«کامرسانت» روزنامه پرشمارگان روسی با اشاره به مذاکرات بین المللی سوریه، نوشت: مشارکت ایران در نشست وین و روند مذاکرات چند جانبه سوریه، تکرار موفقیت بزرگ مذاکرات هسته ای بین تهران و 1+5 است که می تواند شانس حل سیاسی بزرگ ترین بحران خاورمیانه را افزایش دهد.
کد خبر: ۸۵۰۹۸۷
حضور ایران در وین تکرار موفقیت بزرگ مذاکرات هسته ای

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، روزنامه کامرسانت در مقاله خود نوشت: پیوستن ایران به مرحله جدید مذاکرات بین المللی سوریه یک ضرورت است که باید از مدت ها پیش انجام می گرفت که نخستین نشست آن امروز (جمعه) برگزار می شود.

روزنامه روسی افزود: مذاکرات هفته پیش روسیه، آمریکا، عربستان سعودی و ترکیه، امروز با حضور تعداد بیشتری از بازیگران منطقه ای از جمله ایران ادامه می یابد که شانس موفقیت آن را برای دستیابی به راه حلی سیاسی افزایش می دهد.

«سرگئی استروکان» نویسنده مقاله خاطرنشان کرده است: این واقعیت که آمریکا و متحدانش در منطقه سرانجام با دعوت هیات ایرانی به وین برای مذاکره در باره مساله سوریه موافقت کرد، پذیرفتن اجباری جایگاه والای تهران در سوریه است و از سوی دیگر، ایران تنها کشوری است که با سوریه پیمان کمک متقابل دفاعی دارد.

کامرسانت با اشاره به تاکید «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه مبنی بر ناموفق بودن برگزاری مذاکرات هفته پیش وی با وزیران خارجه آمریکا، ترکیه و عربستان سعودی در وین نوشت: مسکو حضور ایران و کشورهای دیگر منطقه در دور جدید مذاکرات سوریه را ضروری خوانده بود.

نویسنده مقاله یادآوری کرده است: وزیر خارجه روسیه پیشنهاد کرد که گروه حامیان حل و فصل مساله سوریه همانند گروه 1+5 تشکیل شود که اعضای آن با مشارکت ایران به موفقیت بزرگی در حل و فصل مساله هسته ای این کشور دست یافتند.

لاوروف همچنین خاطرنشان کرد: افزون بر بازیگران خارجی برخی سازمان های بین المللی همچون اتحادیه اروپا نیز می توانند در گروه حل مساله سوریه مشارکت کنند.

کامرسانت به سه دور مذاکرات تلفنی وزرای خارجه ایران و روسیه در هفته اخیر اشاره کرده و افزوده است: لاوروف و «محمدجواد ظریف» در این مذاکرات در باره تشریک مساعی و هماهنگی اقدامات دو کشور در امر مبارزه با تروریسم و کمک به پیشبرد حل مساله سوریه گفت و گو کردند.

روزنامه روسی خاطرنشان کرد: با وجود مخالفت سرسختانه آمریکا با ورود ایران به مذاکرات سوریه، واشنگتن سرانجام وادار شد، مشارکت تهران را در گفت وگوها بپذیرد و چنین می نماید که آمریکا به دلیل نداشتن راهبرد و راهکار سیاسی واقعیت ضروری حضور ایران را پذیرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها