرد: بدون تردید هیچ‌کس حق ندارد در امور داخلی سوریه دخالت کند و این حق ملت این کشور است. طی گفت‌وگوها درباره سوریه ـ که باید تکلیف کار را در نهایت روشن کند ـ مردم این کشور و گفت‌وگوهای سوری ـ سوری تعیین‌کننده است.

ولایتی گفت: دولت کنونی سوریه نشان داده است لیاقت این را دارد که به عنوان مدافع ملتش در صحنه باشد و اگر امروز هم رأی‌گیری کنند آقای بشار اسد بیش از هر مدعی دیگر رأی خواهد آورد. وی تأکید کرد: بر این اساس با هر طرحی که بخواهد دولت کنونی سوریه را ـ که چند سال از حقوق مردمش در برابر تروریست‌ها دفاع کرده است ـ کنار بگذارد، مخالفیم. رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: جمهوری اسلامی ایران هر راه‌حلی را که دولت و ملت سوریه با آن مخالف باشند، تائید نمی‌کند و فقط طرحی را می‌پذیرد که مقبول دولت و مردم این کشور باشد.

مبارزه با تروریسم در اولویت است

در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات درباره سوریه، رایزنی‌ها در این باره شدت گرفته و تهران یکی از کانون‌های رایزنی در این زمینه است. در همین خصوص هفته گذشته، فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه به تهران آمده بود و درباره بحران این کشور با مقامات جمهوری اسلامی ایران رایزنی کرد.

مارتین شولتز، رئیس پارلمان اتحادیه اروپا نیز دیروز در سفرش به تهران بخش عمده‌ای از رایزنی‌های خود را به موضوع بحران سوریه اختصاص داد و مواضع مسئولان جمهوری اسلامی ایران در این خصوص را شنید. یکی از دیدارهای شولتز با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی بود و لاریجانی پس از این دیدار در نشست خبری مشترک با رئیس پارلمان اتحادیه اروپا با بیان این‌که در مساله سوریه، بحث فرد نیست، تأکید کرد: تقلیل مسائل بحرانی در منطقه به یک فرد، اشتباه راهبردی است.

لاریجانی با بیان این‌که نقش‌آفرینی اروپا را در حل و فصل مسائل منطقه مثبت می‌دانیم، افزود: اگر ما اصرار داریم در سوریه نظم پایدار باشد برای مبارزه با جریان مخرب در منطقه است که خود اروپایی‌ها هم آن را حس کرده‌اند، زیرا تاکنون هزاران نفر از اروپا به داعش پیوسته‌اند و این مشکلی برای جهان است. رئیس‌ مجلس با بیان این‌که برای سوریه و یمن یک ساختار اصلاحی دموکراتیک قائل هستیم، گفت: یعنی باید مبارزه با تروریسم جدی گرفته شود و اصلاحات ساختاری در این کشورها براساس رأی مردم صورت بگیرد نه این‌که چند کشور جایی بنشینند و برای آینده سوریه و یمن تصمیم‌گیری کنند.

شولتز: نقش ایران در منطقه بسیار مهم است

رئیس پارلمان اتحادیه اروپا در جریان سفر به تهران، یکی از علایق مشترک میان ایران و اتحادیه اروپا را ثبات در منطقه دانست و افزود: ما به تفصیل درخصوص اوضاع سوریه صحبت کردیم و باید بگویم در این خصوص نقش ایران بسیار مهم است. شولتز در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص حمایت ایران از موضع اسد در سوریه افزود: به همکار گرامی‌ام آقای لاریجانی عرض کردم که آینده بلندمدتی برای آقای اسد وجود ندارد ولی در زمان حال، ایشان همچنان هست و باید این دو مقوله را با هم بنگریم. او در خصوص حق تعیین سرنوشت ملت سوریه اظهار کرد: به هر حال حق تعیین سرنوشت ملت‌ها به دست خودشان، مطلبی نیست که به‌راحتی بتوان از آن عبور کرد و باید روزی انتخابات آزاد برگزار شود و مردم در هر کشوری برای آینده خود تصمیم بگیرند و سرنوشت خود را تعیین کنند.

تاکید رئیس‌جمهور بر مبارزه موثر با تروریسم

رئیس‌جمهور کشورمان نیز در دیدار رئیس پارلمان اتحادیه اروپا با تاکید بر ضرورت مبارزه با تروریسم به عنوان معضل جهانی گفت: اتخاذ تصمیم و به وجود آمدن اراده جدی برای مبارزه با تروریسم در جهان ضروری است و اگر کشته شدن انسان‌های بی‌گناه با هر تابعیت و قومیتی برای ما همه یکسان باشد، همکاری‌ها برای جلوگیری از فعالیت تروریست‌ها بیشتر و موثرتر خواهد شد.

به گزارش سایت ریاست‌جمهوری، حسن روحانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران صراحتا اعلام می‌کند به عنوان کشوری که تجربه‌ای 37 ساله و تلخ از تروریسم داشته و خود قربانی ترور بوده است، به طور جدی و مصمم با تروریسم مبارزه می‌کند.

تاکید شولتز بر اهمیت حضور ایران در نشست‌های صلح وین

مارتین شولتز رئیس پارلمان اروپا با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پیرامون روابط جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر کردند.

ظریف در این دیدار با اشاره به تحولات مخاطره‌آمیز ناشی از افزایش خشونت و افراط‌گرایی در سوریه اظهار کرد: روند افراط‌گرایی در سوریه امور خشونت را به اوج خود رسانده و مردان ، زنان و کودکان را آواره به سمت اروپا روانه کرده است. ما همواره تأکید می‌کنیم بحران سوریه، تنها راه‌حل سیاسی دارد. او همچنین از تعمیق همکاری‌های اقتصادی و گفتمانی فی‌مابین ایران و اتحادیه اروپا استقبال کرد.

مارتین شولتز رئیس پارلمان اروپا نیز در این دیدار با تشریح رویکردهای اتحادیه و پارلمان اروپا اظهار کرد: ما تـأکید داریم که ایران بازیگری مهم برای حل مناقشات منطقه‌ای بوده و نقش آن در برقراری صلح و ثبات، غیرقابل انکار است و حضور ایران در کنفرانس‌های بعدی وین حائز اهمیت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها