رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از اختصاص ده میلیارد تومان به صورت فوری برای جبران خسارت‌های سیل استان ایلام خبر داد.
کد خبر: ۸۵۱۴۵۳

به گزارش مهر، اسماعیل نجار در بازدید از مناطق سیل‌زده استان ایلام اظهار کرد: بر اثر سیل خسارت‌های زیادی به بخش‌های مختلف استان ایلام وارد شده است. این خسارت‌ها در بخش‌های زیربنایی، زیرساختی و منازل مردم بوده و دولت تمام خسارت‌های وارد شده را جبران می‌کند.

وی عنوان کرد: در جلسه روز یکشنبه هیات دولت قرار است اعتبارات لازم برای جبران خسارت‌ها در بخش‌های مختلف استان و شهر ایلام درنظر گرفته شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: بارندگی‌های اخیر یک مزیت خوب هم داشته، این که آب مورد نیاز استان ایلام را برای مدت دو سال آینده تامین کرده است. براساس آمار اولیه، وقوع سیل باعث خسارت 6000 میلیارد ریالی در این استان شده و تاکنون ۲۰ هزار واحد مسکونی، تجاری و آموزشی بر اثر این حادثه دچار خسارت شده‌اند.

روند پاکسازی مناطق مختلف شهر از آب و گل و سنگ با حضور نیروهای خدماتی و امدادی همچنان ادامه دارد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام نیز با بیان این که سیلاب به هشت اثر تاریخی استان ایلام آسیب وارد کرد، گفت: حدود دو میلیارد و 500 میلیون تومان به آثار تاریخی ایلام خسارت وارد شد.

عبدالمالک شنبه‌زاده در گفت‌وگو با تسنیم افزود: دیوار جنوبی قلعه کنجانچم در اثر سیلاب و به احتمال زیاد بر اثر برخورد صاعقه به اندازه 15 متر فرو ریخته است و راه دسترسی و برق زینگان آسیب جدی دیده است. وی گفت: قلعه شاخ واقع در شهرستان دهلران، قلعه‌های پوراشرف و میرغلام واقع در شهرستان دره شهر، قلعه هزار درب واقع در شهرستان آبدانان و قلعه والی در ایلام آسیب‌دیده است.

سامانه جدید بارشی در ایلام

مدیرکل هواشناسی ایلام گفت: بررسی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی نشان می‌دهد که از روز سه‌شنبه هفته جاری، دوموج بارشی جدید در سطح این استان شروع می‌شود. یوسف شیخ‌الملوکی افزود: موج نخست روز سه‌شنبه به آسمان استان وارد خواهد شد که دارای ظرفیت بارانی قوی نیست و تنها باعث رگبار و رعد و برق در برخی از مناطق استان می‌شود، اما موج دوم از اواخر روز چهارشنبه به تدریج با رگبار و رعد و برق فعالیت خود را آغاز می‌کند که با توجه به برآورد کنونی از ظرفیت بارش آن و همچنین آسیب دیدن زیرساخت‌های موجود، احتمال آبگرفتگی معابر در استان وجود دارد.

وی یادآور شد: سامانه بارشی پرقدرت روزهای پایانی هفته گذشته اکنون از آسمان استان خارج شده است، اما به علت رطوبت مناسب در مناطق مختلف و ارتفاعات، انتظار رشد ابر، رگبار و رعد و برق در مناطق مرتفع همچنان وجود دارد.

مسدود شدن راه 14 روستای چگنی

فرماندار چگنی نیز گفت: سیلاب راه دسترسی به 14 روستای شهرستان چگنی در استان لرستان را بست.

قدرت‌الله ترابی‌نژاد با اعلام آماده‌باش به تمام اداره‌های شهرستان چگنی افزود: سیلاب به راه‌های ارتباطی، پل‌ها و همچنین شبکه انتقال آب آشامیدنی روستاهای بخش شاهیوند خسارت وارد کرده است.احشام زیادی نیز از روستاهای اطراف بر اثر سیل تلف شده‌اند. مدیرکل راه و شهرسازی ایلام نیز اضافه کرد: پاکسازی جاده‌های ارتباطی استان در مسیرهای اصلی، فرعی و روستایی که به دلیل وقوع سیل دچار خسارت شده‌اند با استفاده از 270 دستگاه ماشین‌آلات راهسازی در جریان است.

سیدکمال‌الدین مدیرجعفریان افزود: بیش از 700 میلیارد ریال بر اساس ارزیابی‌های اولیه به راه‌های استان در نتیجه سیلاب 72 ساعت اخیر خسارت وارد شده است.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان محلات نیز از وقوع سیل در دو روستای محلات بر اثر بارندگی‌های شب گذشته خبر داد. قاسم علی‌صفری افزود: بر اثر بارندگی‌های شنبه شب گذشته در دو روستای نخجیروان و محمدآباد از توابع شهرستان محلات سیل جاری شد که با اطلاع‌رسانی سریع اهالی دو روستا و اقدام به موقع مسئولان مسیر سیل هدایت و از وقوع خسارت به دو‌روستا جلوگیری شد.

احتمال جاری شدن سیل در استان‌های شمالی

به دنبال بارش شدید باران و وقوع سیل در استان‌های غربی کشور بویژه ایلام و کرمانشاه طی روزهای گذشته، سازمان هواشناسی کشور از احتمال جاری شدن سیل در استان‌های شمالی کشور نیز خبر داد.

این سازمان همچنین درخصوص بارش شدید باران و وقوع سیلاب در استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و بخش‌های جنوبی و غربی چهارمحال و بختیاری هم هشدار داده است. اداره کل هواشناسی استان یزد نیز در خصوص کاهش قابل ملاحظه دما و بروز یخبندان به‌ویژه در مناطق سردسیر و کوهستانی استان هشدار داد.

حمیدرضا کرم‌وند، مدیرعامل شرکت آبفای لرستان نیز از خسارت 15 میلیارد ریالی سیل روزهای گذشته به شبکه آب و فاضلاب استان خبر داد و گفت: گرچه هنوز برآورد دقیقی از خسارت به شبکه‎های آب و فاضلاب استان انجام نشده، اما نزدیک به 15 میلیارد ریال برآورد اولیه خسارت به شبکه‎های آب و فاضلاب استان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها