عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با جام جم آنلاین :

کاش دولت به موقع لایحه بودجه را ارائه می داد

با توجه به عرف بودجه‌نویسی در کشورمان تا امروز همواره اکثر درآمدهای دولت براساس درآمدهای نفتی تعیین شده و در واقع اقتصاد ایران، اقتصادی تک‌محصولی است. اما وقتی قیمت نفت از دو سال گذشته به این سو با کاهش چشمگیری روبه‌رو شد و به تبع آن درآمد نفتی دولت به یک سوم کاهش پیدا کرد، دولت مجبور شد تا بهای نفت در بودجه‌های سنواتی خود را به پایین‌ترین قیمت ممکن کاهش دهد.
کد خبر: ۸۵۳۱۷۴
بودجه 95 و اقتصاد مقاومتی

این در حالی است که براساس پیش‌بینی‌ها ممکن است رقم درآمد نفتی دولت در سال آینده نیز کاهشی دیگر داشته باشد بنابراین حفظ منابع درآمدی کشور یکی از مهم‌ترین موارد است که باید دولت و مسئولان اقتصادی در حین نوشتن لایحه بودجه 95 آن را مدنظر داشته باشند و کارآمدترین نسخه برای این امر نیز رعایت فرموده‌های مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای سریع و موثر اقتصاد مقاومتی است؛ سیاستی که می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را حتی در بدترین شرایط مدیریت کند.

بر این اساس یکی از مزایای اقتصاد مقاومتی را با توجه به نکته‌سنجی‌هایی که در خود دارد، می‌توان در جبران کاهش درآمد نفت از طریق رشد تولید ملی صادرات‌محور در نظر گرفت. به همین دلیل در صورت رعایت اصول اقتصاد مقاومتی، قیمت نفت در بودجه آینده تابعی از قیمت واقعی جهانی آن ـ زیر 50 دلار ـ خواهد بود نه این که قیمتی غیرواقعی را درنظر بگیریم و در واقعیت با کمبود منابع مواجه شویم لذا برای رسیدن به واقعیت اقتصاد مقاومتی باید سیاستگذاری و اقدام کنیم که به نظر می‌رسد محورهای ذیل، مهم‌ترین بخش‌های این برنامه باشد.

1ـ با ایجاد فرهنگ پرداخت مالیات، سهم مالیات را از بودجه و درآمدهای دولت افزایش دهیم.

2ـ با استفاده از راهکارهای علمی، مانع از افزایش قیمت‌ها باشیم.

3ـ مدیریت واردات حتی در بهترین شرایط (پسا تحریم) برای جلوگیری از هدررفت منابع و سیاستگذاری برای ورود فناوری به جای کالای مصرفی اجرا شود.

4ـ حمایت از تولیدات ملی و ایجاد زمینه ارتقای کیفیت آنها.

5 ـ مدیریت منابع بلوکه شده در دوران پساتحریم برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های اقتصاد.

6 ـ زمینه‌سازی برای رشد و رونق تولید صادرات‌محور از طریق رفع موانع کسب و کار.

رحیم زارع - سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها