یک کارشناس تغذیه معتقد است، افرادی که رژیم گیاهخواری صرف دارند با کمبود آهن، کلسیم و B12 مواجه می‌شوند.
کد خبر: ۸۵۳۷۳۱
گیاهخواران در معرض کم‌خونی ناشی از کمبود B12

به گزارش جام جم سرا ، عاطفه نادری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در علم تغذیه استفاده متعادل و متنوع از همه مواد غذایی توصیه شده، اظهار کرد: عده‌ای هستند که گیاهخواری صرف را ترجیح می‌دهند و البته با کمبود برخی از ویتامین‌ها و مواد مغذی مواجه می‌شوند.

وی با دسته بندی گیاهخواران به چند دسته مختلف، یادآوری کرد: عده‌ای از گیاهخواران مصرف تخم مرغ را کنار نمی‌گذارند که این افراد می‌توانند از طریق تخم مرغ B12 و آهن مورد نیاز بدن خود را جذب کنند، اما افرادی که تخم مرغ را نیز حذف می‌کنند باید تحت نظر متخصص تغذیه یا پزشک از مکمل‌های آهن و B12 استفاده کنند.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: دسته‌ای از گیاهخواران، لبنیات هم مصرف نمی‌کنند که این افراد با کمبود کلسیم و ویتامین D نیز مواجه خواهند شد و باید این کمبود را با کمک مکمل‌ها جبران کنند. گیاهخوارانی هم هستند که لبنیات مصرف می‌کنند، اما باید به یک نکته توجه کنند که گیاهخواری مانع جذب کلسیم در بدن می‌شود.

وی با اشاره به وجود «اگزالات» که یک نوع اسید ارگانیک طبیعی در ساختار گیاهان است، تاکید کرد: اگزالات با قسمت اعظم کلسیم ترکیب می‌شود و مانع جذب این ماده مفید خواهد شد.

به گفته این کارشناس تغذیه، گیاهخواران مطلق با کمبود آهن مواجه می‌شوند و علاوه بر آن احتمال کم خونی ناشی از کمبود B12 ( کم خونی مگالوبلاستیک) در آنها بیشتر است، زیرا B12 فقط در منابع حیوانی مانند گوشت قرمز، جگر، خاویار و انواع ماهی وجود دارد یا بخش کمی از آن از طریق پنیر و تخم مرغ قابل جبران است.

نادری رژیم گیاهخواری را رژیمی کم پروتئین‌تر از رژیم همه چیزخواری دانست و یادآوری کرد: البته این افراد می‌توانند بخشی از پروتئین مورد نیاز بدن خود را با مغزها یا حبوبات جبران کنند.

وی با اشاره به اینکه همزمان با کاهش پروتئین در رژیم گیاهخواری، کاهش دریافت چربی را هم داریم، گفت: این رژیم لاغری را برای افراد در پی داد.

این کارشناس تغذیه توصیه کرد که افراد تا حد امکان از همه گروه‌های غذایی استفاده کنند و رژیم گیاهخواری طولانی مدت نداشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها