رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا خبر داد:

بارش برف در ارتفاعات و گردنه‌های اردبیل، زنجان، گیلان و مازندران

ال‌نینو اگر تا چند وقت پیش برای ما یک اصطلاح ناشناخته بود حالا کسی نمانده که با این پدیده آشنا نباشد و درباره سرمایی که با ال‌نینو روی سر کشورمان چتر می‌گستراند، به اندازه یک ساعت حرف برای گفتن نداشته باشد. این وسط هرچقدر هم مسئولان سازمان هواشناسی در رد حضور این پدیده در کشورمان صحبت می‌کنند و با تکیه بر مدارک و شواهد موجود برای احتمال حضور ال‌نینو در ایران درصد پایینی در نظر می‌گیرند، به نظر می‌رسد نگرانی‌ای که از بارش شدید برف و باران و روزهای سرد پیش‌رو در دل مردم کشورمان به‌وجود آمده به این سادگی‌ها تمام نشود.
کد خبر: ۸۵۳۱۷۷
محرمانه‌های مقابله با ال‌نینو

به گزارش جام جم آنلاین ، این نگرانی وقتی در کنار همان احتمال‌های اندک وقوع ال‌نینو قرار می‌گیرد در نهایت باعث می‌شود پای این موضوع به سازمان مدیریت بحران کشور هم باز شود و رئیس این سازمان از تدابیر اتخاذ شده برای مقابله با این پدیده جوی خبر بدهد و به ایرنا بگوید: با تدابیر اتخاذ شده، همه دستگاه‌ها برای وقوع این پدیده طبیعی در حال آماده‌باش هستند.

اسماعیل نجار البته در صحبت‌هایش به ناچیز بودن اثرات ال‌نینو در کشورمان تاکید می‌کند، با این حال از آمادگی لازم برای مواجهه با آن خبر می‌دهد و می‌گوید: براساس هشدار وزارت نیرو در ارتباط با وقوع پدیده ال‌نینو، به همه دستگاه‌ها نامه‌ای ابلاغ کرده و خواستیم تا تمهیدات و آمادگی لازم برای مواجهه با این پدیده را لحاظ کنند.

نجار در ادامه به فصل سرما و ذخیره‌سازی گاز اشاره کرده و می‌گوید: تمهیدات لازم در وزارت نیرو برای ذخیره گاز نیز اندیشیده شده و مشکل خاصی وجود ندارد.

22 آیتم برای آمادگی همه نهادها

همین بهانه کافی است تا با معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور به گفت‌وگو بنشینیم.

مرتضی اکبرپور به جام‌جم می‌گوید: در حال حاضر 22 آیتم محرمانه از اقدامات لازم برای آمادگی در برابر ال‌نینو در دستور کار تمامی ‌استانداران قرار گرفته است.

به گفته اکبرپور، در این نامه که با عنوان محرمانه اواسط مهرماه گذشته به استان‌های مختلف کشور فرستاده شده موضوعات مختلفی مدنظر قرار گرفته است.

معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور در این باره می‌گوید: با توجه به شرایط موجود، سازمان مدیریت بحران کشور، 22 آیتم را در دستور کار استان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف قرار داده و تاکید کرده همه این آیتم‌ها باید رعایت شود که به خاطر محرمانه بودن نمی‌توان به جزئیاتشان اشاره کرد. با این حال لایروبی رودخانه‌ها، انهار و قنواتی که در معابر شهری وجود دارند یکی از نکات مهمی‌است که مورد توجه قرار گرفته است.

اکبرپور ادامه می‌دهد: تمام رودخانه‌ها و انهار باید از قبل رصد و مدیریت شوند تا با بارش‌های احتمالی، بحران‌های ثانویه برای مردم درست نکنند، چراکه معمولا سیلاب در داخل شهرها زمانی اتفاق می‌افتد که رودخانه‌ها لایروبی نشده‌اند و آب برای عبور در مسیرش با مشکل و مانع روبه‌رو می‌شود. این موانع در واقع باعث آبگرفتگی سطح شهر و معابر و در نهایت وقوع سیل می‌شود.

آماده‌باش مراکز خدمات‌رسانی

معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه به آیتم‌های دیگری که به‌عنوان عوامل بازدارنده کاهش خسارات ال‌نینو شناخته شده‌اند، اشاره کرده و می‌گوید: یک سری از این آیتم‌ها به دوگانه سوز کردن مراکز خدمات‌رسان عمومی‌ مثل بیمارستان‌ها، مدارس، نانوایی‌ها و... برمی‌گردد. در حقیقت دستور داده شده که تمهیداتی برای اضافه کردن سوخت نفت در این مراکز اندیشیده شود تا با کمبود گاز در خدمات‌رسانی به شهروندان با مشکل مواجه نشوند.

به گفته اکبرپور، کارشناسان سازمان مدیریت بحران بند بند این نامه محرمانه را دنبال و حتی به صورت حضوری، به صورت ادواری در سرکشی به استان‌های مختلف روی انجام آنها نظارت می‌کنند. درنتیجه مردم نباید نگرانی‌ای از وقوع یک پدیده بحرانی در کشور داشته باشند.

اکبرپور ادامه می‌دهد: اگر خاطرتان باشد در سال 86 حدود 26 استان ما دچار سرما و مشکلات برودت هوا بودند، سرمایی که واقعا پیش‌بینی نشده بود و مشکلات زیادی را به‌وجود آورد. برای مثال در استان‌های شمالی با قطعی گاز روبه‌رو شدیم.حتی در شهر تهران هم افت فشار گاز داشتیم. تجربه این اتفاق‌ها برای مردم نگرانی به‌وجود می‌آورد و این نگرانی طبیعی است اما ما در جلسات متعددی که با نهاد‌های مختلف داشته و داریم سعی کرده‌ایم این موضوع را کنترل کنیم. حتی در تهران جلساتی با مدیریت بحران شهرداری تهران داریم تا اقداماتی که در حال انجام هستند به ما گزارش بدهند.

یکه تازی ال‌نینو در شبکه‌های مجازی

گذر ال‌نینو به کشور می‌افتد یا نمی‌افتد؟! این سوال شاید سوال مشترک این روزهای خیلی‌هاست؛ مخصوصا با تغییر شرایط جوی این روزها بیشتر شهرهای کشور، برای افرادی که در گروه‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی عضوند بارها هشدارهایی درباره سرمای احتمالی روزهای پیش‌رو ارسال شده است. پاسخ را بهتر است از زبان مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور بشنوید.

احد وظیفه در این باره به جام‌جم می‌گوید: با این که این موضوع در شبکه‌های اجتماعی بشدت مورد توجه قرارگرفته اما سازمان جهانی هواشناسی درخصوص ورود پدیده ال‌نینو به ایران، پیش بینی ای انجام نداده است.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور در ادامه با توضیح پدیده ال‌نینو می‌گوید: ال‌نینو به نابهنجاری مثبت دمای سطح اقیانوس آرام در منطقه مرکز تا شرق اقیانوس آرام یا همان سواحل غربی آمریکای جنوبی و منطقه استوایی اطلاق می‌شود که در این شرایط در سال‌هایی که ال‌نینو رخ می‌دهد بارش در این مناطق بیشتر از حد نرمال و طبیعی است. دوره نوسان این پدیده هم متفاوت است و در کل نباید با آن مثل یک پدیده ناشناخته برخورد کنیم، چون همواره در زمین رخ می‌دهد و باعث ‌به وجود آمدن یک‌سری برهم کنش‌ها در اتمسفر زمین می‌شود.

احد وظیفه با اعلام این موضوع می‌گوید: ال‌نینو بیشتر در منطقه حاره‌ای تاثیرگذار است و از منطقه حاره‌ای به سمت عرض‌های شمالی یا جنوبی که حرکت کنیم تاثیر این پدیده به مراتب ضعیف‌تر می‌شود. در نتیجه اگر هم اثرات آن به کشور ما برسد قطعا قدرت چندانی ندارد و حتی در خود کشور ما از نظر جغرافیایی قسمت‌های شمالی را کمتر تحت تاثیر قرار می‌دهد تا قسمت‌های جنوبی.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور در ادامه هشدار می‌دهد: البته باید توجه کنیم که ال‌نینو یک اثر مشخص و ثابت در سال‌هایی که رخ داده در یک منطقه نداشته و این موضوعی است که باید مورد توجه قرار بدهیم.

لزوم توجه به شاخص‌های جوی دیگر

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور می‌گوید: برای پرداختن به پدیده ال‌نینو در ایران باید به سایر عوامل هم نگاه کنیم. ال‌نینو درحقیقت برای ما یک شاخص است و شاخص‌های دیگری هم هستند که بر آب و هوای ایران اثر می‌گذارند. برای مثال در آب و هوای کشور ما مونسون (بادهای موسمی) هند هم اثرگذار است. همین طور شاخصی به نام «ام‌جی‌او» که روی اقیانوس هند رخ می‌دهد. شاخص دیگری به نام نوسان اقیانوس اطلس شمالی هم تاثیرگذار است. احد وظیفه در ادامه به مردم کشورمان اطمینان می‌دهد که هیاهوی به‌وجود آمده درباره پدیده ال‌نینو در کشور ما و خصوصا در فضای مجازی واقعیت ندارد و شرایط دیگرجوی را هم باید در نظر گرفت.

مینا مولایی - روزنامه جام جم

برای مطالعه اخبار بیشتر از جام جم آنلاین به اینجا کانال تلگرام این سایت مراجعه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها